Fate Reforged - první dojmy

První pohled na novou edici a její možný vliv na Standard. Kterých 5 karet se zdá Petru Brožkovi nejslibnějších?

Vítám vás u mého prvního pohledu na karty z nové edice Fate Reforged. A zaměřím se pouze na formát Standard. Z karet jsem vybral ty, které dle mého názoru budou mít největší šanci významněji zasáhnout do současné podoby Standardu a zmíním i ty, které vypadají dobře a hodně se o nich mluví, ale myslím, že takový vliv mít nebudou.

 

Všechny karty jsou na prohlédnutí tady a je dost pravděpodobné, že vás osloví úplně jiné než mě. A to je určitě dobře.

 

Právě pluralita názorů na nové karty je dle mně jedna z nejlepších částí spoiler sezóny. A hlavně pak to, když jste schopni reflektovat své zprvu nepřesné hodnocení karet a dokážete se z toho poučit pro příště. Věřím, že se to týká snad každého a není nikdo komu by nějaká karta neunikla nebo naopak nakonec nenaplnila jeho velká očekávání.

 


 

Karty hodnotím bez toho, abych s nimy odehrál byť jedinou hru. Posuzuji jejich vliv vyloženě jen na Standard a vycházím ze současné metagame a mých zkušeností s jednotlivými balíky.


 

Při rozboru edice se asi nedá začít jinde než u Monastery Mentora, který vyvolává zaručeně nejvíce ohlasů. V převážné většině nadšených.

 


 

Osobně nepatřím mezi ty, kteří při zaslechnutí jména této karty pějí oslavné ódy. A taky nepatřím mezi ty, kteří by Mentora nazývali „bílým Young Pyromancerem“. Tohle srovnání mi připadá asi takové jako porovnávat třeba Goblin Guide s Ash Zealotem. Jedna mana v manacostu je totiž strašně moc a toto samo o sobě mění kartu na naprosto jinou. Tak moc, že takové karty vůbec neřadím mezi porovnatelné.

 

Z toho důvodu mi přijde úplně vedle vycházet z toho, že Young Pyromancer se přeci na Standardu s úspěchem hrál, hraje se na Modernu, Legacy a dokonce i Vintage (kde je nejspíš nejlepší bytostí vůbec), takže karta s podobným (ba MNOHEM LEPŠÍM) efektem musí být zákonitě dobrá.. Ono je jasné, že manově náročnější karta musí mít MNOHEM lepší efekt, jinak by se o ní přeci vůbec nedalo uvažovat.. O tom, jestli je tak dobrá se nebavíme v porovnání s Pyromancerem, ale s jinými 3 dropy a s ohledem na současný Standard.

 

On je dost rozdíl, když máte na formátu plno levných prolizů (některé i za nula), rušení za manu nebo za nula a kvalitní jednomanový removal nebo když hrajete formáte, kde o jednomanový proliz skoro nezavadíte a hrajete většinou jeden spell za kolo.

 

Monastery Mentor mi přijde jako zajímavá karta s potenciálem, ale rozhodně ne přesílená, která by měla bořit Standard formát. A rozhodně bude potřebovat trochu práce, než že by hned byl automatickou stálicí v každém balíku, který je ho schopen ho hrát a hraje aspoň 16 noncreature spellů.

 

Dobrý a ještě lepší scénář?

 

V potaz je třeba brát i „běžný scénář“ a ne jen „ideální“. Ideální vypadá tak, že dáte ve třetím Mentora, další kolo vám vyrobí 2-3 tokeny a v kole potom tokeny útočí jako 4/4 jelikož jste zahráli Ascendancy a Stoke..

 

Běžný potom tak, že ve třetím nebudete chtít Mentora hrát, jelikož by removal znamenal velkou ztrátu tempa. Nebo ho i dáte a on vám přežije a pak zahrajete v nádledujícím kole jedno kouzlo a Mentor zaútočí za 3 a v dalším kole další kouzlo a situace se moc nezlepší.. Reálnější mi přijde situace, kdy mentora zahrajete až v kole, kdy hned budete moci zahrát spell, což znamená nejdřív 4 kolo, ale zde je pak už otázka, zda nebude lepší hrát jinou kartu, jelikož Mentorovi trochu trvá, než začne zářit.

 

 Kam s ním?

 

Na současném Standardu je totiž v WRU barvách, které nabízí nejvíc non-creature spellů, momentálně velký přetlak na trojmanovém slotu – Goblin Rabblemaster, Hordeling Outbust, Mantis Rider, Jeskai Ascendancy, Brimaz, Jeskai Charm, Crackling Doom (pokud zabrousíme i do Mardu kombinaci), někdy i Stoke the Flames. V sideboardu Arc Lightning a z nových karet třeba Phoenix.

 

Vždy je potřeba brát v potaz, o jakou hru se balík snaží a jestli do ní tato karta zapadá. A nemyslím tím to, že když se balík jmenuje Jeskai Tokens, tak do ní patří každá karta, která dělá tokeny a má na sobě Jeskai vodoznak.

 

Ze své podstaty se mi Mentor nezdá příliš vhodná volba do Jeskai tokenů, ani do Jeskai aggra, jelikož to není ideální karta do třetího kola. Nehodí se ani do maindecku UW heroicu, kterému jde o vytvoření obří bytosti, její ochranu a neblokovatelnost.

 

Zajímavější je určitě v RW, které má na trojmanovém slotu menší přetlak než Jeskai a navíc má kromě Stoke the Flames i další jednomanový spell – Chained to the Rocks. Mohl by být i poměrně zajímavou sideboardovací strategií v UW Heroicu, kde je možné, že soupeř nebude sideboardovat Drown in Sorrow. A zajímavě vypadá i v Astronom verzi Jeskai Ascendanci komba, kde může být další možností jak vyhrát hry, když vám nedojde Jeskai Ascendancy. V balíku je totiž dost levných prolizů a levných kouzel vůbec, ale je pořád otázkou, nakolik toto bude relevantní a zdali nebude jen horší verzí Akroan Crusadera.

 

Na formátu, kde jsou přesně 2 jednomanové cantripy (Dragon Mantle, Defiant Strike, plus občas i Treasure Cruise)

 

nečekám, že Mentor povede k nějakým extra explosivním hrám.

 

Je to spíš obranější, víc grindy karta, což se může hodit třeba v situaci, kdy budete donuceni se bránit a hrát do late game a soupeř zrovna nebude mít na Mentora odpověď.

 

Aby byla na trojmanovém slotu ještě větší tlačenice, přináší nám Fate Reforged ještě Flamewake Phoenixe..

 

 

Aby nám to designéři trochu ulehčili (nebo nás zmátli?), dali mu schopnost, která ho nepasuje na velkého kandidáta do Jeskai, RW nebo Mardu, ale spíše výhradně do RGx.

 

Myslím, že když nemůžete využít jeho Ferocious schopnosti nemá cenu o něm příliš uvažovat, pokud náhodou nejdete cestou hardcore burnu. Pokud ale nějaké bytosti se silou 4 hrajete a chcete býr agresivní, měl by být rychlý nesmrtelný evasive threat přesně tím, co v balíčku chcete.

 

Flying je na Standardu momentálně skoro roven neblokovatelnosti (tedy aspoň do doby, než na vás vyskočí Roc nebo Hornet Queen) a pokud máte ve hře bytost se silou 4 a Phoenixe, je pro soupeře v podstatě nutností, zabít nejdřív vaši větší bytost a až potom Phoenixe. Tím pádem má Phoenix v podstatě při Ferocious ještě Hexproof :-)

 

Do Phoenixe vkládám velké naděje v tom smyslu, že dovolí smysluplně hrát i jiné agresivní strategie než WRx a Abzan. Už nyní zaznamenával Temur/RG občasné úspěchy a věřím, že právě cesta nižší křivky je ta správná a po Fate Reforged tyto archetypy získají na síle.

 

Potřebujeme dvojdropy!

 

Když jsem doteď mluvil o přetlaku na 3 manovém slotu, tak je na dvojmanovém slotu na Standardu právě opačná situace. RWx balíky doslova lační po širších možnostech, co se dvoumanových bytostí týká. Ty jsou momentálně limitované v podstatě pouze na Seeker of the Way a Raise the Alarm.

 

Tady se nabízí poměrně široké pole působnosti pro Fate Reforged a dvojdropům dávám větší šanci na úspěch než Monastery Mentorovi. A s radostí vítám, že je dokonce možné vybírat z více možností! (i když se to na první pohled nemusí zdát)

 

Začneme opět v barvách Jeskai a opět na mythic slotu. Bílá barva nám nabízí Soulfire Grand Master. I tento bílý mythic vyvolává pozitivní ohlasy, skoro stejně tak nadšené, jako Monastery Mentor. I v tomto případě jsem spíše v umírněném táboře a určitě ne proto, že bych chtěl jít záměrně proti proudu nebo tak něco.