Balady z Therosu část 1 a 2

První a druhý díl svých balad o Theros block constructed má pro nás Jaroslav Bílek. Přečtete si o jeho zkušenostech s formátem v jeho prvním článku pro Tolarii.

Část první

Není žádným tajemstvím, že block constructed představuje jednu z nejlevnějších cest jak začít na MTGO (Magic Online) hrát constructed. Cena karet, které se aktuálně draftují, je totiž každoročně velmi nízká a často se dá poměrně snadno přijít ke kartám, jenž je možno o rok později více než výhodně prodat. Navíc při hraní block constructed vždy operujete s poměrně menším cardpoolem než při hraní Standardu, Modernu či Legacy. To dává i svátečnějším hráčům možnost snadněji se v tomto prostředí orientovat a dostatečně se vyznat v herním poli. Pochopitelně to snižuje variabilitu a neumožňuje každý turnaj překvapit soupeře nějakou nečekanou kreací, ale na druhé straně, pokud se hráč block constructed naučí jak správná sideboardovat a hrát klíčové matchupy, získá poměrně snadno řadu výher a s nimi cen, které může postupně investovat do svého dalšího rozvoje v jiných formátech.

 

Cílem této série bude postupné odhalování tajemství aktuálního block constructed formátu, kterým je Theros. V době psaní tohoto dílu byla na MTGO, dostupná jen první edice Theros. První díl tak bude věnován především obecnému pohledu na formát a několika osobním postřehům.

 

Pokud se chci něco dozvědět o jakémkoliv constructed formátu, je první věc po které sahám nějaká databáze existujících decklistů. Na MTGO mám pochopitelně vždy tu výhodu, že je dostupná velmi snadno. Sice již ne tak moc jako tomu bylo v předešlých letech (dříve zveřejňovali WotC decklisty ze všech odehraných turnajů na MTGO. V současnosti je uveřejňován vždy za každý den jen jeden turnaj v každém formátu. Údajně ten s největším počtem účastníků), ale stále se případný zájemce dozví o disciplíně, kterou plánuje hrát, dost důležitých informací. Z těch celkem jasně vyplývá, že nejúspěšnějším balíčkem samostatného Therosu mělo být přibližně toto.

 

10  Forest
4  Mountain
3  Plains
4  Temple of Abandon
4  Temple of Triumph
3  Polis Crusher
Polukranos, World Eater
4  Stormbreath Dragon
4  Sylvan Caryatid
4  Voyaging Satyr
4  Elspeth, Sun's Champion
2  Chained to the Rocks
3  Lightning Strike
2  Magma Jet
3  Nylea's Presence
4  Xenagos, the Reveler
Sideboard
3  Arbor Colossus
4  Glare of Heresy
3  Hunt the Hunter
1  Lightning Strike
2  Magma Jet
1  Polis Crusher
1  Polukranos, World Eater

 

Server MTGO Goldfish pojmenoval tento archetyp jako RWG Monster a tak se tohoto názvu bude prozatím držet (rozhodně nechci za každou cenu vymýšlet nové a nové názvy balíčků a před kreativitou dávám v tomto případě jasně přednost přehlednosti). Mimo tuto strategii je možné na placených příčkách narazit na UB control, MonoBlack devotion, UW heroic, či klasiky snad každého formátu jako WG, RW a monoR. Dominance RWG Monster je však, soudě podle dostupných výsledků, naprosto signifikantní a tak považuji tento deck za ideálního adepta pro začátek. Pravděpodobně největší nevýhodou (mimo velkého množství Mirror matchů, které nás při hraní tohoto decku pravděpodobně čekají) je jeho pořizovací cena. Ta se podle již zmíněného serveru pohybuje kolem 190 USD. To není zrovna málo, když například MonoBlack Devotion (zde mám na mysli pochopitelně jeho blockovou variantu. Standardová varianta je o mnoho dražší) pořídíte za 75 USD a WU heroic či monoR do 10 USD. Osobně jsem se však pro tentokrát rozhodl rovnou konvertovat k papírově nejlepší strategii. Vysvětlení tohoto rozhodnutí je potom poměrně snadné. Rozhodně můžu postavit levnější a horší balíček, jenže pokud mě nebude příliš bavit (rozuměj, pokud s ním nebudu dostatečně vyhrávat), konvertuji stejně postupně k nějakému lepšímu a jen přijdu o čas a peníze promrhané za startovné.

 

Volím tedy jasně konzervativní strategii, jejímž cílem je co nejvíce maximalizovat šanci na možný profit z mého hraní. Pochopitelně je možné zvolit si jakoukoliv jinou strategii a vaše rozhodnutí bude stejně legitimní. Sám však patřím k hráčům, kteří se v minulosti za každou cenu snažili odhalit pomyslnou díru v metagame, či trpěli náklonností k jiné než nejlepší strategii daného formátu. Příčiny těchto kroků je v mém případě možno spatřovat především ve snaze o jistou netradičnost, mladické nerozvážnosti a zoufalé snaze vyhnout se hraní mirrorů. Tentokrát jsem se však rozhodl zvolit opačný přístup, protože a) strach z mirrorů považuji především za formu psychické obsese b) změna je život c) nemám tolik volného času, abych mohl celé hodiny či dny přemýšlet o dírách v metagame, či netradičních karetních kombinacích.

 

 

Dal jsem tedy dohromady výše uvedený decklist a můj základní herní plán vypadal přibližně takto:

 

  • Hraji balíček, jehož plánem proti aggru je stabilizovat situaci a přejít do útoku ze zajištěné obrany. SB plán proti aggru vypadal od stolu nějak takto: +4 Glara of Heresy, 2 Magma jet, 1 Lighting Strike, 1 Polukranos, 1 Polis Crusher. Ven jsem naopak chtěl dávat především pomalé planeswalkery a zelenou varianci na kartu Spreading Seas:-)

  • Můj balíček je co do své povahy zástupcem střední kategorie. V takovém případě chci co nejčastěji sesílat ve druhém kole akceleraci. Mirror se mi od stolu jevil jako klasická přetlačovaná, ve které uspěje ten, kdo bude mít více karet do Late Game. Proto jsem chtěl přidávat všechny pašíky a Hunt the Hunter. Za slabé jsem v tuto chvíli označil především blesky, protože mi nepřišli užitečné téměř v žádné situaci.

  • Plán proti controlu jsem neměl. Plánoval jsem maximálně být ten agresivnější (vzhledem k povaze balíčku mi ani nic jiného nezbývá) a přidat případně nějaké pašíky či Magma Jety za Lighting Strike a Chained to the Rock.

 

S takto konfigurovaným balíčkem jsem odehrál asi dvacet zápasů na tři vítězné. Původně jsem plánoval i nějaké Daily Eventy, ale vzhledem k nedostatku volného času od tohoto plánu sešlo. Je tedy složité něco zásadního z tak malého počtu odehraných zápasů predikovat, nicméně jsem se i tak rozhodl některá svá rozhodnutí pozměnit.

 

  • Matchup proti aggru se jeví velmi dobře. Pokud si nenecháte tragickou ruku je aggro, především po sideboardu, snadným soupeřem. Za zásadní v tomto matchupu považuji mít v úvodní ruce levné zabíjení. Nechat ruku bez zabíjení není dobrý nápad.
  • Mirror je podle očekávání velmi náhodný. Zaručený recept na jeho úspěch neznám a nevím, ani zda existuje. Můj plán byl, jak již jsem napsal, postavený na přidání co nejvíce karet do late game a snaze mít ve druhém kole akceleraci. Na druhé straně jsem potkal i soupeře, kteří blesky statečně nechávali anebo hráče co do mirroru nasazovali Ember Swallowery. S Ember Swallowerem nemám dost zkušeností, takže to teoreticky může být cesta, nicméně blesky se mi pořád zdají jako velmi špatný nápad (ve prospěch Lighting Striku hovoří skutečnost, že dovede zabít Xenagose, ale i tak bych si přál lepší karty. Na druhé straně jsem se již setkal, i se soupeře co na mě po sideboardu v mirroru hrál Anger of Gods, čili mi třeba jen zatím něco nedochází). Například takovým Magma Jetem mohu po sideboardu soupeři zabít jen a pouze jeho 1/2 Elfa. To se mi zdá příliš málo na kartu, se kterou chci odehrát podstatnou část svého zápasu. Další kartou, kterou nechci po sideboardu v mirroru mít, je Chained to the Rock. Nefunguje na Polis Crushera, ani na Draka a ještě požaduje horu, kterou vždy nemusím mít (zde vycházím pochopitelně z předpokladu, že pokud mi dovede soupeřův Polis Crusher zničit můj seslaný Chained to the Rock, dovede to v i případě Presence. Prostě nepovažuji „sword“ za smysluplný v tomto prostředí).  To zní taky docela zoufale. I přes tento fakt jsem však od soupeře již po sideboardu touto kartou dostal. Za důležité považuji při hraní mirroru, počítat s existencí nové Elspethy. Není tedy příliš vhodné vyložit na stůl více příšer, než je bezpodmínečně třeba. Zbytečně tím totiž dáváte soupeři příležitost k seslání „Wrath“ jen na vaší polovině stolu.

  • Celkově jsem nebyl příliš spokojen s přítomností karet Chained to the Rock a Nylea's Presence v mém balíčku. „Sword“ je často situační a Presence představuje ve vypjatých momentech příliš znatelné zpomalení. Navíc její fixační efekt nepovažuji v tomto balíčku za zvláště přínosný. Jeho Mana Base je totiž podle mého názoru precizní.

  • Glare of Heresy je karta určená pouze proti bílému aggru. Na papíře se sice může zdát být odpovědí na karty jako Elspeth, Suns Champion, ale toto řešení považuji za past. Soupeř totiž vždy získá prvním použitím Planewalkera. Zabíjet Elspethu poté co například provedla „Wratha“ jen prohloubí karetní výhodu soupeře.

  • To mě vedlo k provedení určitých změn v konfiguraci mého balíčku. Aktuální podoba vypadá takto:

10  Forest
4  Mountain
3  Plains
4  Temple of Abandon
4  Temple of Triumph
2  Arbor Colossus
3  Polis Crusher
4  Polukranos, World Eater
4  Stormbreath Dragon
4  Sylvan Caryatid
4  Voyaging Satyr
4  Elspeth, Sun's Champion
2  Hunt the Hunter
4  Lightning Strike
4  Xenagos, the Reveler
Sideboard
4  Glare of Heresy
2  Hunt the Hunter
4  Magma Jet
4  Mistcutter Hydra
1  Polis Crusher

 

Karty Chained to the Rock a Presence nahradilo několik kopií Hunt the Hunter a 2x Coolossus. Touto změnou jsem se připravil o dle mého názoru nevhodné karty a přidal karty, které použiji především v mirroru. To považuji za velmi dobrý nápad, protože budu mít proti mirroru lepší pozici. A lepší pozice proti nejhranějšímu balíčku v poli není nikdy špatný nápad. Zároveň jsem ušetřené místo v sideboardu mohl využít pro přidání několika karet na control. Volba padla na Mistcutter Hydru.

 

Tím bych se se samostaným Therosem rozloučil a příště bych se s vámi rád podělil o to, jak mé seznamování s formátem Theros block constructed pokračovalo a co se změnilo v jeho metagame po příchodu Born of the Gods.

 

Část druhá

V minulém díle jsem se s vámi rozloučil s upraveným decklistem.Od té doby už však uplynul nějaký čas a ve formátu Theros block constructed nezůstal kámen na kameni. Největší dopad měl pochopitelně příchod edice Born of the Gods na MTGO, ale o tom až později. Nejprve bych se chtěl ještě trochu věnovat původnímu RGW balíčku.

 

  • Poslední představená verze je velmi solidní. Při hraní jsem byl spokojen s každou kartou v maindecku a sideboard taktéž pravděpodobně nepotřeboval prodělat příliš zásahů.

  • Hunt the Hunter se v mirroru opravdu osvědčil. Díky němu jsem dokonce začal občas hrát Polukranose až na 5. maně, abych mohl okamžitě sestřelil příšeru soupeře a celkově začal pomalu přehodnocovat své lpění na akceleraci do druhého kola.

  • Tím se však dostávám k tomu, že stále nevím co je pro mirror ideální strategie a jaký je nejlepší recept na jeho výhru. Spíše již věřím, že takový recept není. Je to prostě klasický „draw dependend“ matchup, kde vy i soupeře hrajete trumfy a doufáte.

  • Nejlepší kartou mirroru je rozhodně Elspeth, Sun's Champion. Téměř vždy se vyplatí hrát až jako „wratha“ na soupeřův trumf a její dopad je zásadní.

  • Sideboardování popsané v první části se osvědčilo a necítím příliš potřebu ho měnit.

 

Jak jsem již konstatoval v úvodu, byl pro vývoj bloku zásadní událostí příchod nové edice. Ta metagame ovlivnila velmi významně. Prvních pár dní se zdálo, že si RGW udrží svou pozici. Jednou z mála karet vhodných pro tento balíček z nové sady je Fall of the Hammer. Ten je mírným zlepšením Hunt the Hunter, protože ho lze použít i proti nezeleným soupeřům. Druhou občas viděnou možností je potom Time to Feed. Ten se mi ale vůbec nelíbí a ze srovnání s „kladivem“ a „huntem“ podle mého názoru vychází jako chudý příbuzný.

 

 

 

Co však čert nechtěl, začal se výrazně více hrát monoblack. Z počátku se jednalo o první nesmělé pokusy s kartami jako Pain Seer, či   dvojicí „enchantment creatur“, nicméně jak šel čas, začala se podoba této strategie stále více a více podobat competitivnímu balíčku a jeho současná (dobrá) verze vypadá nějak takto:

 

 1  Nykthos, Shrine to Nyx
 19  Swamp
 4  Temple of Deceit
 4  Agent of the Fates
 4  Gray Merchant of Asphodel
 4  Herald of Torment
 4  Nighthowler
 4  Pain Seer
 3  Spiteful Returned
 3  Bile Blight
 2  Gild
 4  Hero's Downfall
 4  Thoughtseize
 Sideboard
 3  Dark Betrayal
 2  Drown in Sorrow
 2  Erebos, God of the Dead
 2  Mogis's Marauder
 4  Pharika's Cure
 2  Whip of Erebos

Balíček představuje relativně funkční mix těch nejlepších dostupných černých bytostí obohacených o zabíjení a nezastupitelný Thoughtseize. Zabíjení a Thoughtseize je dobrou cestu jak se vypořádat se zelenými pašíky a Gray Merchant potom především odpovědí na vzrůstající počet černých a červených útočných strategií. Přesunutí Mogiss Maraudera do sideboardu je taktéž hlavně „Metagame call“. Marauder je výborný způsob jak protlačit posledních pár dmg, či parťák pro další novou bytost Pain Seer, ale v poli, kde je černá jednou z nejhranějších barev se do základu prostě nevejde. Z podobných důvodu se v základu nachází taktéž plný počet Nighthowlera. Ten září především v mirroru dvou černých balíčků. Jednou z příčin, proč považuji zrovna představenou verzi monoblack aggra za nejlepší, je absence jakékoliv kopie karty Ordeal of Erebos. Ordeal je sice relativně levnou (manově) cestou, jak přimět Agent of the Fates provést edict, avšak mimo specifických situací, kdy na této schopnosti stojí výsledek partie, se jedná podle mého názoru o extrémně slabou kartu, tedy alespoň v porovnání s průměrným „power levelem“ balíčku a formátu.

 

Extrémní nárůst útočních strategií vyvolal poptávku po nalezení levné odpovědi. Pravděpodobně nejkvalitnější, pokud jde o formát theros block constructed, je Anger of Gods. Jeho použití se pochopitelně nabízelo v každém pomalejším balíčku s červenou. RGx strategie ovšem vzhledem k přítomnosti „manadorků“ nepředstavují ideální domov této karty a tak se hráči začali poohlížet po jiných možnostech. Za celkem schopnou považuji WRb.

 

6  Mountain
3  Plains
4  Swamp
4  Temple of Malice
4  Temple of Silence
4  Temple of Triumph

1  Heliod, God of the Sun
4  Stormbreath Dragon

4  Anger of the Gods
4  Elspeth, Sun's Champion
1  Fated Retribution
4  Gild
2  Hammer of Purphoros
4  Hero's Downfall
4  Lightning Strike
4  Magma Jet
3  Read the Bones
 
Sideboard
4  Dark Betrayal
1  Fated Retribution
2  Glare of Heresy
3  Revoke Existence
2  Scouring Sands
3  Thoughtseize

 

Balíček má minimálně „na papíře“ dostatek zabíjení a karetní výhody na to, aby porazil jak aggro, tak RGx pašíky. Zároveň je v představeném balíčku celkem 20 karet se schopností scry, takže je i značně konzistentní. Osobně bych jen vyřadil ze sideboardu Scouring Sands a přidal místo něj další Thoughtseize a Fated Conflagration. Conflagraci považuji za velmi dobrou zbraň proti RGx balíčkům, protože zabije oba planewalkery, Polis Crusera, Polukranose i Draka. Zároveň ji v tomto balíčku, snad až na vyjímky kdy nás smrtelně ohrožuje zmíněný drak, můžeme zahrát jako sorcery ve svém kole. Oproti tomu smysl Scouring Sands mi naprosto uniká. Občas se místo Helioda hraje Mogis. V tom jaký z těchto dvou bohů je lepší, nemám doposud jasno, protože jsem ani s jedním na stole neodehrál dostatečný počet partií, abych to mohl posoudit.
 
Na existenci dvou nových predátorů formátu, muselo pochopitelně reagovat i naše staré známé RGčko a jeho hráči se rozhodli především reagovat odstraněním bílé. Nová podoba tak vypadá nejčastěji nějak takto:
 
11  Forest
5  Mountain
2  Nykthos, Shrine to Nyx
4  Temple of Abandon
2  Temple of Triumph
 
4  Arbor Colossus
1  Nylea, God of the Hunt
4  Polis Crusher
3  Polukranos, World Eater
4  Stormbreath Dragon
4  Sylvan Caryatid
4  Voyaging Satyr

2  Fated Conflagration
2  Hunter's Prowess
4  Lightning Strike
4  Xenagos, the Reveler
 
Sideboard
2  Courser of Kruphix
2  Destructive Revelry
3  Glare of Heresy
4  Hunt the Hunter
2  Magma Jet
2  Unravel the Aether
 
Balíček je mimo již představené Conflagrace obohacen o Hunter's Prowess. Prowess představuje zajímavou cestu, jak získat karetní výhodu, nicméně nevím, zda se jedná o dobrou cestu. Jak jsem již totiž řekl, byl až donedávna souboj dvou RGx balíčků v theros block constructed přebíjenou trumfů a k užití Prowess potřebujeme, aby se náš trumf dožil dalšího kola, což se často nemusí povést. Opět však nemám tuto kartu vyzkoušenou v praxi, protože jsem se v minulém týdnu věnoval především hraní monoblack aggra a RWb controlu. Taktéž tedy nevím, jestli není zmíněná RG verze příliš snadnou kořistí pro RGw pašíky.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Osobně již pár dní přemýšlim jak hrát v theros block constructed RG, která by mohlo těžit z Anger of God a Courser of Kruphix. Balíček by sice přišel o svou akceleraci, nicméně by na oplátku získal dva vynikající kontrolní elementy. Nemám ještě adekvátní build, ale pevně věřím, že ho během pár dní naleznu.

 

Jak vidíte, doznal theros block constructed od minule zásadních změn. Především se spektrum dobrých strategií rozšířilo z jedné na tři až čtyři. V příštím díle, bych se rád věnoval nové podobě UW heroicu a detailněji některému ze zde představených balíčků.

 

Jaroslav Bílek

 
na začátek