Balady z Therosu část 3 a 4

Další díl putování Jardy Bílka zákoutími Theros bloku.

Balady z Therosu III.


Od začátku psaní této série jsem odehrál 5 denních turnajů na MTGO. Je to poněkud málo i proti mému plánu, nicméně jsem zjistil, že mám méně volného času, než bych chtěl a příliš mi nevyhovuje hodinový rozpis těchto turnajů. Blok se totiž hraje každý den ve 4:00 ráno (což většinou spím), 13:00 (to je jediný trochu rozumný čas) a ve 23:00, kdy už zase většinou mám docela jiné starosti. I tak však doufám, že se počet mnou odehraných turnajů bude zvyšovat. Nicméně k věci.

Na první dva denní turnaje jsem zvolil RGW pašíky. V čase, kdy to byla podle mého názoru nejlepší strategie. Výsledek byl 3:1 a 2:2. První turnaj byl podle mého názoru celkem ok, avšak ve druhém jsem rozhodně neměl nejlepší den a pravděpodobně si něco prohrál sám. Potom jsem přešel na BRW control, který jsem představoval ukazoval už v minulém díle. V prvním turnaji jsem uhrál 3:1 a potom poněkud změnil konstrukci na následující:

BRW control

6  Mountain
3  Plains
4  Swamp
4  Temple of Malice
4  Temple of Silence
4  Temple of Triumph

1  Heliod, God of the Sun
4  Stormbreath Dragon

4  Anger of the Gods
2  Astral Cornucopia
1  Bile Blight
4  Elspeth, Sun's Champion
1  Fated Conflagration
2  Fated Retribution
3  Gild
4  Hero's Downfall
4  Lightning Strike
3  Read the Bones
2  Revoke Existence

Sideboard
4  Dark Betrayal
3  Glare of Heresy
2  Hammer of Purphoros
2  Revoke Existence
4  Thoughtseize


Zásadní změnou oproti klasice bylo přidání několika karet. První kartou, kterou  jsem zkoušel, byla Astral Cornucopia. Ve své trvalé obsesi z manové akcelerace jsem tento šutr považoval za dobrý a zároveň měl ulehčovat sesílání Fated Retribution, protože 7 man není nejméně. Jednu kopii Gildu jsem nahradil Bile Blightem především kvůli křivce. Hammer of Purhoros jsem přesunul do sideboardu, protože jsem tehdy očekával především agresivní strategie a na ty se mi příliš nepozdával. Revoke Existence maindeck mi připadala jako dobrý nápad, protože jednak zabije 16 příšer monoblacku a potom je to „zabíjení“ relativně dobře použitelné v mirroru kde „pořeší“ boha či šutr.

V Daily Eventu, který jsem s předloženou konfigurací odehrál, jsem taktéž skončil s 3:1. Porazil jsem monoblack, UWaggro a Mirror. Prohrál jsem s RGW, kde si soupeř lízl o moc víc trumfů, než já odpovědí. Během turnaje jsem však zjistil několik znepokojivých faktů ohledně použité konstrukce, které následná série single matchů jen potvrdila.

Především šlo o to že:
Fated  Retribution se ukázala jako příliš pomalá a špatná karta. Nemáte ji většinou dost včas a kupodivu v tomto balíčku vadí, že smete i vašeho planewalkera. Rozhodl jsem se ji tedy vyřadit. Podobný osud potkal i „manový šutr“. I když je často k vidění v tomto balíčku i v plném počtu, mě příliš neuchvátil. Oproti tomu jsem přidal čtvrtý Gild, který jako akcelerace na pátou nebo šestou manu slouží také.

Už dlouho mě také nebavil Heliod. Není to špatná karta a rozhodně chcete alespoň devět win karet v základu, nicméně je podle mého názoru lepší možností Mogis. Neblokuje tolik many a jeho efekt je často podobný. Také  jsem se rozhodl přidat čtvrtý Read the Bones, protože balíček občas trpí na nedostatek karetní výhody. Když se totiž podíváte na průměrný thoughtness příšer v Theros bloku je někdy celkem těžké měnit Angerem dva za jedna a lépe. A o nevýhodách Fated Retribution jsem již mluvil.

S takto upraveným balíčkem jsem se chtěl vrhnout na další turnaje, ale opět jsem se k tomu nedostal.

Příležitost  zahrát si mi přinesl až další den, avšak po prohledání výsledků jsem seznal jako nutnost přesunout do základu 4 Thoughseize. Jednak to udělali i ostatní a potom se BRW control stal nejúspěšnějším balíčkem. Má upravená verze vypadala přibližně takto:

BRW control v.2

6  Mountain
3  Plains
4  Swamp
4  Temple of Malice
4  Temple of Silence
4  Temple of Triumph

1 Mogis, God of Slaughter
4  Stormbreath Dragon

4 Elspeth
2 Revoke Existence
4 Gild
4 Heroes Downfall
4 Thoughtseize
3 Read the Bones
2 Magma Jet
2 Lighting Strike
4 Anger of God
1 Hammer of Purphoros

Sideboard:
 4 Dark Betrayal
2 Lighting Strike
1 Magma Jet
3 Glare of Heresy
1 Hammer of Purphoros
1 Whip of Erebos
1 Heliod
1 Plea for Guidance
1 Revoke Existence


Jak vidno z přiloženého decklistu, není změn zase tolik a rozhodně není má konstrukce příliš extravagantní. Myslím si, že 75 karet, které chcete hrát, se již téměř vykrystalizovalo a do příchodu poslední sady Theros blocku bychom v této strategii již příliš změn zaznamenat nemuseli. Maindeck se až na zmíněný discard nezměnil. Přidal jsem jen zpět 1 Hammer. To protože jsem čekal více mirorů a také není špatný proti monoblacku.

Asi bych se měl v této souvislosti trochu pozastavit u draka. Je úžasný proti RGx a všem kontrolům. Proti monoblacku je však nic moc a možná se dá nějaký i odsideboardovat. Podobně nejednoznačně drak působí  v soubojích s balíčky jako monoR, které ho dokáže ukradnout „Threatenem“. Naproti tomu Hammer, Elspetha či bůh představuje proti těmto soupeřům výrazně lepší způsob výhry a ještě soupeři překáží na ruce „mrtvé“, nebo pseoudomrtvé karty.

Plea for Guidance a enchantmenty v sideboardu jsou tech, který jsem „okopíroval“ z jednoho úspěšného decklistu. Jedná se v praxi o jeden z mála způsobů jak dobrat karetní výhodu, což je problém, který jsem v souvislosti s tímto balíčkem již rozebíral o pár odstavců výše. U konkurenčních verzí se dá ještě narazit na Purpurose v základu a Demolish v sideboardu. Purpurose jsem zvažoval, ale nakonec nezařadil. Stojí asi za vyzkoušení, a možná je i lepší než Heliod, pořád se mi však zdá horší než Mogis. Demolish se mi zase zdá docela dost nekoncepční. A také moje verze hraje oproti jiným v základu 2 Revoke, čili mám často takový  „levnější“ Demolish již v první hře. A potom ten tradiční Demolish boha prostě nezabije.

S balíčkem  jsem si dal 2:0 start v dalším denním turnaji, avšak mi hned potom spadl net a já tak pravděpodobně přišel o pár bosterů. Takže jsem si potom již zahrál jen 10 single matchů a k dalšímu hraní se dostanu asi až příští týden. Z odehraných single matchů jsem zatím vyhrál více než 80 procent, což sice může být částečně vliv variance, ale rozhodně na to nenadávám. Jen bych uvítal lepší časový plán denních turnajů, protože single matche hraju jen velice, převelice nerad.

V další části bych se rád věnoval opět RWB controlu a trochu se podíval na BG reanimaci, která se v posledních dnech začala hrát. Nevím, jestli je to nový dominantní deck formátu, ale minimálně proti controlům může být velmi dobrá. Na druhé straně bude mít pravděpodobně problém s UW heroicem, který je však v současnosti na ústupu, protože je poměrně špatný na monoblack aggro i control, což představuje přibližně 80 procent blokové metagame v posledním týdnu.
 

Balady z Therosu IV.

V minulém týdnu jsem se konečně dostal trochu více k hraní. Sice na úkor mé diplomové práce, ale člověk si vždy musí najít nějakou výmluvu, neb přezdívku pro svou prokrastinaci. Původně jsem si chtěl vzít zase RBW ale při sledování výsledků mě příliš znepokojil vysoký výskyt reanimace a různých UBw a UBg controlů, na které jsem si moc nevěřil a tak si doslova pět minut před koncem registrace postavil náhodně nalezený UB control. Vypadal asi takhle:

UB control

9  Island
9  Swamp
4  Temple of Deceit
4  Temple of Silence

4  Prognostic Sphinx

4 creatures
3  Annul
4  Bile Blight
4  Dissolve
4  Divination
4  Gild
4  Hero's Downfall
1  Nullify
2  Pharika's Cure
1  Psychic Intrusion
3  Thoughtseize

Sideboard:
1  Annul
2  Drown in Sorrow
1  Hythonia the Cruel
2  Keepsake Gorgon
3  Nullify
2  Pharika's Cure
3  Psychic Intrusion
1  Thoughtseize

Z  balíčku jsem nestihl vyměnit ani kartu a brzy se proklínal za své rozhodnutí. Předložený balíček bych shrnul do jediné věty. Je to past! Naprosto nejhorší balíček, který jsem zatím na Theros bloku hrál. Trpí především, i přes všechny kvality „Brumbála“, na nedostatek wincondicí a velmi slabou karetní výhodu. Zároveň nedovedu zpětně pochopit, proč jsem si vzal do ruky balíček, který nehrál ani jednu Elspethu. No prostě  žalostná zkušenost a škoda slov. Trpčí zkušenost než mnichovský diktát.

Poměrně  rozladěn jsem se další den vrátil ke svému RBW a jen vyměnil několik karet. Od poslední konstrukce, představené v díle tři šlo mimo kosmetické úpravy (přesunutí čtvrté Thoughtseizy do sideboardu) především o zařazení dvojice Underworld Cerberosů na úkor „kombíčka s Pleou“. Tím jsem chtěl reagovat na zvýšený počet reanimací, protože jejich první verze nehrály příliš zabíjení a tak se zdál Cerberos jako solidní držák, co pohlídá naši partii stejně jako brány podsvětí. No, i přes všechny nemrtvé psy světa a zástupy draků, jsem však opět pohořel a začal svůj deck přezdívat neschopným zabijákem medvědů. Hra proti reanimaci nic moc, proti controlu žalostná a to ještě nemluvím o naprosté noční může v podobě RGW.

Pokud  si pamatujete, mluvil jsem asi dva díly zpět o tom, jak dobrý matchup proti nim s RBW controlem máte. No upřímně, příliš si to již nemyslím. Především od chvíle kdy RGW zařadilo do sideboardu Hammer of Purporhos, který je na nás naprosto skvělý. Ani ne tak tím, že vyrábí nové potvory, ale prostě jen svou schopností rozdávat haste všemu, co se objeví na stejné straně stolu. Pokud totiž soupeř sešle ve třetím kole Hammer, jste v podobné situaci jakou zažívali hráči stojící proti Fires of Yavimaya. Jen s tím rozdílem, že jim tehdy nechodila polovina zemí do hry tapnutých a podstatná část jejich učinného removalu nebyla sorcery. No prostě horor. Cítil jsem, že s úbytkem aggro balíčků není ani RBW žádná výhra a je třeba se podívat jiným směrem. Po neúspěchu s UB jsem neměl příliš odvahu experimentovat s kontroly, protože jejich výsledky nepůsobí zatím příliš reprezentativně a zaměřil jsem se na balíček, jehož úspěšné účinkovaní sleduji již delší dobu a to reanimaci. Pokud byste však přeci jen chtěli hrát control s modrou, celkem dobře působí například tato verze:

Esper control

2  Plains
10  Swamp
4  Temple of Deceit
4  Temple of Enlightenment
4  Temple of Silence

4  Ashiok, Nightmare Weaver
4  Drown in Sorrow
3  Elspeth, Sun's Champion
4  Gild
4  Hero's Downfall
4  Pharika's Cure
3  Psychic Intrusion
3  Ray of Dissolution
3  Read the Bones
4  Thoughtseize

Sideboard:
4  Dark Betrayal
2  Fated Retribution
2  Fated Return
4  Gainsay
2  Glare of Heresy
1  Ray of Dissolution

Ale  zpět k reanimaci. Balíček se hraje především v BGw variantě. Jeho základ představují dva černé triky sloužící k vytažení příšery z hrobu, osmička zelených karet hrob plnící, blíže nejednoznačný počet příšer spolupracujících s hrobem a nějaká ta výplň jako zabíjení či akcelerace.  Bílá barva se hraje především díky přístupu ke Glare of Heresy v sideboardu. Lze však najít i verzi s Elspetou nebo variantu splashující místo bílé modrou na Ashioka. Elspethu jsem doposud nezkoušel, ale určitě stojí za ozkoušení, protože si stále myslím, že se  jedná o nejlepší kartu na bloku a balíček bez ní bych chtěl hrát jen vyjímečně.

BG Reanimace

9  Forest
6  Swamp
4  Temple of Plenty
4  Temple of Silence

4  Abhorrent Overlord
4  Ashen Rider
4  Courser of Kruphix
4  Satyr Wayfinder
4  Sylvan Caryatid

4  Commune with the Gods
4  Gild
2  Hero's Downfall
4  Rescue from the Underworld
3  Whip of Erebos

Sideboard:
4  Dark Betrayal
3  Drown in Sorrow
2  Glare of Heresy
2  Hero's Downfall
2  Revoke Existence
2  Thoughtseize


BG Reanimace v.2

8  Forest
8  Swamp
4  Temple of Plenty
4  Temple of Silence

3  Abhorrent Overlord
2  Ashen Rider
3  Courser of Kruphix
4  Nemesis of Mortals
3  Nighthowler
4  Satyr Wayfinder
3  Sylvan Caryatid

4  Commune with the Gods
4  Hero's Downfall
3  Rescue from the Underworld
3  Whip of Erebos

Sideboard
3  Bile Blight
4  Dark Betrayal
2  Dawn to Dusk
3  Drown in Sorrow
3  Unravel the Aether
 
Samotná  BGw reanimace se hraje ve dvou verzích. První, rychlejší, hraje více menších příšer spolupracujících s hrobem. Druhá je potom kontrolnější a soustředí se jen na větší čuníčky a chce se jich dožít za pomoci Courser of Cruphix. Blíže uvádím obě varianty. Herně mi více vyhovuje ta pomalejší, ale možná je to spíše záležitost personální preference.

Při znalosti předložených decklistů a po odehrání asi 30 matchů, tentokrát včetně 4 daily eventů, ve mně zůstává řada nezodpovězených otázek. Především u pomalejší verze bych rád věděl, zda se dá nahradit Heros Downfall dvoumanovým satyrem nebo třímanovým šutrem. Balíček totiž umí často dělat velmi nefér věci, ale potom jsou také draws, kdy působíte jako při besídce zvláštní školy. Především pokud hodně muliganujete nebo vám soupeř trochu naruší vaši hru. V mirroru například pokud nemáte oba ideálku, probíhá často partie spíše jako čekání na Godota a to by mohla extra akcelerace uspíšit. To by mohlo být výhodné především pokud by počet reanimací narůstal.

Proti matchupům, kde by například extra Satyr byl slabším kusem (matchupy kde my chceme hrát -2/-2 všem, nebo soupeř hraje Anger of Gods) bych je naopak poslal na střídačku. Další otázkou, na kterou je třeba najít odpověď, je počet a druh reanimačních spellů. Lze totiž najít všemožné kombinace a sám zrovna teď hraju po třech biče a po čtyřech Rescue, ačkoliv jsem začínal na čtyřech bičích a dvou Resque. Paradoxně se stále nedá říct, že by soupeři věnovali dostatečnou pozornost ničení vašich bičů.

Spíše jde o to, že bič vám často sebere dvě kola a seslání Resque je často levnější. Navíc mám pocit, že Resque vylepšuje některá draws z dobrých na boží, zatím co bič je ponechává na stejné hodnotě.

Celkově mohu BGw reanimaci (především tedy její „controlnější verzi“) označit za balíček, který dělá asi nejvíc unfair věci na celém Theros bloku. Na druhé straně je to vykoupeno jeho nestabilitou. Zásadním nedostatkem balíčku je neexistence „discardovacího outletu“, takže když se vám začnou v ruce hromadit 7 a 8 manové karty, začnete proklínat všechny bohy, ale nic víc s tím často nelze udělat. Dalším neduhem je poměrně málo místa na sideboardování. Vlastně to jediné, co můžete vyndat, představují Heroes Downfally a v některých matchupech Guildy. Zatím to sice příliš nevadí, protože existuje jen velmi málo vhodného sideboardovacího materiálu, ale do budoucnosti to může být nepoměrně větší problém. Pokud jde o matchupy, považuji za dobré všechny controly (UBx a BRW) a fritku (monored). Proti midrange balíčkům mám zkušenosti jen s mirorrem, protože s RGW jsem paradoxně ještě nehrál. Za to proti monoblack aggru jsem odehrál již celkem dost a ten matchup je taková férovka. Někdy vyhrajete vy, někdy soupeř. Osobně si myslím, že má draws byla spíše horší a matchup je ve skutečnosti lepší, než to vypadá, ale může to být jen můj dojem a hlavně ona zmíněná nekonzistence jako daň za sílu balíčku.

Pokud  bych měl nějakým způsobem shrnout metagame a poznatky z bloku po odehraných hrách a zhruba měsíci, co se sledování tohoto formátu věnuji, řekl bych přibližně toto:


Manabase formátů působí díky scry landům a fixaci v podobě Sylvan Caryatid dobře a nebrání nám v hraní trojbarev.

Z útočných  balíků považuji za nejlepší monoblack aggro. Nedosahuje sice kvalit dvojkového jmenovce, nicméně je o třídu lepší než ostatní možná aggra, tedy monored a UW heroic. Monored někdy působí opravdu tragicky. Při hraní reanimace jsem párkrát sesílal Ashen Ridery v momentu kdy soupeř hrál 2/1 s abilitou za 3 many. To není potom přílíš vyrovnaná hra.

Nejlepší volbou jsou podle mého názoru v současnosti midrange balíčky. Tedy RGw pašíci a BGw reanimace. Nevylučuji existenci jiných barevných mutací obou variant, ale dosud se neprosadily.

Controly nejsou příliš hrané ani úspěšné. Nejčastěji se stále setkáme s představeným BRW, které však je podle mého názoru den ode dne horší variantou a na vzestupu je UWB v mnoha provedeních.

Pokud  jde o zajímavé karty, pro které se doposud nenašlo místo, čekám především, kde se uchytí Kiora a Brimaz. Obě karty si podle mého názoru zaslouží vyšší výskyt vzhledem ke své kvalitě. Zároveň se ale jedná o karty, které dosud nelze příliš využít. Brimaze tedy občas vidíme jako 1of v RBW controlu a Kioru v UBg controlu, ale stále to asi není to pravé. V tomto ohledu bude možná třeba čekat na třetí sadu a může se tak  jednat o zástupce kategorie „spíci hit“.

Lidé  hrají podle mého názoru menší počet enchantmentové ničení než by mohli. Karty jako Bič, Hammer či libovolný bůh tak jsou často lepší, než by nutně musely. Popravdě si však tohoto trendu pravděpodobně všimlo více hráčů než jen já, protože se počet enchantmentů zvyšuje. Ne však počet jeho ničení. Často bych se opravdu nebál hrát ho v základu. Zeleným midrange deckům téměř vždy zničíme alespoň 2/4 Coursera, černému aggru polovinu potvor a to je podle odhadů přibližně 80 procent současného herního pole. Proti controlu často své ničení použijeme alespoň na šutr či boha. Jediný deck na který nemáme cíl, co jsem zatím viděl, bylo představené UB a to opravdu není deck to beat.

Zde  bych se pro dnešek rozloučil. Jen bych na konec rád dodal, že vzhledem k tomu, jak často mi padá nebo laguje internet při hraní moda, a faktu, že opravdu musím dopsat diplomovou práci, bude další díl této serie až za měsíc. Pokud by se však událo příliš mnoho zásadních změn, budu tu dřívě a opět vám napíšu, co si o nich myslím.

Na  konec bych se rozloučil ještě jedním decklistem, který působí zajímavě, ale neodehrál jsem s ním ani hru, takže nemohu říci, jestli je i funkční. Teoreticky by se však mohl stát alternativou k monoblack aggru.

BW aggro

4 Agent of the Fates
4 Eidolon of Countless Battles
4 Spiteful Returned
4 Hopeful Eidolon
4 Hero of Iroas
3 Pain Seer
2 Herald of Torment

4 Thoughtseize
4 Gods Willing
2 Springleaf Drum
2 Bile Blight

11 Plains
8 Swamp
4 Temple of Silence

Sideboard:
4 Dark Betrayal
2 Drown in Sorrow
2 Revoke Existence
2 Hero's Downfall
2 Herald of Torment
2 Glare of Heresy
1 Bile Blight

A mimo BW aggra vám předložím i jeden monored, protože jsem o něm ještě nemluvil, tak aby jste měli přehled o tom, co bych nechtěl hrát ani za chleba se salámem.

Monored Aggro
 
21  Mountain
1  Nykthos, Shrine to Nyx

4  Akroan Crusader
4  Arena Athlete
4  Everflame Eidolon
4  Fanatic of Mogis
4  Firedrinker Satyr
4  Nyxborn Rollicker
1  Purphoros, God of the Forge
3  Satyr Nyx-Smith

2  Hammer of Purphoros
4  Lightning Strike
4  Searing Blood

Sideboard:
1  Hammer of Purphoros
3  Magma Jet
3  Ordeal of Purphoros
4  Peak Eruption
3  Reckless Reveler
1  Titan's Strength

 
Tím  bych se dnes již opravdu rozloučil a popřál vám co nejhezčí prožití měsíce března. Pokud možno ve společnosti Theros block constructed a Tolarie.
 
Jaroslav Bílek
 

 
na začátek