Dvojka kam se podíváš, aneb tak už to od teď bude prý standard

O víkendu Wizards ohlásili další změnu v organizovaném hraní - všechny Pro Toury v roce 2015 budou ve formátu Standard. Přečtěte si komentář Jardy Bílka k této změně včetně unikátní exkurzu do historie formátu Pro Tourů.

Neuběhl ani týden od ohlášení posledních změn v organizovaném hraní a již jsou tu další. Po úpravě podoby kvalifikací na Pro Toury se tentokrát změnilo, minimálně pro příští rok, spektrum formátu, které na těchto turnajích budou hráči hrát. Přesněji se silně zúžilo, protože se podle předloženého plánu budou všechny PT v roce 2015 hrát v mixed formátu booster draft/standard.

 

Ihned po uveřejnění se sociální sítě zaplnily lavinou především záporných reakcí. Na rozdíl od změny podoby PTQ se mi naopak tato změna zamlouvá a tak bych se nad ní rád zamyslel trochu podrobněji.

 


Oficiální oznámení včetně rozvrhu Grand Prix turnajů pro první polovinu sezóny najdete ZDE. Tabulka níže je převzata z tohoto článku.


 

 

  

Experimenty s podobou formátu a struktury PT je možné najít takřka od začátku profesionálního hraní. Ať již jde o jediný Sealdeckový Pro Tour v roce 1996, či jediný Po Tour se specifickou výplatní strukturou, jímž byla Philadelphie v roce 2005

(pozn. editora: ve Philadelphii za každou výhru v turnaji dostal účastník 100USD s tím, že při třetí prohře byl vyřazen z turnaje. Perličkou je, že se bonus uděloval i za BYE a to hned v prvním kole dostal český reprezentant Adam Koska).

 

Patrně nejpodstatnější změnou, kterou novodobá podoba profesionálních turnajů v Magicu prodělal, bylo zavedení „mixovaného formátu“, a zrušení tradičního mistrovství světa, pár let zpět. Až do té doby bylo totiž pravidlem, že se daný Pro Tour hrál celý v jednom vybraném limited či constructed formátu.

 

Během zlaté epochy profesionálního hraní Magicu, která se obecně datuje kolem roku 2000, tak během roku bylo zpravidla 5 Pro Tourů za sezonu. Vždy se konal Pro Tour ve formátu Booster draft, Rochester draft, Extented, Block Constructed a sezonu uzavíralo „velké mistrovství světa“. Na něm se utkali jak jednotlivci, tak národní reprezentace a celý turnaj tak nehrálo jen pár vybraných jedinců jako dnes, ale přibližně 300-350 účastníků jako každý jiný Pro Tour. Jedinou změnou bylo, že byl občas přidán Pro Tour ve formátu Standard (opravdu spíše velmi nepravidelně).

 

S postupem času však z různých důvodů docházelo k řadě změn. Tou první bylo zrušení formátu Rochester draft. Jednalo se o specifickou formu draftování, která se jednoduše řečeno lišila od Booster draftu především v tom, že ostatní hráči viděli jaké karty berete a vy jste naopak byli přesně informováni o volbách vašich soupeřů. Na první pohled to může vypadat jako výborný formát, kde ještě více vyniknou schopnosti jednotlivých hráčů, avšak v reálu šlo na vrcholné úrovni často o velmi neférovou soutěž.

 

Tehdy totiž existovalo jiné složení účastníků Pro Tourů. Tyto turnaje hrálo přibližně 20-30 top hráčů, kteří se dobře znali a potom přibližně 200 hráčů, kteří se jim nemohli příliš rovnat. Jednak protože neměli přístup do této skupiny, a tedy často ani klíčové informace o metagame. A potom, v době před vznikem MTGO, bylo velmi těžké najít dobré soupeře na trénink, pokud jste zrovna nepocházeli z lokality, kde žilo pár dalších silných hráčů.

 

Mimochodem celkem upřímně o tom mluvil tento týden Paul Rietzel, jenž při ohlášení své nominance do síně slávy poděkoval všem hráčům, od kterých se učil hrát MTG. Přitom přiznal, že by se nikdy nedostal, tam kde je, kdyby se nenarodil v té části USA, kde se narodil, a nehrál tak pravidelně, během své hráčské puberty, s téměř celou tehdejší špičkou profesionálního Magicu. A na Pro Tourech ve formátu Rochester draft, se právě ona dominance jisté menšiny hráčů projevovala především tak, že se mezi sebou dovedli dopředu domluvit a u stolu si potom přihrávat či svačit klíčové karty.

 

Často se tak stalo, že se někdo objevil u stolu spolu se čtyřmi, pěti hráči jednoho týmu a i kdyby byl tehdy draftovací bůh, tak prostě nemohl svůj stůl vyhrát, protože na něj zůstaly jen zbytky. Aby do budoucnosti zabránili Wizardi stížnostem a hlavně jistým netransparentním domluvám o tom "kdo s kým, proti komu a jaké barvy", tak raději celý formát zrušili a nahradili tradičním Booster draftem, který se ukázal jako daleko transparentnější a férovější.

 

Druhou velkou změnou bylo zavedení mixovaných formátů a vytvoření Modernu, který nahradil Extented. Mixovaný formát vnikl ve snaze učinit coverage z Pro Touru divácky atraktivnější a zároveň zvednout nároky na účastníky a svým způsobem i vyrovnat úroveň účastníků. Do té doby totiž platilo, že byli hráči, kteří se specializovali vždy jen na jednu oblast (limited nebo různé druhy constructed) a jejich výsledky tak často působily velmi nevyrovnaně. Kupříkladu Zvi Mowhowitz platil za Constructed specialistu a takový Rich Hoean zase za Limited krále.

 

Po této změně se tak všichni musí svým způsobem připravit na vše, což v praxi znamenalo především zavedení týmové spolupráce, jak ji známe dnes a potom také částečné odstranění efektu tajného balíčku. I kdyby se vám totiž povedlo, jako v minulosti, vytvořit balíček co bude na Constructed porážet vše, tak se do top8 nedostane, aniž by ste prokázali alespoň základní povědomí o aktuálním Limited formátu. S odstupem času tak lze tak tuto úpravu hodnotit spíše pozitivně.

 

Modern je potom svým způsobem, alespoň z mého pohledu, nešťastné dítě Wizardů. Vždy existovala poptávka hráčů po hraní starších karet v co možná nejvíce kompetitivním prostředí. K tomu se však nehodila, pro nedostupnost jistých karet, tradiční "jednička" (vintage) a tak se zrodil Extented. Ten vždy provázel vysoký výskyt kombo balíčků, ale také velká oblíbenost a podpora hráčů. Extented měl však v sobě zabudován mechamismus vlastního zničení, kterým byla podobně jako u Standartu pravidelná rotace. Jakmile došlo k odrotování většiny starých a zajímavých edic, stal se formát výrazně méně zajímavým a Wizardi tak museli celou situaci nějak řešit.

 

Jejich řešením bylo zavedení Legacy a Modernu. Oba formáty umožňovaly hrát starší karty a měly Extented plně nahradit. V obou případech se však nakonec ukázalo, že dostupnost starších karet je, i přes snahu reprintovat, menší, než jaká je poptávka a nová hvězda mezi Constructed formáty se tak asi nezrodí. Navíc v případě Modernu na PT si profi hráči údajně stěžovali na problematičnost tohoto formátu z hlediska toho, do jaké míry se dá vůbec testovat, protože je příliš široký a náhodný. To samé se stalo v případě Legacy. Ta se sice jednou hrála jako jeden z formátu mistrovství světa, ale opět od toho bylo upuštěno, především z důvodu neoblíbenosti Legacy mezi profesionálními hráči a omezené dostupnosti karet pro ty ostatní. Zde je však třeba připustit, že v současnosti platí Legacy minimálně na okruhu Star City eventů v USA za velmi oblíbený formát a zjevně si tak své hráče našla.

 

V uvedené situaci tak nemusíme krok Wizardů (v podobě prosazení Standardu jako jediného Constructed formátu na PT) považovat za nečekaný a svým způsobem se asi jedná o dobrý kompromis. Sice tím vlastně zabili Block Constructed, ale to je asi snesitelná cena. Problémem Bloku bylo to, že byl často příliš mělký a často se zvrhl ve formát, kde všichni, až na výjimky, hráli několik stejných karet. Ať již to byla v době Mercadian Masques Blocku Lin Sivvi či letos Curser of Kruphix.

 

Mnoho hráčů může samozřejmě namítat, že metagame na Standardu je taktéž většinou ve znamení několika málo balíčků a bude nudné ji sledovat celý rok pořád dokola (každý PT se hraje s nově vydanou Standard edicí). Tyto obavy chápu, avšak se na celou věc dívám daleko pozitivněji. Jednak si nemyslím, že by bylo nutně na škodu hrát/sledovat delší dobu stejné balíčky, protože to vždy bude znamenat nějaký vývoj ať již konstrukcí či pitolů a jejích preferencí.

 

Mnohokrát v minulosti jsme tak sice měli Standard, kde dominoval jeden nebo dva balíčky, ale tyto balíčky se co do konstrukce měnily výrazně každý turnaj. Kupříkladu Olivier Ruel hrál svého času celý rok pětibarevný kontrol a všechny verze měly společné v podstatě jen složení zemí a několika klíčových karet jako byl Cryptic Command.

 

V době Caw-Bladu s tímto archetypem uhrával Garry Thomson na Star City eventech jednu top8 za druhou a stále přicházel s úpravami a změnami, které měly zásadní dopad na fungování balíčku a jeho úspěchy.

 

Rozhodně tedy považuji za férovější stav, kdy hráč se strategií A trénuje hru proti strategii A,B,C, než když si vezmu balíček a budu doufat, že si prostě líznu svou Stony Silence a z množiny přibližně 15 možných strategií potkám hodně Affinit.

 

Navíc je hraní mirroru často daleko složitější než je ochotna si řada hráčů přiznat a stále tak existuje prostor pro zlepšení či výhru na chybu soupeře. Navíc pokud je pravda, že v příštím roce nebude nový blok ve složení velká sada a dvě malé, ale velká sada, malá sada a znovu velká sada, mohlo by to znamenat, že se bude Standart vyvíjet výrazně více, než jak jsme byli doposud zvyklí.

 

Nejde ani opomenout, že tato změna může být výhodná pro novější hráče, kteří nebudou nuceni orientovat se v tolika kartách a efektech a pokud vyhrají třeba dvojkové PTQ, budou si moci zahrát PT bez nutnosti pujčovat/pořizovat stohy starších karet. Pochopitelně to může vést i k omezení zájmu o jiné Constructed formáty, ale příliš bych se toho neobával, protože pokud si dnes dovede komunita organizovat vlastní turnaje v Legacy, je pravděpodobné, že to zvládne i v případě Modernu. Navíc je na oba „historičtější“ Constructed formáty stále pamatováno v případě turnajů GP.

 

Změnu formátu na PT tak, i přes ztrátu Block Constructed, považuji za přínos a podle mě krok správným směrem.

 

Jaroslav Bílek

 

 
na začátek