Co je Vintage a jak vypadá?

Nejmocnější kouzla všech dob. Nespočet možností. Formát, který vyvolává obdiv i obavy. A bohužel i plno předsudků. Přečtení článku vám pomůže zpřesnit názor na Vintage - formát s nejsilnějšími kartami.


Článek zveřejňujeme s laskavým svolením autorky Jaroslavy Štefánkové. Originální verze včetně dalších článků o Magicu, alterování a dalších zajímavých tématech je na jejím blogu (většina článků je v angličtině).


 

Něco málo k Magicovým formátům...

Spousta současných hráčů Magicu pravděpodobně nehrála v době, kdy Magic teprve začínal. A pokud ano, jen málo z nich mělo šanci hrát turnajově. Hlavně mladším hráčům proto na úvod řeknu, jak to vypadalo s turnajovými formáty.

Na začátku Magicového boomu byly na turnajovou hru legální všechny karty, které byly vytisknuté. Postupem času však karet přibývalo a bylo nutné rozdělit turnajovou scénu na více formátů. A tak se v roce 1995 stalo:

vznikly formáty označené jako Type 1 (Vintage) a Type 2 (Standard).

U nás se jednalo o "jedničku" a "dvojku". Na jedničce, které se dříve říkalo Classic, je možné hrát všechny karty až na ty, které mají efekty vyžadující manuální zručnost, ante karty, karty typu Conspiracy nebo karty, které by zpomalily chod turnaje (Shahrazad). Existuje na ní však něco, čemu se říká Restricted List. Karty na Restricted Listu se dají hrát v balíku jen jednou.

O dva roky později došlo ještě k další segmentaci. V té době se občas hrával formát známý jako Classic-Restricted. O proti Classicu se lišil tím, že karty na Restricted Listu byly zakázané, čímž vznikl o trochu pomalejší formát. Pomocí různých anket se nakonec rozhodlo, že formát si zaslouží svůj vlastní banlist a formát byl oficiálně uznán a označen jako Type 1.5 (Legacy). Ve stejnou dobu (rok 1997) vznikl navíc formát s označením Type 1.X (Extended). Type 1.5 je eternal formát, tudíž v něm nedochází k rotacím. Type 1.x byl však formát, který rotoval podobně jako Type 2 avšak po delším období. Extended se za tu dobu dost měnil a v roce 2013 byl nahrazen Modernem (který snad všichni znáte).

 

Jednička neboli Vintage

Vintage je formát, který pro většinu hráčů znamená něco nedosažitelného nebo nepředstavitelného. A myslím, že právě z těchto dvou důvodů se ho spousta hráčů obává. Doufám, že po přečtení tohoto článku si uděláte o Vintage jasnější představu a s radostí ji zkusíte, až se vás někdo někdy zeptá, jestli byste si nechtěli zahrát.

Aby si v našich končinách člověk zahrál v reálu Vintage na turnaji, opravdu potřebuje všechny karty. Uznávám, že to může být dost velký problém a tak jako příklad uvedu Ameriku, kde spousta heren na menších turnajích povoluje určité množství proxů (někdy celých 75), takže tam Vintage žije trochu více (pozn. editora – používání proxy karet je na oficiálních turnajích zakázáno).

Pro hráče po celém světě však existuje levnější možnost jak hrát Vintage. V polovině roku 2014 na Magic Online vyšla sada s názvem Vintage Masters obsahující karty, které do té doby na Magic Online nevyšly (např. celá Power Nine - obsahující Moxy, Black Lotus, Ancestral Recall, Time Walk a Time Twister).

V České Republice jsem zažila různé reakce na výzvu ke hře Vintage, Vintage Cube nebo Highlanderu bez banlistu. Většina z těchto reakcí byl strach z toho, že:

  • v daném formátu určitě nejsou žádné bytosti

  • je to jen o hraní broken spellů

  • nebo že to je určitě formát, kde člověk první kolo umře.


Končí to obvykle tak, že si se mnou moc lidí zahrát nechce.

Dovolila bych si zde udělat jednu delší odbočku. Někteří z vás viděli nebo dokonce hráli videohru jménem Duels of the Planeswalkers. Jedná se o hru, která byla vytvořená jako vstupní brána do Magicu. Některé dřívější verze občas nebyly úplně vybalancované a tak jsem jednoho dne zažila menší šok. Dobojovala jsem se k finálnímu bossovi Karnovi. Karn začínal a první kolo zahrál Island a Mox Sapphire. To už jsem si říkala, že se někde stala chyba, když můj balík měl dost daleko i k block constructed, kdy nejlepší fixací bylo Evolving Wilds a nejlepší akcelerace byl kámen za 3 many.

Své první kolo jsem potupně zahrála Plains a Kor Duelistu a předala kolo. Karn položil zemi a zahrál Tinker. Z Tinkeru na mě vyběhl Blightsteel Colossus - trochu silné kafe na moji 1/1ku. Lízla jsem si další kartu a po zhodnocení situace "Swords to Plowshares jsem si nelízla, GG" jsem vzdala a zkusila to znovu. O rok později jsem se zase dostala k bossovi v tehdy novém DotP a celkem jsem se těšila, jakým nefér balíkem dostanu. Tentokrát jsem dostala jen Cruel controlem. Hrála jsem nějaké tupé aggro takže vyloženě "skvělý" match up. Po prvním Grave Titanovi jsem to zabalila a vzala jsem si radši "mlečku", abych nemusela hraním tohoto matchupu strávit věčnost.

Po odemletí Bolase jsem se pak v duchu zeptala:

"Copak asi dělá proti takovýmto deckům začátečník, který hraje s největší pravděpodobností něco typu mono-green aggro s klasickými vanilla červy?".

Odpověď na tuto otázku mě zajímala natolik, že jsem se začala ptát lidí na fórech nebo hráčů DotP, kteří byli online. Dostalo se mi mnoha zajímavých odpovědí. Někteří prohlásili, že se pak ani nesnažili hru dohrát, další část si snížila obtížnost na tu nejjednodušší a poslední část odpověděla, že prostě hráli tak dlouho než boss zmulliganoval do pěti (nebo tak něco) a nějak to prostě pak zvládli. Někteří si počítali počet pokusů a ta čísla byla kolem 200-300 her, než vyhráli (tomu říkám vytrvalost).

Až se vás bude zase někdo ptát, jestli si zahrajete Vintage, vzpoměňte si na tento příklad. Když tohle přežila většina začátečníku, tak přeci vás, zkušené hráče Magicu, nemůže nějaká Vintage rozházet. Každý jsme si zažili, že nás někdo naprosto neférově zabil, aniž jsme cokoliv mohli udělat nebo zahrát, ale Magic hrajeme pořád, ne? Za zkoušku nic nedáte. Můžete pak zjistit, že Vintage opravdu není formát pro vás (prozatím nebo vůbec), ale je dobré napřed vědět, co to vlastně je a zažít si ho na vlastní kůži.

Teď se vrátíme ke skutečné Vintage.

Vintage je formát, ve kterém většina karet v ne-Null Rod balíku jsou noncreature spelly. Přeci jenom je hra jmenuje Magic: The Gathering a ne Creature: The Gathering. I bytosti jsou ale pro většinu balíků důležité. Na Vintage není důležité, jak je bytost velká, ale co umí. Pravdou však je, že kvůli nekončícímu trendu čím dál tím silnějších bytostí se na Vintage setkáváme často s bytostmi, které jsou známé i jen hráčům Standardu - Jace, Vryn's Prodigy, Monastery Mentor nebo Hangarback Walker a dokonce i takovými bytostmi jako jsou Dragonlord Ojutai a Dragonlord Dromoka. V současné době je síla bytostí tak velká, že jsou hráči nuceni do balíků zařadit spot removal ve formě Lightning Boltu, Swords to Plowshares nebo Dismemberu, jinak nemají šanci.


Co se rychlosti her týká, ve Vintage je spousta akcelerace a většina stojí 0 man. Avšak to neznamená, že hry musí nutně skončit v prvním kole. Stává se to, není to nic vzácného, ale rozhodně to není pravidlo. Aby totiž někdo mohl hru v prvním kole vyhrát, musí se mu sejít určitý počet různých karet a to těch, které jsou na Restricted Listu. Zároveň nesmí mít soupeř žádné rušení (nebo ho mít méně než druhý hráč). To už je dost podmínek na to, aby hra v prvním kole skončila.