Cesta do Tarkiru- část druhá: přes lesy, močály a řeky

Jarda Bílek naváže na své zkušenosti s Reanimací v Theros bloku a podívá se, zda by tento archetyp mohl ožít s příchodem Khans of Tarkir.

Pamatujete si ještě na Balady z Therosu? Než jsem, kvůli blížícím se státnicím, třetí a čtvrtou částí nečekaně své vyprávění ukončil, byla jedním z ústředních témat reanimace. Před příchodem třetí sady totiž šlo o pravděpodobně nejlepší balíček na tehdejším bloku a nejen já jsem si od ní poměrně hodně sliboval.

Po příchodu Journey into Nyx se však celé pole zásadně proměnilo a tak nakonec nebylo na samotném Pro Touru po reanimaci téměř ani památky. Místo ní se na výsluní objevil BUG control a celý Magicový svět jako by pojednou zapomněl na strašidelná nebezpečenství, která se skrývají v nekonečných řadách kobek a hrobů.

Pro osvěžení vzpomínek připomínám, že poslední verze, o které jsem mluvil, vypadala přibližně takto.

9  Forest
6  Swamp
4  Temple of Plenty
4  Temple of Silence

4  Abhorrent Overlord
4  Ashen Rider
4  Courser of Kruphix
4  Satyr Wayfinder
4  Sylvan Caryatid

4  Commune with the Gods
4  Gild
2  Hero's Downfall
4  Rescue from the Underworld
3  Whip of Erebos

Sideboard
4  Dark Betrayal
3  Drown in Sorrow
2  Glare of Heresy
2  Hero's Downfall
2  Revoke Existence
2  Thoughtseize


Jak jsem tehdy poměrně přesně vyhodnotil, je reanimace „balíček schopný dělat nejvíc „unfair“ věci na celém Theros bloku“, ovšem za cenu vysoké nekonzistence, „takže často působíte dost jako při besídce zvláštní školy“. Za příčinu jsem potom udával především „nedostupnost hratelného „discardovacího outletu“, protože když se vám začnou v ruce hromadit 7 a 8 manové karty, začnete proklínat všechny bohy, ale nic víc s tím často nelze udělat“.

Zároveň ve mně stále silněji narůstal pocit, že by deck silně uvítal přítomnost ještě alespoň jedné karty, která umí dostat potvory do hrobu a generovat tak cíle pro náš Whip a Rescue. Když potom v poslední sadě bloku spatřil světlo světa Nyx Weaver, sliboval jsem si od něj opravdu mnoho a těšil se na něj víc, než malé dítě na vánoce. Bohužel reanimace upadla v zapomnění spolu s pavoukem.

Když jsem se však minulý týden začetl do spoileru nové edice, začal jsem osud reanimace vidět pozitivněji. Dokonce výrazně pozitivněji, protože Tarkir přináší hned několik karet, které do reanimace skvěle pasují.



Tou první je jistojistě Sidisi, Brood Tyrant. Tato „tři/trojka“ za čtyři many se totiž může pochlubit efektem, který do našeho balíčku skvěle zapadá. Nejen, že odemílá, a to dokonce opakovaně, karty do hrobu, ale ještě vylepšuje naši pozici na stole. O tom, že ji pravděpodobně budeme sesílat o kolo dříve díky Sylvan Caryatid, snad ani nemusím mluvit. Rozhodně si Sidisi chci v reanimaci zahrát a pravděpodobně ji budu chtít i velmi často sesílat, protože představuje hrozbu, kterou soupeř musí vyřešit, pokud chce ještě kdy vyhrát partii.



Další skvělou kartou do reanimace je potom Sultai Charm. Ten totiž konečně přináší efekt, který balíčku na bloku zoufale chyběl. Ano, jedná se o „discardovací outlet“. Představuje tak velmi dobrou náhradu za Hero´s Downfall, který jsem hrál na bloku. U něj jsem si totiž často stěžoval, že je v řadě matchupů průměrný až hrozný. Oproti tomu je Sultai Charm výrazně univerzálnější a hlavně dokáže z naší ruky odstranit tu prokletou sedmi nebo osmi manovou obludu, co jsme si nechtěně lízli.



Na příkladu Sultai Charmu je dobře vidět, jak se mění užitečnost karty s ohledem na archetyp, který chceme hrát. Stále si myslím, že tradiční BUG control daleko lépe využije Hero´s Downfall, protože nebude chtíc moc často „catalogovat“, ale BUG reanimace bude naopak za tuto možnost velmi vděčná.


Kartou, kterou naopak moc zkoušet nechci, je Sultai Ascendancy. Je to sice další mlecí karta, ale od pohledu na mě působí jako poměrně nevýrazná. Mele sice „permanentě“, ale zoufale pomalu a nevidím pro ni ani příliš prostoru ve křivce. Tím neříkám, že jde o špatnou kartu, jen se příliš nehodí do zrovna teď zamýšlené konstrukce.



Podobný  verdikt ode mně získá i Taigam´s Scheming. Na první pohled je to o trochu horší modrá varianta Commune with the Gods, která by teoreticky mohla zvýšit konzistenci balíčku. V praxi se ale domnívám, že podobných efektů máme již dostatek a zároveň je modrá v manacostu větší handicap, než se může zdát. Jádro balíčku je totiž stále zelené a nemyslím si, že to má cenu kvůli Schemingu měnit.


Další existující podobné karty jako Necromancer´s Assistent, Nyx Weaver nebo Scout the Borders sice barevně zapadají do konstrukce lépe, ale stále pro ně není v balíčku místo. Kdybych však zjistil, že balíček ještě jeden mlecí efekt potřebuje, je dobré o existenci těchto karet vědět.

Poslední kartou z nové sady, o které jsem uvažoval je See the Unwritten. To je na ohodnocení poměrně složitá karta, protože se jedná vlastně o mutaci karty Tooth and Nails, která zároveň umí odemlít pár dalších kusů do hrobu. Karta se mi velmi líbí a určitě ji chci vyzkoušet, protože by mohla být náhradou za Rescue nebo základem nového balíčku, ale dnes budu raději konzervativní a nezařadím ji.


S tím, jak se představená reanimace přesunula z bloku na dvojku, se otevírají ještě dvě poměrně důležité otázky - manová základna a volba zabijáků. Manová základna se nám přidáním třetí barvy pochopitelně trošku komplikuje a tak berte dnešní verzi jen jako čistě orientační. Určitě bych si chtěl vyzkoušet nový triple land Opulent Palace, protože by neměl příliš vadit naší manové křivce. Nehrajeme totiž nic za jednu manu a pořádně zafixovat bude kvůli Sidisi a Charmu potřeba.


Volba našich finišerů je potom poměrně zajímavá, avšak co do možností nepříliš nápaditá. Dvojice Ashen Rider a Overlord totiž stále nemá konkurenci. Podobně jako na bloku totiž ani na dvojce neexistuje zrovna přetlak pašíků a všechny další bytosti na mě působí jako horší varianty. Chvíli jsem tak uvažoval o Hornet Queeně, ale ve vší úctě ke všem příslušníkům sršní aristokracie, si myslím, že tohle nebude balík pro ni.

Dalším kandidátem byl Ob Nixilis, Unshackled, ale jeho proporce jsem vyhodnotil jako velmi křehké a zároveň nečekám, že by na nové dvojce bylo zpočátku nějak extrémně „přefečkováno“. Z důvodu velikosti jsem nezařadil ani Resolute Archangela, i když by se proti některým balíčkům mohl uplatnit alespoň v sideboardu. A tím pro mě vlastně seznam kandidátů končí, protože kde nic není ani smrt nebere. I tak však pořád doufám, že ten pravý pašík se v následující sadě či dvou objeví, protože přátelé, tohle je docela bída.



První konstrukce reanimace na novou dvojku by tak mohla vypadat například takto.

4 Opulent Palace
4 Yavimaya Coast
4 Llanowar Wastes
6 Forest
5 Swamp

4 Abhorrent Overlord
4 Ashen Rider
4 Sylvan Caryathid
4 Satyr Wayfinder
4 Courser of Kruphix
4 Sidisi, Blood Tyrant

3 Rescue from the Underworld
3 Whip of Erebos
3 Sultai Charm
4 Commune with the Gods



Některá čísla mohou vypadat poměrně zmateně, ale myslím si, že jde o docela dobrý základ. Je samozřejmě legitimní otázkou, zda je dobré trvat na balíčku kolem Rescue nebo se pokusit o jiný přístup. Napadají mě minimálně dva. Prvním by mohla být více kontrolní verze s Whipem a Sultai Ascendancy a druhou nějaký hybrid těchto dvou přístupů s větším množstvím akcelerace a See the Unwritten.


Bezpochyby může za pár měsíců podobný náčrt působit komicky, ale vždy je potřeba u něčeho začít. Není totiž chybou udělat krok vedle, ale zůstat na místě. Což se však v Tolarii nechystáme a tak vás budeme v souvislosti s novou sadou zásobovat nápady na nové konstrukce co nejvíc to půjde.

Jaroslav Bílek

 

 
na začátek