Devotion to Yisan

Čeho teď asi lituje Reid Duke a jaké může být řešení současného Standardu se dočtete v článku Petra Brožka.

 

Reid Duke právě nejspíš lituje toho, že na konci minulé Standard sezóny zveřejnil svůj build Gu Yisan balíku, který předtím intenzivně testoval na Pro Tour Magic 2015 v Portlandu.. Proč by toho měl litovat? To se dozvíte po kraťoučkém historickém exkurzu.

 

 

Reid na PT tento balík nakonec nehrál, ačkoli moc chtěl. Balík sice porážel všechny ostatní zelené balíky a aggro balíky, ale měl špatný matchup s UWx kontrolem a s Monoblackem. A právě tyto dva archetypy tým Channel Fireball Pantheon očekával na PT v nejhojněším počtu. Reid si později balík později přecijen zahrál a to na konci sezóny na jednom SCG Open a dopadl dle očekávání. Porazil vše krom 3x Monoblacku a jednou těsně prohrál s Rabble Red (skóre 6:4).

 

Používal tuto verzi:

 

The Wanderer Bard – Reid Duke
4 Temple of Mystery
4 Breeding Pool
3 Nykthos, Shrine to Nyx
6 Forest3 Island
4 Yavimaya Coast

4 Yisan, the Wanderer Bard
4 Kiora's Follower
2 Courser of Kruphix
1 Nylea, God of the Hunt
1 Sylvan Caryatid
1 Nylea's Disciple
1 Arbor Colossus
1 Reclamation Sage
4 Prophet of Kruphix
4 Polukranos, World Eater
4 Elvish Mystic
1 AEtherling
1 Burning-Tree Emissary
2 Prime Speaker Zegana
1 Scavenging Ooze

1 Negate
1 Plasm Capture
2 Chord of Calling

Sideboard
1 Setessan Tactics
2 Mistcutter Hydra
3 Nylea's Disciple
1 Skylasher
2 Jace, Architect of Thought
1 Jace, Memory Adept
3 Negate
1 Reclamation Sage
1 Dispel

 

Balík se mi hned zalíbil, jelikož jsem do té doby hrál různé varianty Gu Devotion s Prophet of Kruphix, a i na posledním turnaji Standard sezóny jsem se této startegie chtěl držet. Udělal jsem nutné změny, aby zápas s UW a Monoblackem nebyl roven Matchlossu (což mírně zhoršilo ostatní matchupy), a vzal jsem si ho na poslední WMCQ. Sice jsem měl šťastnější los než Reid a potkal jsem krom Monoblue samé papírově dobré matchupy, ale i tak jsem dosáhl pouze na skóre 5:3. Jelikož se jednalo o poslední Standard turnaj sezóny a rotace formátu byla za rohem, mohlo se zdát, že se jedná o derniéru tohoto balíku. Ale nebylo tomu tak.

 

Už před rotací balík oslovil poměrně hodně lidí díky své „hravosti a zábavnosti“ a zároveň přesvedčivým výsledkům v souboji s jinými Green-based a aggro balíky. To by do budoucna nemuselo mnoho znamenat, pokud by se v různých diskuzích k balíku nezačalo tu a tam poukazovat na jeden důležitý fakt:


balík rotací Standardu téměř nic neztratí. Tedy rozhodně nic z hlavního enginu.


A co víc. Po zveřejnění spoileru Khans of Tarkir se téměř všichni napříč internetem shodli na tom, že nový Standard formát se ponese ve znamení green based midrange balíků a aggro decků. Alespoň tedy zpočátku. A právě na tyto druhy balíků by měl být Yisan dobrý.

 

A co víc. Pouhou historií se stane Yisanův největší postrach – UW kontrol se Supreme Verdictem a Monoblack s Lifebane Zombie a arsenálem dvojmanového zabíjení.

 

   

Vraťme se teď zpátky k Reidovi a tomu, proč by měl svého počinu litovat.

 

Reid Duke na světlo světa přinesl moc zábavnou ale zároveň silnou koncepci, jejímž vylaďováním strávil hodně času, včetně času se svým PRO týmem. Na PT tedy balík šanci nedostal a jelikož se blížila rotace, rozhodl se Reid, že si balík „pro zábavu“ zahraje na SCG Open a napíše o něm článek. Ať si s ním i ostatní hráči po světě užijí, než odrotuje..

 

Jenže nakonec to dopadlo tak, že balík v podstatě neodrotoval. Ba co víc, teoreticky by se mělo stát to, že bude dobrým řešením metagame prvních týdnů nového formátu. Pokud by se tedy ukázalo, že bude opravdu řešením současného formátu, přišel Reid a s ním i celý jeho Pro tým o dost silný trumf na blížící se Pro Tour.

 

Těžko říct, jak by Reid postupoval, kdyby věděl, jak bude formát po Khans vypadat.. Je mi ho trochu líto (zvlášť pokud dostane vyčiněno od svých týmových kolegů), ale zároveň jsem rád, že jsem si díky němu mohl balík zahrát a věnovat se mu ještě před rotací.

 

Gu Yisan balíku se věnuji i nadále. A věnovat se mu budu i v dnešním článku.

 

Devotion to Yisan

 

Balík už podrobně rozebral Reid Duke ve svém článku (v angličtině na Channel Fireball) a ačkoli se jednalo o jeho verzi před rotací, můžeme tento rozbor brát jako výchozí bod.

 

V principu balík hraje stejnou hru jako ostatní Gx Devotion strategie. Tedy snaží se o co nejrychlejší manovou akceleraci a zahrání velkých monster. Přebytečnou manu z Nykthosu a manovačů pak využívá, kromě hraní samotných monster, na monstrositu Polukrana nebo posilovací schopnost Nylea, God of the Hunt.

 

  

Právě díky množství manovačů a hlavně Nykthosu dokáže svůj plán realizovat rychleji než ostatní midrange strategie formátu. Nevýhodou je, že soupeři většinou stačí útočit pouze na jednu část balíku, tedy na akceleraci nebo na hrozby. A úplně nějhorší je, když soupeř spoléhá na hromadné zabíjení, jelikož G Devotion spoléhá na množství permanentů ve hře, přičemž se jedná skoro výhradně o bytosti.

 

V čem je pak Yisan Devotion jiný než ostatní Devotion strategie? Dle mně jde především o tyto 3 body:

 

1. díky Prophet of Kruphix má ještě explosivnější starty než ostatní Devotion strategie. Prophet na stole se téměř rovná zdvojnásobení many, kterou máte každé kolo k dispozici. Umožňuje vám efektivně získat neuvěřitelnou tempo výhodu, jelikož stíháte zároveň útočit a bránit. A nechává soupeře v neustálé nejistotě, co se může na stole objevit, ať už jako překvapivý obránce nebo útočník.

 

 

2. Yisan je potom wincondice sám o sobě. Každé kolo produkuje karetní výhodu spojenou s „tutor“ efektem. Jeho velkou výhodou je, že se jedná o hrozbu, kterou soupeř prostě musí vyřešit (i když může třeba dvě kola počkat) a přitom stojí jen 3 many. Nestaví vás tak do situace, kdy máte na ruce samé 5 a více manové hrozby a nedostanete se včas k jejich zahrání.

 

Sice se může zdát pomalý (a sám o sobě opravdu nepatří mezi nejrychlejší), ale s pomocí Propheta nebo Kiora's Followera hledá dvě bytosti za kolo a už když se dostanete ke čtvrté aktivaci, mělo by být většinou po hře.. Přijde mi, že si příliš málo lidí uvědomuje jeho sílu. Přičítám to faktu, že se od pohledu jedná o zábavnou kartu a zábavné karty přeci nejsou ty, které dominují constructed, že? Pokud tedy opomeneme více než roční dominanci „zábavné“ karty Pack Rat.. A konkrétně Pack Rat mi Yisan v jistém ohledu připomíná.

 

 

3. Díky modré splashi se balík umí lépe bránit v situacích, kdy by mohl soupeř svůj plán realizovat rychleji nebo když se snaží váš plán narušit svým zvratovým efektem (hromadným zabíjením). Modrá barva je známá svým přístupem ke counterspelům a ty jsou skvělým řašením na zmíněné potíže. Opět se jedná o tempo výhodu, jelikož už za dvě many dokážete odrazit soupeřovu hrozbu, do které investoval 3-7 man. Určitě je dobré mít několik kousků v rušení v sideboardu, ale díky jejich skvělé synergii s Prophetem a samotným Yisanem bych se nebál jejich zařazení už do základu.

 

 

Jak se balíku dotkla rotace

 

Rotace zasáhla balík méně než ostatní archetypy. Jediným opravdu citelným zásahem je odchod Scavenging Ooze. Ta totiž v agresivních matchupech představovala další lifegane v balíku a díky manacostu 2 i možnost, jak Yisanem rychle najít bytost, která i v lategame dokáže ovládnout hru.

 

  

Další ztrátou proti agresivním strategiím je Burning-Tree Emissary, který umožňoval vyrovnat se rychlým startům aggro soupeřů, umožňoval aktivaci Yisana za jednu manu a spolupracoval s Nykthosem. Na druhou stranu je výhodou, že BTE odešel i z agresivních balíků, kterým tak ubylo jedno z nejrychlejších draw.

 

To, že odrotovaly šestimanové bytosti až tolik nevadí, jelikož na šestou aktivaci Yisana většinou nedojde a pokud ano, znamená to, že jste většinou vyhráli i bez 6 manové bytosti. Osobně jsem žádný šestidrop nehrál, jelikož byly moc pomalé proti Monoblacku a ostatní matchupy se daly vyhrát i bez nich. Trochu se zhoršila i manabase odchodem Breeding Poolu, ale v tomto ohledu se zhoršila manabase všem. A jak už bylo řečeno, rotace zasáhla tento balík nadmíru pozitivně tím, že odrotovaly jeho největší nepřátelé.

 

Jak využít karty z Khans of Tarkir

 

Za zmínku stojí určitě schopnost Morph, která je dobře využitelná v kombinaci s Prophet of Kruphix. Ten se ideálně hodí k tomu, abyste si Morph rozložili do dvou kol, jelikož vás toto stojí v podstatě jen jedno kolo (ve svém zamorfujete, ihned v soupeřově odmorfujete).

 

Hlavní otázkou potom je, zda zachovat balík dvojbarevný nebo sáhnout po třetí barvě (k čemuž trojbarevná edice vybízí).

 

Osobně momentálně testuji trojbarevný balík, ale je možné, že podstatně lepší manabase bude hrát ve prospěch dvojbarvy. Hlavním motivem k testování trojbarvy mi je fakt, že kvůli odchodu Scavenging Ooze nemáte v UG balíku levnou bytost, která je dobrá i v lategame. A tu právě nabízí splashová barva.

 

Z dvojice Rakshaha Deathdealer a Savage Knuckleblade jsem zvolil druhého jmenovaného, jelikož červená splash je trochu snažší než černá (určitě se víc hodí Wooded Foothills než Polluted Delta) a červená pak nabízí lepší sideboardovací karty proti rychlým aggrům, které dokáží být dost problematické. A Savage Knuckleblade je sám o sobě silnější než Deathdealer. Červená navíc nabízí i univerzální Charm.

 

Jak jsem již psal, v kombinaci s Prophetem a tím, že si s Yisanem na stole necháváte otevřené 3 many, roste použitelnost rušení. Do Maindecku se nabízí Negate, Dissolve a Temur Charm. Momentálně dávám přednost Charmu, který většinu času funguje stjeně jako Dissolve (midrange nemají při hraní relevantních kouzel tolik many na rozdávání) a navíc má mód „zabij Rabblemastera nebo Mantis Ridera“. Možnost zakázat slabším bytostem blokovat je také poměrně relevantní a to dokonce i v midrange matchupech, kde jsou nejvíc problematičtí blokeři často tokeny z Elspetch nebo Hornet Queen. Charm samozřejmě nejlépe funguje v situacích, kdy jste „napřed“ před svým soupeřem, ale přesně na takovéto situace je balík stavěný.

 

V sideboardu pak červená nabízí rychlý removal proti monoblack a monored aggru – Magma Spray. Možnost zbavit se v úvodních kolech nepříjemného útočníka je podle mě mnohem důležitější než mu někdy v lategame poklidit stůl pomocí Setessan Tactics. V lategame jste totiž tak jako tak favorizovaní a Tactica je tak často overkill, zatímco v úvodních kolech často nemáte vhodnou pozici k jejímu efektivnímu zahrání.

 

Než budu komentovat jednotlivé volby, představím vám můj současný build:

 

RUG Yisan – Petr Brožek
4 Frontier Bivaque
4 Temple of Mystery
4 Wooded Foothils
3 Nykthos, Shrine to Nyx
2 Forest
1 Mountain
3 Yavimaya Coast
3 Shivan Reef

4 Elvish Mystic
4 Kiora's Follower
2 Rattleclaw Mystic
4 Yisan, the Wanderer Bard
4 Prophet of Kruphix
4 Polukranos, World Eater
4 Genesis Hydra
1 Courser of Kruphix
1 Savage Knuckleblade
1 Nylea, God of the Hunt
1 Nylea's Disciple
1 Clever Impersonator
1 Arbor Colossus
1 Hornet Queen

3 Temur Charm

Sideboard
3 Nylea's Disciple
4 Magma Spray
2 Negate
3 Disdainful Stroke
2 Reclamation Sage
1 Archetype of Imagination

 

Nykthos v trojbarvě?

Manabase určitě ještě nějaké zásahy snese, ale co rozhodně nedoporučuji, je vyřazovat další kopie Nykthosu. Často se sice může stát, že vám kvůli němu bude chybět třetí barva, ale to je malá daň za to, že můžete využít jedné z nejsilnějších karet na formátu. Bez Nykthosu bych balík rozhodně nehrál a pokud by vás manabase příliš rozčilovala, raději bych sáhl po dvojbarvě než po odendávání dalších kopií.

 

Kde je 6 drop?

Může se zdát kontraintuitivní, že v balíku je sice Hornet Queen za 7 man, ale chybí 6 manová bytost, která by jejímu nalezení Yisanem předcházela. To je na jednu stranu fakt, ale na druhou jsem nenašel žádnou kartu, která by měla dostatečný vliv na hru, aby si své zařazení zasloužila. Nejsem fanouškem toho dávat si do balíku karty jen proto, že si je můžete najít Yisanem. Pokud totiž Yisana rozjedete tak, že najde Queenu, není 6 drop potřeba a když už chcete do balíku dalšího finishera, je lepší zařadit druhou Queenu.

 

Pokud byste trvali na 6 dropu, doporučil bych něco, co se umí bránit lítačkám nebo útočit s evasion, případně umí vyhrát hru samo o sobě. Těmto podmínkám se blíží – Soul of Ravnica, Archetype of Imagination a Hydra Broodmaster. Sagu Mauler sice vypadá solidně (zvlášť s Prophetem), ale zas tolik se mi neosvědčil. V obraně ho double blokne skoro cokoli a on se tak vymění jen s jednou bytostí. Pokud by se však hrálo hodně removal heavy balíků, určitě by stál za zvážení.

 

Proč ne 4x Courser a 4x Caryatid v zeleném balíku?

Courser toho v tomto balíku až tolik nedělá. Není totiž explosivní a jeho hlavní výhoda se projeví až ve chvíli, kdy se hra táhne několik kol. A právě toho dosáhnout nechcete. Chcete hru ukončit co nejrychleji nebo se dostat rychle do fáze hry, kdy Courser není relevantní. Na druhou stranu je třeba zmínit jeho synergii s Yisanem, který umí zamíchat balík v upkeepu, pokud si nechcete líznou to, co vidíte. Uvažoval bych i o přidání druhého, pokud by to vyžadovala metagame.

 

Caryatida je pak pro účely balíku horší než Elvish Mystic i Kiora's Follower. Jelikož nepotřebujete až tolik rampit, není třeba hrát 12 manovačů. Ale občas se hodí najít červený nebo modrý zdroj many pomocí Yisana a tak tam minimálně jeden manovař produkující R a U manu musí být. Momentálně testuji na místě Caryatidy Rattleclaw Mystica a to hlavně proto, že umožňuje explosivnější starty a s Prophetem na stole pak funguje jako poloviční Dark Ritual, kdy umí dát manu už v kole, kdy jste ho seslali (sešlete za Morph, v soupeřově kole si ho odmorphujete a máte o manu víc). Je však možné, že Cariatida bude nakonec lepší volba.

 

Toolbox?

Může se zdát, že když máte přístup k tutor efektu, vyplatí se zařadit do balíku odpověď na každou situaci. Jako ideální kandidát se pak nabízí třeba Reclamation Sage. Osobně takový přístup nezastávám, jelikož dávám do balíku primárně karty, které podporují jeho strategii a ne ty, které by se „mohly někdy hodit“.

 

Kvůli zabíjení Coursera si disenchant do balíku dávat rozhodně nechcete a na Banishing Light je stejně dobrou odpovědí Clever Impersonator. To je spolu s Nylea's Disciplem jediná karta, kterou bych v balíku „normálně nehrál“. Pro Impersonátora však hovoří zejména to, že umí řešit lítačky (stane se Mantis Riderem nebo Stormbreath Dragonem, kteří vás rozčilují) a pak to, že je to druhá kopie Hornet Queeny a hlavně pak Nylea's Discipla. Spolu s Disciplem totiž tvoří „kombo na nesmrtelnost“ proti aggru.

 

Můžete si je totiž oba najít v jednom kole Yisanem, pokud máte ve hře Followera: aktivujete Yisana na třetí žeton a v reakci ho odtapnete a použijete hned znovu. Při vyhodnocení obou abilit pak na sobe bude mít 4 žetony a najde 2 bytosti za 4 many namísto bytosti za 3 a za 4.

 

Co se toolboxu týká, tak také nejsem fanda Chord of Calling, který je hodně pomalý a většinou jediná chvíle, kdy si ho přejete mít v ruce je ta, kdy vyložíte Propheta a nemáte v ruce/na stole Yisana. Z tohoto důvodu dávám přednost Genesis hydře, která je jednou z nelepších zelených karet formátu a dělá hodně podobnou věc co Chord, jen s tím rozdílem, že o manu levněji a přidá vám jako bonus často velké tělo. Hydra je dobrá tempo karta a pasuje tak skvěle do povahy balíku – otočit hru, kdy jste pozadu.

 

Víc Temur?

Když už hraji červenou na splash, není škoda hrát v maindecku jen jednu červenou bytost? Škoda to možná trochu je, ale zatím mě nenapadlo, co dalšího zařadit. Krom teda další kopie Savage Knuckleblada. To, že můžete něco udělat totiž neznamená, že to musíte udělat.

 

Za zmínku však stojí červená nebytost, kterou je Temur Ascendancy. Ta se do balíku celkem hodí. Je to další levný cíl pro Hydru a Yisan s haste je podstatně lepší, než bez haste (zvlášť, když má haste i čerstvě vytažený Kiora's Follower). Ascension by mohla být v balíku na místě Temur Charmu nebo kousků, které považuji za nahraditelné (viz níže), a umožnila by ještě rychlejší zabití soupeře. Nevýhodou však je, že Ascension nespolupracuje s Prophetem. Tedy krom chvil, kdy si lížete tolik karet, kolik nemůžete zahrát nebo divoce kombíte s vracením Knuckleblada na ruku a jeho opětovným vykládáním. Zařazením Ascendance se pak zhorší matchup s aggrem, jelikož tam je to, na rozdíl od Charmu, téměř mrtvá karta.

 

  

Temur Ascendancy však nabízí poměrně veselé kombo s Hydra Broodmaster, kdy z Hydry uděláte díky Prophetovi a haste z Ascense stroj na zabíjení a karetní výhodu v jednom. To byl taky důvod, proč jsem ji začal testovat. Ale koněčný efekt mě nepřesvědčil. Holt si Broodmaster bude muset ještě chvíli počkat. Ale Ascendancy šanci ještě dávám.

 

Prostor na změnu

Balík je momentálně ve stavu, kdy je v něm hodně málo manévrovacího prostoru. Pokud bych měl něco měnit a zůstal jsem u trojbarvy, určitě bych nešahal na základ decku, kterým je 4xElvish Mystis, 4xYisan, 4xProphet, 4xKiora's Follower a 4xPolukranos. Většina karet, co jsou v balíku jednou se mi také osvědčila a manévrovací prostor tak nabízí následující:

 

Clever Impersonator – jakokoli je karta univerzální, jsou chvíle, kdy si ho líznete na ruku a nemůžete ho smysluplně zahrát (základ vaší hry je Yisan, Prophet a Polukranos, které kopírovat nechcete)

 

Rattleclaw Mystic – je dost možné, že balíku stačí jen jeden manovač na barevnou manu a v rámci úvodních kol by se lépe osvědčil další trojdrop z dvojice Courser (lepší na monoB a monoR)/Savage Knucklablade (lepší na Jeskai aggro, kde musíte tlačit abyste měli šanci).

 

Hornet Queen/Genesis Hydra – pokud byste měli pocit, že lategame máte dobrou už tak, můžete odendat pomalejší dropy, přičemž Hydry bych v balíku minimálně 2 (lépe 3) určitě nechal.

 

Budoucnost

Osobně doufám, že Reid Duke bude dost drsnej a vezme si na Pro Tour nějaký build Yisana:-) Nebo, že si ho vezme někdo jiný a uvidíte balík v akci na coverage. Teoreticky by totiž měl být dobrou volbou.

 

Je však možné, že opět své místo na slunci nezíská a bude si muset počkat. Já se mu každopádně budu na výsluní budu snažit pomoct. Aspoň v nejbližších týdnech. Balík je totiž náramně zábavný na hraní a nabízí mnoho příležitostí, jak zaskočit soupeře.

 

Doporučuju vám ho vyzkoušet:-)

 

Mějte se fajn a sledujte Pro Tour

 

Petr Brožek

 

 
na začátek