Draftujeme Theros blok - UB kontrol

Pokračujeme v Theros limited. Teď už s konkrétním archetypem - UB kontrolem.

Když jsem začínal draftovat nový Theros block (Journey-Born-Theros), tak jsem dost často skončil s UB kontrolem. Ub je tradičně jedním z mých nejoblíbenějších archetypů napříč limited formáty, ale určitě jsem se ho nesnažil nějak protěžovat. Spíš to bylo tím, že jsem otevíral černá rare, která do něj vyloženě posílají.

 

Tím, že posílají do kontrolní kombinace myslím to, že černá barva je v theros bloku spíše kontrolní a proto nemá cenu snažit se aktivně draftovat agresivní černou kombinaci. Sice se může podařit nabrat solidní agresivní nebo tempo deck s černým základem, ale to je dle mých zkušeností spíše výjimkou. Nesnažil bych se proto brát BW heroic nebo BR „minotaury“. Mezi midrange balíky s černou pak vévodí černo zelená, ale tam mi přijde, že z černé chcete hrát pouze removal, případně konstelační/grave téma a nebo si musíte otevřít prémiové černé karty, které nepotřebují synergii se zbytkem balíku (Keepsake Gorgon apod.).

 

Z kontrolních balíků se mi pak nejvíc osvědčila synergie černé s modrou. Dá se zahrát i černo-bílá, kde z bílé poslouží karty typu Akroan Mastiff a pomalý bílý removal a při troše štestí takový balík umí vyhrávat bez útočení díky kartám typu Scholar of Athreos, Underworld Coinsmith, Grim Guardian a Grey Merchant, ale jinak zde nijak zvlášť velké synergie zde nejsou (krom komba Asphixiate, Excoriate, kdy vám už žádná bytost neuteče :-). Kontrolní černo-červená je pak balík typu zabí všechno nebo umři. Červená nemá moc defensivních bytostí a zajímají vás tak jen draci a blesky, což přínos červené hodně zužuje.

 

Upozornit chci samozřejmě na to, že draft je hodně komplexní disciplína a poznání formátu a jednotlivých archetypů vyžaduje hodně času a zkoumání a že je tedy dost pravděpodobné, že některou zajímavou synergii nebo aspekt balíku v článku nezmíním. Poukaz na to určitě ocením v komentářích a věřím, že stejně tak ho ocení i ostatní čtenáři. Pokud můžete, nenechávejte si to prosím pro sebe:-) Ale teď už k balíku.

 

Modro černá

Strategií balíku není stejná jako u většiny ostatních balíků - vytvořit tlak na soupeře a podporovat ho removalem a bestow bytostmi (to by pak byl UB tempo deck, o kterém teď mluvit nechci). Plán je bránit se do té doby, než se dostanete do late game a vyložíte vašeho velkého finisera, kterým soupeře zabijete.

 

Výhodou této strategie je, že vaše karty neztrácejí na síle v průběhu hry, jako je tomu u agresivních balíků s nižší křivkou a většinou máte odpovědi na různé soupeřovi hrozby. Během hry také vidíte více karet než soupeř díky prolizům a scry.

 

Nevýhodou pak to, že se někdy nedostanete k zahrání vašich důležitých karet (nebo je nedolíznete), jelikož se vám na to nepodaří získat dost času a soupeř vás přejede.

 

Draftování černo modrého kontrolu se řídí tradičními pravidly pro stavbu kontrolních balíků. Chcete mít v decku v podstatě jen 3 druhy karet – obranné karty, karetní výhodu, finishery. K tomu je potřeba přihlédnout při draftování a oželet karty s vysokým power levelem, ale zcela jinou funkcí – Gnarled Scarhide, Hoplite, Ordealy, Vaporkin atd.

 

Podívejme se na zmíněné 3 kategorie karet:

 

Obrana

Do této kategorie patří karty, které vám pomáhají dostat se do late game. Tedy obránci, co podchytí začátek (do tří man), a removal.

 

Obránci

U obranných bytostí si představuju obranu aspoň 3 nebo deathtouch. Z toho plyne, že se chcete vyhnout většině dvojdropů. Bytost do druhého kola byste měli být schopní nahradit removalem, případně chvíli používat životy jako zdroj, který vás dostane do pozdější fáze. Když nemáte ani removal nebo dobrou bytost do druhého kola, nejspíš musíte nějakou vanilu zařadit. Z dvojdropů jsou ideální tyto:

 

Pharikas Chosen, Baleful Eidolon, Shipwreck Singer, Returned Phalanx, Sigiled Starfish, Omenspeaker, Disciple of Deceit. Jak je vidno, v Born of the Gods žádná taková karta není, takže byste je měli brát výše v první a poslední edici. Z Bornu se dá zahrát 2/1 bestow eidolon, který dělá něco i v late game, ale terno to není.

 

Na třech manách už je výběr širší. Tam je můj celkový favorit na commonovém slotu Servant of Tymaret, kterej má pseudo lifelink a dokáže zastavit jakéhokoli pozemního útočníka, takže dělá všechno to, co potřebujete. Trojdropy pak jsou lepší 1/4 než 2/3 (kvůli 3/1 kočce, vlkovi, tapovačovi, 3/2 kentaurovi apod.).

 

Na 4 manách už můžeme uvažovat o tom, že těmito bytostmi budeme sooupeře i zabíjet. Původně jsem se vyhýbal 3/2 sirénám, ale nakonec se ukázaly celkem důležité, jelikož UB kontrolu važí lítačky a sirény jich dokážou dost sundat. Obzvláště ta s Flashem. Právě kvůli náchylnosti na lítačky je dobrá i 1/5 chiméra z Therosu. Pozemní 2/5 z Journey až tak zásadní není.

 

Manově náročnější bytosti už by měly sloužit spíš k zabití soupeře, jelikož v pátém kole už jsou do obrany trochu pozdě.

 

Removal

Zabíjení je fajn ve všech balících a je dobré ho mít co nejvíc:-) Nejlepší jsou ty, co nemají moc omezení. Pro UB je důležité mít v balíku aspoň jednu takovou kartu, i když stojí 6 man (z těch je lepší ta, jak ničí i zem).

 

Na rozdíl od ostatních modrých balíků je v UB důležité mít poctivý removal a nespoléhat jen na vracení. Z vracení je pak jasně nejhorší Hubris. Neřeší totiž vaše hlavní problémy. UB nerado vidí bestow bytosti, jelikož musí bytost zabíjet vpodstatě dvakrát a Hubris toto neřeší, pokud bytost nevrátíte v reakci na bestow. Ostatní vracení se dá hrát celkem dobře. Na bestow bytosti je naopak super Pin to the Earth, který často chodí v draftu až příliš pozdě.

 

Za removal se dá považovat i rušení, kde je dobrá Nulify a dá se použít i Dissolve. Rušení je samozřejmě tím lepší, čím víc máte instantů. Do kontrolu by se logicky nehodil Sudden Storm, ale překvapilo mně, že jeho efekt je silný i v kontrolu (i když ne tolik jako v tempu).

 

 

Karetní výhoda

Karetní výhoda je hrozně důležitá, jelikož chcete jednak pokládat hodně zemí a pak měníte hodně jedna za jedna a potřebujete doplňovat zdroje. Do kategorie karetní výhody řadím i kvalitativní výhodu, kde naprosto vévodí Sigiled Starfish. Moje osobně nejoblíbenější komona z Journey. Dělá všechno, co v UB chcete. Blokuje a jelikož chcete hru hrát dlouho, přinese i hodně výhody.

 

Ze samotné karetní výhody je dobré vše, co líže svě karty. Font je fajn, jelikož většinou nemáte moc dvojdropů, Divinace klasika a Read the Bones je super. Skvělá je i Oracles Insight, který z čehokoli udělá turbo-hvězdici. Obzvláště se hodí na bytosti jako Servant of Tymaret a Wavecrash Triton. Parádní je pak i Interpret the Signs, který by měl ukončovat hru. Jako karetní výhoda se dá využít i černý font, ale to v podstatě jen v případě, že máte víc bytostí s deathtouchem, takže pak font v podstatě líže removal. Karetní výhody hraju rád co nejvíc.

 

 

Finisheři

Tady platí čím větší, čím lepší. Ideální je nějaká lítačka, klidně i 3/4 chiméra. Flying je důležiý, jelikož jak už jsem psal, UB vadí evasion. Proto jsou fajn obě účkové lítačky z Bornu. Pak jsou samozřejmě využitelní krakeni, gorgony a serpenti. Zabíjet se ale dá i 3/2 flyingama, což jsem zpočátku zbytečně ignoroval a soustředil až na vyloženě top-end bytosti.

 

 

Jak to může vypadat

Pojďme se podívat na několik draftů a ukázat si silné a slabé stránky balíků a některé zajímavé synergie. Dost těžko se podaří nadraftovat naprosto ideální balík a každý může být trochu jinak zaměřen.

 

Balík se snaží zablokovat zem a vysát soupeře Grim Guardiany a Gray Merchanty. Za zmínku stojí synergie Nyx Infusion s enchantment bytostmi a constelací a také to, že Rise of the Eagles (a Aerie Worshipers) dělá enchantment tokeny a je tedy super s Grim Guardiany a Doomwake Giantem. Zde bohužel chybí. Stejně tak chybí i víc removalu. Důležité je, že si balík umí přidávat životy a v late game je skvělý Font of Return, který zastává formu finishera, když zrecykluje Guardiany nebo Merchanty.

 


 

Balík má dostatek removalu, skvělého finishera, ale taky dost nekoncepčních karet a je hodně pomalý. Thassa je taková horší Starfish, jelikož je o kolo pomalejší, neumí blokovat a unblokable se až tolik nehodí. Z pětimanovek příliš nezáří Nayada ani Serpent, ale do bloku ujdou a po jistém počtu nasátí může být i nějaký ten unblokable relevantní. Forsaken drifters jsou podobní Weight of the Underwrold - 4manové zabíjení druhořadé kvality. Bronze Sable je zoufalost a také chybí lízání karet. NIcméně, pokud se balík dožije 7 man, dokáže hru rozhodnout Silence the Believers, tak Overlord. Každopádně nic moc.

 


 

Tady je klasická ukázka nutného zla. Balík hraje pár výplňových bytostí a má Agent of Fates, což vede k zařazení Boon of Erebos, který by v kontrolu jinak být neměl. Za zmínku ale stojí kombinace deathtouche a Boonu, která je velmi silná. V balíku je hodně karetní výhody, ať už ve formě prolizů, tak Worshiperů, či Silence. Právě karetní výhoda pak dokáže vynahradit ty horší karty. Důležité je zmínit, že se třemi Divinacemi je ospravedlnitelné i zařezení horších dvojdropů, jelikož na draw chcete před turn 3 Divinací něco zahrát, abyste nemuseli discardovat. Balík nemá moc čím zabít a hry jsem vyhrával těsně před časovým limitem a s pár kartami v knihovně. Heroic bytosti jsou tady evidentně bez synergie, což se v UB stává hodně často.

 


 

Tomuhle balíku chybí removal a Doom wake Giant moc nezáří. Ten většinou v UB většinou nezáří tolik jako třeba v BG, pokud po něm nenásleduje Rise of the Eagles, jelikož -1/-1 není až takové terno a težko se využívá oslabení zraněných bytostí po kombatu. Zajímavá j ebezesporu synergie Oracles Insightu a inspired bytostí, které se kombí s Black Oakem. Kombit se dá i Gray Merchant s Championem, ale mezi nejrychlejší cesty k vítězství to rozhodně nepatří. Balík má opět málo removalu. Za zmínku stojí kombinace Feast of Dreams a Scourgemarky, aneb vyrob si vlastní Terminaci. I přes lákavost tohoto komba mi Scourgmarka přijde jako znak zoufalství a takový Fate Fortold by byl rozhodně lepší.

 


 

Závěrem

Při draftování UB kontrolu se dost často může stát, že určitá důležitá část balíku chybí. Na druhou stranu je nejlepší v nacházení svých bomb a hledání odpovědí. Ub vás také dokáže během draftu dost odměnit, jelikož pokud jste v této kombinaci sami, můžete se v Therosu těšit na Shipwreck Singery a Returned Phalanxy, které ostatní tolik nechtějí, i když u Phalangy to zas až tolik neplatí, jelikož je to minimálně dobrá sidovka proti agresivním balíkům.

Důležité je pamatovat na to, že potřebujete nabrat nějaké lítačky, jelikož ty soupeřovi vám opravdu vadí (zem zablokujete celkem snadno) a že je užitečné mít rychlý removal, který dává 2 dmg (Nyx Infusion/Pharika's Cure), který opět řeší většinu lítaček a taky Intimidiate prase a Line Breakera.

Poslední dvě zmíněné karty už nás směřují k druhému archetypu, který chci před nedělním GP draftem rozebrat. K monoredu.

 

Do té doby se mějte fajn.

 

Petr Brožek

 

 
na začátek