Draftujeme Theros blok - monored

Rozlučka s Theros blok limited. Je tu pro vás monored.

Vzpomínám si na svůj jeden dávný článek tuším o darftu Magic2010 a nejúspěšnějšího přístupu k draftování červené. Moje poučka byla – nejlepší způsob jak draftovat červenou, je brát monored.

V případě Therosu podle mě můžeme tuhle poučku v klidu oprášit. Není to ani tak proto, že by monored nějak zásadně těžil z toho, že všechny jeho země produkují červenou manu (i když Dragon Mantli to určitě pomůže) nebo těžil třeba z Devotion k červené. Je to dané způsobem draftování.

 

Kdo s kým?

Červená se moc nehodí do kombinace k jiným barvám. Je to tím, že dost červených karet má v manacostu 2 červené a tím pádem je horší jako podpůrná barva, která by měla mít v manabase menší váhu a proto karty ideálně přes jednu barevnou manu. Většina červených karet je agresivních a v průběhu hry ztrácejí na síle, takže je chcete hrát brzo. Červená tak je ideální jako hlavní barva a je agresivní. A ostatní barvy toho nemají zas tolik co nabídnout.

Černá je spíše kontrolní a má taky náročné manacosty. Nejlepší zelené karty jsou akcelerace a monstra a tato kombinace se jako podpora nehodí. S modrou už je to zajímavější, jak si ukážeme později a s bílou si červená rozumí nejlépe, ale musí být v decku rovnoměrně zastoupeny. Boros je jeden z nejlepších archetypů, ale taky nerad vidí karty s dvěma červenými v manacostu, jelikož jeho manabase je už tak dost napjatá (potřebujete rychle hrát bílé i červené karty), takže některé červené karty v této kombinaci poměrně ztrácejí na hodnotě. Draftovat boros je často hodně rozdílné od toho draftovat heavy red balík.

 

Odměna za věrnost

V průběhu draftu je pak důležité pamatovat na to, že se vše točí hlavně kolem Born of the Gods. Druhý draftovaný booster je dobrými červenými kartami našlapaný a je to místo, kde chcete být za draftování červené odměněni. Za odměnou můžete vyrazit dvěma způsoby.

 

1. Jednak můžete počkat, zda je v prvním boosteru červená otevřená a chodí pozdě zásadní komony – Magma Spray, Bladetusk Boar, Flurry the Horde – nebo silná účka. Pokud tomu tak je, zdá se vhodné do červené naskočit a těšit se na Born.

Potíž tohoto přístupu je v tom, že to můžou odnést vaše dřívější picky z jiné barvy, jelikož se k červené nemusí vůbec hodit a ani Born to pak nemusí vynahradit. Další potíž je v tom, že když jste už nějakou červenou kartu pustili, tak dojmu otevřenosti může nabýt i hráč po vaší levici a ty nejlepší karty vám vybírat.

 

2. Druhý přístup je trochu víc hardcore. Je to aktivnější draftování červené už od brzkých picků. Pokud je v boosteru třeba Golden Hind a Magma Spray nebo prase, vezmete červenou kartu, i když je slabší, a soupeře po levici ještě chytře pošlete do zelené (k té se červená moc nehodí, takže by vám ji pak měl pouštět). Pak už berete jen červené karty, abyste ji co nejlépe odfiltrovali a doufáte v odměnu v Bornu.

I tento přístup má svá úskalí a může se dost věcí pokazit. Hlavně tím, že vám červená nebude v prvním boosteru zprava chodit. A i pokud bude a vy ji odfiltrujete, stále hrozí nebezpečí, že se do ní chytne třeba hráč hned po vaší levici, který uvidí, jak v Bornu ta červená nádherně chodí. Navíc se vám určitě nepodaří filtrovat najednou červené i bílé karty, takže se snadno může stát, že se v bornu váš monowhite soupeř po levici rozhodne naskočit do borosu a bude vám ty nejlepší kousky vybírat.

 

Osobně mám radši ten druhý přístup a je-li to jen trochu možné, zkusím naksočit do červeného vláčku s vidinou odměny.

 

Jak vypadá balík a draft?

Monored je klasický útočný balík, který má rychlý start a removal a pokulhává v bránění se a v ukončování hry, když soupeř dokáže stabilizovat. Proto je třeba zařazovat do balíku karty, které tento neduh odstraňují (myslím ukončování hry, nikoli bránění) i když by se jejich power level ve vakuu nemusel zdát příliš vysoký.

 

Takové karty jsou třeba:

 

 

Právě z důvodu ukončování hry je moje nejoblíbenější červená komona v Journey Bladetusk Boar.

 

Při draftu je taky zajímavý moment, zda se vrhnout do draftování Satyr Hoplitů, či nikoli a nechat je Boros drafterovi. Hoplite může být skvělý v kombinaci s Nyxborn Rolickerem nebo Ordealem, nebo i Fall of the Hammer a Fearsome Temper. Může však být i skoro nehratelný, když takové karty nemáte. Mezi červenými komonami z Journey ho proto neřadím až tak vysoko. Když je řeč o Journey komonách, tak mé osobní pořadí je zhruba toto:

 

Magma Spray a Bladetusk Boar jsou skoro nastejno. Spray se dá snadběji nahradit jiným removalem, ale prase nahradit nejde, i když je jinak trochu slabší. Ostatní neuvedené komony se většinou nevejdou, když jdou věci aspoň trochu dobře. Font se většinou taky nevejde, jelikož na něj prostě není místo, ale beru ho jako hratelnou kartu.

 

V Bornu pak berete přes všechno Fall of the Hammer a u dalších karet už se řídíte dle aktuálních potřeb balíku. Dobré je, že si klidně můžete nechat obejít Fated Conflagration a vzít místo ní třeba Kragma Butchera, jelikož tu by vám nikdo jiný vysvačit neměl. I když někdy jistota je jistota. Stejně tak mám zkušenost, že obchází Pinacle of Rage, který je dobře hratelný.

V Bornu bych určite vyzdvihl Fearsome Temper, který je dost důležitý, když zprvu dostane soupeře pod tlak a pak ho může dorazit díky neblokování. A upozornil bych i na Impetous Sunchasera, který se může zdát špatný, ale zdání klame a jeho evasion a haste vám umožní dát několik potřebných damage a on určite patří mezi ty lepší dvojdropy do monoredu. Obzvláště s Dragon Mantlí si dobře rozumí, kdy si vyrobíte vlastního Shivan Dragona

 

V therosu už jen dobíráte, co je zrovna potřeba. Obzvláště vypečený dokáže být Two-headed cerberus, který těží z Rouse the Mob a dokáže tak dát přes chump blokera slušnou dávku damage. V therosu stojí za zmínku i Flamespeaker Adept, který hodně těží z kamarádství se Sigiled Skinkem.

 

Pokud nejdou věci dle vašich představ a jste nuceni přibrat k červené malou splash, doporučuji vyzkoušet modrou, jelikož ta přináší dvě zásadní karty zapadající do plánu ukončit hru po rychlém nástupu. Sudden Storm, jako možnost, jak ukončit hru i přes blokery a lítačky dokáží nahradit evasion chybějících Bladetusk Boarů.

Therosový Crackling Triton pak má v sobě zabudovaný shock, což může být v čadě situací relevantní. Modro červená je často označovaná jako vůbec nejhorší možný archetyp, ale to je dle mého způsobené tím, že se to lidi pokouší brát nějak zvláštně. Monored s modrou je podle mě naprosto regulérní archetyp.

 

Pak je tu samozřejmě boros, ale ten dost často nevychází z toho, že byste se pokoušeli brát monored a nějak si červenou filtrovat, takže ho tu rozebírat nebudu.

 

Ukázky balíků - monored i UR:

 

 

 

Takhle to dopadá, když vám na 11 pick oběhne Magma Spray.. Může se stát, že je červená poddraftovaná a pak není problém posílat si kolem stolu Fated Conflagration.


 

 

 

Takhle to naopak může dopadnout, když červená otevřená není a vy do ní přesto jdete. Pak vám nezbyde, než doufat v průraznost vašich kyklopů s Rouse the Mob.


 

 

 

Tohle je taková klasika, která využívá komba Sigiled Skink + Flamespeaker Adept.


 

 

A konečně monored s modrou, kde modrá řeší absenci prasátek a jako "reach" karty má krom Harnessu i modrý Sudden Storm a Hour of Need.


 

Monored každopádně poskytuje hodně zábavy a i když to nemusí dopadnout moc dobře, je to jediný archetyp, který jsem se čas od času snažil forcovat. Neříkám, že vám to doporučuji, ale je dobré si aspoň čas od času odpočnout od hodnocení všech karet v boosteru a vidět prostě celý draft rudě:-)

 

Tímto se loučím s Theros blokem a můj příští limited článek už se bude věnovat Magic2015.

 

Mějte se pěkně a určitě vyražte na Prerelease.

 

Petr Brožek

 

 

 
na začátek