Cesta do Tarkiru- část třetí: první bitva

O release víkendu Khans of Tarkir se v USA hrály první velké Standard turnaje. Jarda Bílek se dívá na vliv nové edice na formát a vybírá si k rozboru 3 úspěšné strategie.

Barva na listinách, které zaznamenaly finální pořadí na Prerelease, ještě ani nestačila zaschnout a za velkou louží se již tento víkend konal první velký Standard turnaj. Protože dosud není příliš možností, jak si otestovat nové karty, rozhodl jsem se dnes trochu podívat na to, co se o víkendu v New Jersey odehrálo.

 

Na Star City Open v New Jersey se sjelo 430 hráčů, což jen dokládá oblíbenost celé série v USA. Zároveň to i vzbuzuje naději, že zde úspěšné balíčky by nemusely být úplně špatné a turnaj má svou vypovídací hodnotu. To jen umocňuje fakt, že se ho účastnila celá řada amerických profesionálních či dříve profesionálních hráčů. Namátkou jmenujme třeba Craiga Clemperse, Brada Nelsona či Reida Duka.

 

Aby dnešní text nebyl nekonečný, podívám se stručně na tři archetypy, které byly více zastoupeny mezi nejlepšími balíčky a zároveň mi připadají zajímavé. Vždy se pokusím uvést pár decklistů, jemně balíček zhodnotit a pokusit se odhalit jeho silné a slabé stránky.


 

Jeskai Tempo

 

  

Jeskai Tempo - verze 1

2 Island
3 Mountain
2 Plains
3 Battlefield Forge
2 Flooded Strand
1 Mystic Monastery
3 Shivan Reef
4 Temple of Epiphany
4 Temple of Triumph

4 Goblin Rabblemaster
4 Mantis Rider
3 Seeker of the Way

1 Chandra, Pyromaster
2 Sarkhan, the Dragonspeaker

2 Banishing Light
2 Dig Through Time
4 Jeskai Charm
4 Lightning Strike
4 Magma Jet
2 Steam Augury
4 Stoke the Flames

Sideboard
2 Ashcloud Phoenix
3 Disdainful Stroke
2 Magma Spray
2 Negate
1 Narset, Enlightened Master
1 Keranos, God of Storms
1 Sarkhan, the Dragonspeaker
2 Anger of the Gods
1 Temple of Enlightenment
 
Jeskai Tempo - verze 2

1 Island
3 Mountain
3 Plains
3 Battlefield Forge
3 Flooded Strand
4 Mystic Monastery
3 Shivan Reef
2 Temple of Epiphany
2 Temple of Triumph

4 Goblin Rabblemaster
4 Mantis Rider
4 Seeker of the Way

2 Chandra, Pyromaster
2 Sarkhan, the Dragonspeaker

2 Gods Willing
4 Jeskai Charm
4 Lightning Strike
2 Magma Spray
4 Stoke the Flames
4 Titan's Strength

Sideboard
2 Stormbreath Dragon
3 Deflecting Palm
2 Dig Through Time
1 Erase
1 Gods Willing
2 Magma Spray
2 Negate
2 Arc Lightning

 

UWR tempo nejen obsadilo první místo, ale dokonce do top8 dopravilo hned dva hráče. To značí, že pravděpodobně nepůjde o naprosto slepou cestu. Svým způsobem je balíček klasická útočná strategie. Oproti klasickým aggro strategiím trochu netradičně těží z osmičky velmi silných trojmanových bytostí.

 

Zmíněnou osmičku potom doplňuje na první pohled nenápadná nová karta Seeker of the Way, která se mi na současném Standardu velmi líbí. Dovede totiž přidat nějaké ty životy proti rychlejším balíčkům i srovnat partie, kde se poněkud více pocucháme vlastními painlandy.

 

Balíček potom vhodně doplňuje několik planeswalkerů a celá plejáda blesků a triků. U triků bych se rád zastavil, protože představují poměrně příjemnou inovaci. Podobné balíčky totiž v minulosti málokdy uměly překvapit něčím jiným než bleskem či removalem.

 

Tentokrát si můžete líznout extra karty, dát svému útočníkovi protekci či dokonce po sideboardu přerušit důležité kouzlo soupeře. Na sekci blesků je potom roztomilé, že se vlastně jedná o nejlevnější odpovědi na formátu. S odchodem Ravnica Bloku jsme totiž přišli o některé klíčové karty jako Mizzium Mortars, Dreadbore či černý dvoumanový removal a tak přichází levné červené blesky opět ke slovu.

 

Ze stejného důvodu, tedy faktu, že zabíjení všeobecně podražilo, se mi ve druhé představené verzi líbí Gods Willing. Přerušit soupeřovo dražší zabíjení za jednu manu je totiž velmi efektivní způsob, jak soupeři brzy dokázat, že téhle hře vládnete vy.

 

Celkově lze říci, že pokud hledáte přímočarý útočný balíček, je UWR tempo právě pro vás. Určitě to bude minimálně v prvních týdnech či měsících na Standardu dobrá volba. Dlouhodobě bych mu však příliš šancí nedával. Část jeho úspěchu je podle mého názoru způsobena právě nedostatkem informací o novém formátu. Především protože:

 

  • Balíčky ještě nemají vyladěnou manabase, což v praxi vede k tomu, že si udělí o nějaké ten damage navíc a velmi usnadňují fritce práci. Sesílat Thoughtseize z pain landu bez life gainu v balíčku prostě nebyla minulý víkend ideální volba.
  • Poměrně velké množství karet ještě nebylo ozkoušeno a určitě nebyly odhaleny všechny důležité kombinace. Za pár týdnů je totiž ve stejném formátu Pro Tour a tak je pravděpodobné, že si top hráči nechávají ty nejlepší balíky až na později. UWR tak vlastně mohlo soutěžit s horšími balíčky, než budou na novém Standardu k vidění.
  • Na novém formátu je velmi těžké vybrat si zabíjení a další odpovědi. Je pravděpodobné, že si řada hráčů zvolila špatně a po přezbrojení už jim nebude dělat takový problém UWR porážet.

 

Pokud UWR tempo vyhrálo první turnaj, je velmi pravděpodobné, že na další turnaj na něj budou mít hráči, minimálně v sideboardu, účinné odpovědi.


 

Gx Devotion

 

   

Gr Devotion

10 Forest
2 Mountain
4 Temple of Abandon
4 Wooded Foothills
3 Nykthos, Shrine to Nyx

2 Arbor Colossus
4 Elvish Mystic
3 Genesis Hydra
3 Hornet Queen
4 Rattleclaw Mystic
4 Sylvan Caryatid
2 Voyaging Satyr
4 Courser of Kruphix
4 Polukranos, World Eater
1 Nylea, God of the Hunt

1 Nissa, WorldWaker
3 Xenagos, the Reveler

2 Crater's Claws

Sideboard
1 Hornet Queen
4 Nylea's Disciple
4 Setessan Tactics
1 Xenagos, the Reveler
2 Arc Lightning
1 Crater's Claws
2 Hunt the Hunter

Gb Devotion

12 Forest
4 Llanowar Wastes
4 Temple of Malady
4 Nykthos, Shrine to Nyx

4 Elvish Mystic
4 Genesis Hydra
2 Hornet Queen
4 Sylvan Caryatid
4 Voyaging Satyr
4 Courser of Kruphix
4 Doomwake Giant
4 Eidolon of Blossoms
4 Polukranos, World Eater
1 Nylea, God of the Hunt

1 Nissa, WorldWaker

Sideboard
2 Arbor Colossus
4 Nylea's Disciple
2 Reclamation Sage
2 Hero's Downfall
2 Setessan Tactics
1 Pharika, God of Affliction
2 Nissa, WorldWaker

 
Monogreen Devotion

13 Forest
3 Windswept Heath
3 Wooded Foothills
4 Nykthos, Shrine to Nyx

4 Elvish Mystic
4 Genesis Hydra
2 Hooded Hydra
2 Hornet Queen
3 Nylea's Disciple
4 Rattleclaw Mystic
4 Sylvan Caryatid
1 Voyaging Satyr
4 Courser of Kruphix
4 Polukranos, World Eater
1 Nylea, God of the Hunt

4 Nissa, WorldWaker

Sideboard
2 Scuttling Doom Engine
1 Hooded Hydra
2 Hornet Nest
1 Hornet Queen
1 Nylea's Disciple
2 Reclamation Sage
2 Ranger's Guile
2 Setessan Tactics
2 Hunt the Hunter

 

Do uvedené kategorie kategorie řadím pro přehlednost všechny balíčky, které mají zelený základ a hrají Nykthos. Někdo může namítat, že je to matoucí, avšak nejsem o tom přesvědčen. Všechny zelené balíčky s Nykthosem mají totiž stejný herní plán, kterým je vyložit na stůl co nejvíce permanentů, vyrobit kotel many a co nejdříve začít dělat nefér věci. Druhá barva je potom čistě doplněk a je jen věcí vkusu, zda dáte přednost spíše červené pro nějakou X-ovku a Xenagose, či černé pro odpovědi a zabíjení.

 

Mé sympatie jsou spíše na straně verze s černou, protože mi připadá kontrolnější a má lepší sideboardové možnosti. Obě verze prověří až čas. Celkově si myslím, že jde o balíček:

 

  • Který umí rozhodně nejvíc „unfair“ věci, jež můžeme zatím na novém Standardu vidět. Je otázkou, jak na tom bude po příchodu dalších sad Tarkir bloku, protože pravděpodobně nezíská mnoho nových karet. Už v současných verzích není mimo moprhovacího elfa po nových kartách často ani pomátky. Na druhé straně balíček výrazně získal poslední základní sadou a hlavně rotací Standartu, takže v tuto chvíli rozhodně nevypadá jako chudý příbuzný.
  • Před rotací měl balíček velký problém především s UW controlem a Mono Blackem, konkréntněji s existencí čtyřmanového hromadného zabíjení a karty Lifebane Zombie. Na současném Standardu však po nich není ani pomátky a tak by se balíček mohl nějakou dobu hřát na slunci. Ze své podstaty je totiž dobře koncipován právě pro porážení midrange strategií, které v současnosti tvoří většinu herního pole.

 

Zajímavostí je, že ani jeden z uvedených balíčků nehrál Yisana, kterého před rotací velmi propagoval jak Reid Duke, tak Petr Brožek. Pokud se tedy chcete nějakou dobu věnovat zeleným balíklům s manovou akcelerací přes Nykthos, doporučoval bych ho alespoň vyzkoušet.


 

Mardu Midrange

 

   

Mardu Midrange - verze 1

2 Mountain
2 Swamp
1 Battlefield Forge
4 Bloodstained Mire
4 Caves of Koilos
2 Mana Confluence
4 Nomad Outpost
2 Temple of Malice
2 Temple of Silence
1 Temple of Triumph
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth

4 Butcher of the Horde
4 Goblin Rabblemaster
3 Stormbreath Dragon
3 Brimaz, King of Oreskos

2 Sarkhan, the Dragonspeaker
2 Sorin, Solemn Visitor

4 Crackling Doom
4 Hero's Downfall
4 Lightning Strike
1 Despise
4 Thoughtseize

Sideboard
2 Suspension Field
2 Nyx-Fleece Ram
3 Magma Spray
2 Elspeth, Sun's Champion
3 Anger of the Gods
2 Despise
1 Harness by Force

Mardu Midrange - verze 2

2 Plains
3 Swamp
4 Battlefield Forge
4 Caves of Koilos
4 Nomad Outpost
4 Temple of Malice
3 Temple of Silence
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth

4 Butcher of the Horde
4 Goblin Rabblemaster
2 Wingmate Roc
2 Brain Maggot
4 Nyx-Fleece Ram

3 Sorin, Solemn Visitor

4 Bile Blight
3 Crackling Doom
4 Hero's Downfall
1 Murderous Cut
4 Thoughtseize

Sideboard
2 Banishing Light
2 Empty the Pits
2 Last Breath
1 Silence the Believers
1 Liliana Vess
2 Despise
4 Drown in Sorrow
1 Glare of Heresy

Mardu Tokens

1 Mountain
1 Swamp
4 Battlefield Forge
2 Bloodstained Mire
4 Caves of Koilos
4 Mana Confluence
3 Nomad Outpost
1 Temple of Malice
1 Temple of Silence
2 Temple of Triumph
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth

4 Bloodsoaked Champion
4 Goblin Rabblemaster
3 Brain Maggot

1 Ajani Steadfast
4 Sorin, Solemn Visitor

3 Hero's Downfall
4 Mardu Charm
1 Murderous Cut
4 Raise the Alarm
1 Spear of Heliod
1 Despise
2 Hordeling Outburst
4 Thoughtseize

Sideboard
2 Butcher of the Horde
2 Seeker of the Way
3 Magma Spray
1 Murderous Cut
1 Utter End
1 Hammer of Purphoros
1 Purphoros, God of the Forge
1 Chandra, Pyromaster
1 Liliana Vess
1 Arc Lightning
1 Despise

 

Všechny tři uvedené balíčky se více či méně orientují na tokeny. Highlightem je potom opět osmička silných trojmanových bytostí, avšak oproti UWR myslím opravdu těch silných. Tedy nejsilnějších, konkrétně Brimaze a Rabblemastera. Oba velmi dobře zapadají do tokení a útočné tématiky a navíc sami o sobě představují hrozbu, kterou musí soupeř řešit. S tokeny je také velmi dobrý Butcher of the Horde a karta, která se podle mého názoru netěšila přílišné pozornosti, nový Sorin.

 

Mezi triky mě velmi zaujala absence Charmu, který tokení tématiku vhodně podporuje a naopak přítomnost edictu Cracking Doom. Ten jsem při hodnocení nové edice poměrně přehlédl a pravděpodobně jsem nebyl jediný. V sekci příšer jsme potom svědky toho, že hráči spíše tápou a teprve hledají tu ideální konfiguraci. Některé počty a karty považuji za spíše pokusné. Nezlobil bych se, kdyby se například Wingmate Rock více hrál, protože je to sympatická karta.

 

Zrovna Mardu je tím archetypem, u kterého mi připadá, že bude ještě chvíli trvat, než se vyladí manabase. Právě tento fakt považuji za jeden z možných důvodů, proč nebyla strategie úspěšnější. Zajímavý je v této souvislosti i Despise. Je brzo predikovat kolik a jakého discardu budeme chtít hrát, nicméně existence této karty může s finální konfigurací velmi zamávat. Když se totiž podíváte na minulý víkend hrané balíčky, téměř všechny tvoří především příšery a planeswalkeři.

 

Pokud by se i nadále nehrálo příliš mnoho dobrých kouzel, je otázkou, zda nebude Despise lepší volbou v základu než Thoughtseize. Jde o změnu sice teoretickou, avšak jednu z těch, která by mohla vylepšit například matchup s již zmíněným UWR aggrem.

 

Celkově se mi balíček líbí asi nejvíc, protože ve mně vyvolává nostalgii po WB tokenech. Tento archetyp jsem hrál jak na Standardu, tak na Modernu a zároveň je to strategie, která se teoreticky dovede vypořádat téměř se vším. Mimo to:

 

  • Pokud predikujeme, že pozice UWR se bude s precizací formátu spíše zhoršovat, měla by se pozice BWR tokenů naopak zlepšovat.
  • Problémem pro balíček může být vyšší výskyt hromadného zabíjení jako Drown in Sorrow a Anger of God. Do jisté míry bude vždy záležet na tom, jak moc hrány budou tyto dvě karty. Slyšel jsem názory, že Anger bude takřka denním chlebem, především z důvodu vyššího výskytu monoblack aggra. To je samozřejmě možné, avšak monoblack aggro se téměř neprosadilo a tak by formát nemusel být na výskyt těchto dvou karet, alespoň ze začátku, příliš bohatý.
  • Jasnou nevýhodou je na první pohled manabase. Nemáme příliš mnoho cest, jak si přidat životy a kousačky, Thoughtseize a vysoký počet Mana Confluencí tak často mohou soupeři velmi ulehčit naše zabití, či doslova upálení.

 

Tímto bych se pro dnešek rozloučil. Osobně se nemůžu dočkat, až si některé nové karty sám zahraju ať již v reálu, nebo na MTGO, protože bych rád zase napsal něco méně teoretického. A Sidisi mě pořád láká:-)

 

 

Jaroslav Bílek

 

 

 
na začátek