Green blue Devotion

Petr Brožek představuje standard balík, kterému se věnuje už od vydání Therosu. Přečtěte si o jeho zkušenostech s balíkem i o obecných principech deckbuildingu.

Dnes jsem si pro vás představil rozbor balíku, kterému se věnuji v podstatě už od vydání Therosu – Gu Devotion - a zároveň chci na něm ukázat některé z přístupů a chyb při deckbuildingu, aby si z článku odnesli něco i ti, kteří se o tento konkrétní balík nezajímají.

 

Seznamte se

Hned na úvod chci vyjasnit, co vlastně myslím tím, když mluvím o Gu Devotion. V tomto článku tím bude vyloženě balík založený na využití karty Nykthos, Shrine to Nyx, další mana-akcelerace, planeswalkera Garruk, Caller of the Beast a velké bytosti, do kterým se vyplatí akcelerovat a které dokážou zužitkovat přebytečnou manu.

 

Od ostatních Devotion to Green balíků se tento liší v tom, že jde v podstatě o kombo deck. To trefně uvedl v deck techu Makihito Mihara na PT Theros, který zde pilotoval svou verzi Colossal Gruulu. Vaším cílem je rozjet kombo Nykthos+Garruk, kdy jste schopni generovat obrovské množství many a hrát velké množství karet (bytostí) každé kolo a využívat obří monstrositu vašich bytostí.

 

Do balíku se tak nehodí všechny karty, které mají na sobě napsáno "Devotion to Green" jako třeba Aspect of the Hydra, které sice pracují s devotion k zelené, ale mají úplně jiný význam – dorazit soupeře, po té, co ho načnete útoky agresivních bytostí. Nebo agresivní bytosti typu Kalonian tusker, které sice poskytují rychlou devotion, ale zas nezapadají do strategie velkých bytostí, do kterých akcelerujete (Tusker není velká bytost a bez nykthosu na stole ani akcelerace).

 


Při stavbě balíku je důležité pamatovat na to, co je vaším plánem a s tímto plánem na mysli posuzovat všechny možné karty, které zařazujete.


 

S různými variantami green devotion balíku jsem odehrál hodně turnajů. FNM počínaje a PTQ Grand Prix konče. Začínal jsem s monogreen verzí, které prostě něco chybělo. Pak jsem zkoušel Miharovu RG, která měla výhodu v tom, že díky planeswalkerům byla dobrá na kontroly, ale obsahovala několik nekoncepčních karet. Nakonec jsem skončil u verze zeleno modré, která poskytuje nejzvratovější karty a poskytuje nejvíc zábavy.

 

Verzi, kterou jsem hrál ještě před vydáním Born of the Gods a Journey into Nyx představuji ve videu.

 

 

Pomalý ústup ze scény

V průběhu času se z výsledků tunajů ve světě i online green devotion rampy začaly vytrácet. Nejdříve neměly úplně jasný matchup s Monoblue Devotion, které hrálo maindeck Tidebinder Mage a Rapid Hybridizace a pak zažívaly těžké časy s drtivým nástupem Monoblack Devotion balíků, které díky kombinaci discardu a removalu dokázaly rozbít devotion a nebo se zbavit většiny hrozeb. Zvláště pak s růstem popularity Lifebane Zombie, která se občas začala objevovat i v maindecku, se zdálo, že Green Devotion odzvonilo..

 

 

Světélko naděje

S příchodem Born of the Gods jsem vkládal do balíku velké naděje, jelikož mu vyšel planeswalker do barev – Kiora –, upgrade Voyaging Satyra – Kiora's Follower a mohl využít i nejspíš nejlepší kartu celé edice - Courser of Kruphix. Nakonec se však ukázalo, že tyto karty byly spíše pastí než opravdovým přínosem. A za chvilku si ukážeme proč.

 

Comeback

Opravdovou změnou pak byl až příchod Journey into Nyx, který balíku přinesl to, co opravdu protřeboval. Pojďme se na to podívat.

 

Nejdřív vám ukážu můj poslední decklist, se kterým jsem vyhrál Game Day a jsem s ním v podstatě spokojený. Budu ho brát jako výchozí bod rozboru.

 

Green blue Devotion – Petr Brožek
4 Elvish Mystic
3 Sylvan Caryatid
4 Kiora's Follower
4 Burning-Tree Emissary
2 Prophet of Kruphix
4 Polukranos, World Eater
4 Courser of Kruphix
4 Eidolon of Blossoms
1 Boon Satyr
 
2 Nylea, God of the Hunt
 
4 Garruk, Caller of Beasts
 
2 Cyclonic Rift
 
4 Breeding Pool
4 Temple of Mystery
4 Nykthos, Shrine to Nyx
3 Temple of Epiphany
7 Forest
 
Sideboard:
3 Mistcutter Hydra
4 Nylea's Disciple
3 Kiora, the Crushing Wave
2 Setessan Tactics
3 Boon Satyr


Některým z vás určitě neunikne podoba balíku s decklistu Monogreen Devotion, se kterým přišel po vydání Journey into Nyx jeden z největších světových deckbuilderů a můj magicový vzor Tomoharu Saito. Jeho dobrým zvykem je s každou novou edicí šířit pomocí Twitteru a Facebooku své nápady na nové balíky, které se pak dost často uchytí na živých turnajích i na Magic Online, kde je pak hráči dále vyvíjejí. Ačkoli se oba balíky zdají téměř totožné, musím upozornit, že se podstatně liší.

 

Green Devotion – Tomoharu Saito

4 Elvish Mystic
3 Sylvan Caryatid
4 Voyaging Satyr
4 Burning-Tree Emissary
4 Polukranos, World Eater
4 Courser of Kruphix
4 Eidolon of Blossoms
4 Boon Satyr

3 Nylea, God of the Hunt

4 Garruk, Caller of Beasts

1 Worst Fears

4 Temple of Malady
4 Nykthos, Shrine to Nyx
13 Forest

 

 

Sajtův build mě inspiroval v tom, že využívá další draw engine ve formě bytosti Eidolon of Blossoms, který navíc poskytuje devotion a může ho hledat Garruk. Hraje moje oblíbené Boon Satyry, které jsem vždy upřednostňoval před Arbor Colossy a hlavně pak hraje Worst Fears.

Lidem, kteří nerozumí tomu, jak balík funguje, se toto může zdát jako random karta nebo až moc cute karta, kterou ihned začali z balíku odstraňovat (viz výsledky daily turnajů na Magic Online). Ti, kteří balíku rozumí a znají jeho potřeby a nedostatky, mezi něž se dovolím zařadit, chápou její důležitost. Osobně mi sice přijde Worst Fears o dost horší než Cyclonic Rift, ale je to přesně ten typ karty, který ukončuje hru, když balík funguje tak, jak má. Čtěte dál.

 


Vyplatí se mít v přátelích na Facebooku známé světové deckbuildery a sledovat je na Twitteru, i když se ve skutečnosti vůbec neznáte. Máte tak přístup k naprosto exkluzivním informacím.


 

 

Idea balíku

Jak už jsem psal, balík chce primárně fungovat jako kombo deck, který však v případě potřeby (nebo nouze) zvládá hru ve více herních stylech. Vaším cílem je co nejrychleji generovat velké množství many. K tomu slouží jednak mana bytosti a pak zejména Nykthos. A samozřejmě také Prophet of Kruphix, který vám v podtstatě zdvojnásobuje manu.

Pomocí této many pak vykládáte velkou bytost typu Polukranos nebo Nylea a ideálně lížete nové karty pomocí Garruk, Caller of the Beast, které pak stíháte zahrát díky tomu, že máte hodně many. S Nykthosem na stole vám zahrané karty generují další manu, kterou s Prophetem na stole využíváte už v tom kole, kdy jste je seslali. A přebytečnou manu pak používáte na monstrositu nebo schopnost Nyley a rychle ukončujete hru. Když balík funguje, tak mám za to, že dělá ty nejnespravedlivější věci na formátu.

 

Z popisu je zřejmé, že pro to, aby balík fungoval potřebuje 2 součásti – manu a wincondice. Toto je mimochodem princip ramp balíků, jak ho popsal uznávaný deckbuilder Zwi Mowschowitzramp balíky by měly obsahovat jen rampu a wincondice. Nicméně v našem případě se jedná o kombo deck, kde jednotlivé části nejsou lehce nahraditelné (Nykthos, Garruk, Burning Tree Emissary), tak ideálně potřebuje i způsoby, jak si své kombo hledat. Toto je důležité mít na paměti a vyhnout se kartám, které ani do jedné z těchto kategorií nezapadají. Ukažme si to na příkladu o kterém jsem mluvil dříve.

 

Pasti deckbuildingu - případová studie

Po vydání Born of the Gods jsem do balíku s nadšením ihned zařadil Kioru a Courser of Kruphix. Oba přeci podporovali myšlenku decku. Courser poskytuje devotion a zároveň vás přiblíží o kolo dřív k Nykthosu. Kiora pak dělá hned 3 věci, které si přejete – rampí vás, přibližuje ke kombo součástkám a může sloužit i jako wincondice. A navíc oba skvěle spolupracují, když je máte současně ve hře. Ideální, ne?

Právě že ne. Courser pro potřeby balíku zas tolik nedělá. Jeho síla totiž spočívá v pomalém poskytování výhody a čím déle ho máte ve hře, tím víc se jeho síla projeví. Jenže tahle hrát nechcete. Chcete být totiž v první řadě explosivní. A to on nesplňuje. Ani nerampí, jelikož nedává manu navíc. Ani není finisherem. A zabírá místo kartám, které podporují myšlenku balíku..

Kiora sice poskytuje univerzální kartu, která opravdu rampí, ale až na čtyřech manách a navíc musíte mít k dispozici 2 země (abyste v následujícím kole nevynechali landdrop a skutečně se tak narampili), což nemusí být vždy ten případ, jelikož v balíku není až tolik zemí. A jako wincondice potřebuje opravdu hodně času, což tento balík nemá rád, jelikož chce hru ukončovat rychle. Navíc se nekombí s Garrukovou plus jedna abilitou ani s Prophet of Kruphix.

Z tohoto si můžete vzít ponaučení, že ve vakuu nebo jinde skvělé karty, nemusí být to nejlepší pro váš balík. Já to musel ozkoušet naostro na PTQ..

 


 Ani ty nejlepší karty v dané barvě nemusí být tím nejepším pro váš deck. Ani když na první pohled vypadají, že jsou.


 

Mluvil jsme o dvou základních částech balíku. Podívejme se na ně blíže.

 

Mana - země

Manabase balíku se zdá být intuitivní, avšak vůbec není samozřejmá. V současnosti hraju 22 zemí, což by se mohlo zdát jako kontraproduktivní k zařazení Courser of Kruphix a tomu, že je potřeba hodně many, aby balík fungoval. Nicméně spolu s 11 mana bytostmi je v balíku více než polovina karet, které produkují manu a vy potřebujete permanenty na devotion.

 

4x Nyhthos beru jako samozřejmost a výrazně doporučuju v tomto balíku nikdy nezkoušet nějaký ubrat. Spíš bych nějaké kopie přidal, kdyby to šlo. Díky Nykthosu dokážete hrát hru z jiného světa než ostatní balíky na formátu a být ažo několik kol tychlejší, než je běžné. Je to vaše kombo součást, tak ji chcete mít vždy.

 

Scry landy – věřím tomu, že scry už se nepodceňuje jako dřív a hlavně díky blokovému PT už všichni ví, jak je v kombinaci s Courser of Kruphix užitečné. V tomto decku je scry efekt velmi žádoucí zejména proto, že hledáte několik konkrétních karet a v závislosti na vaší ruce a board pozici si jdete konkrétně pro tu část komba, která vám chybí (manasource nebo wincondici). Scry land jsem zařadil 7 a jsem s tímto počtem spokojený. To, že chodí do hry taplé až tolik nevadí, jelikož díky manabytostem dokážete hrát kouzla klasicky po křivce i tak, navíc se Prophetem se vám hned odtapnou.

 

Modrých zemí hraju 11, jelikož je modrá potřeba rychle na Kiora's Followera, případně Kioru po sideboardu. Modré scrylandy namísto zelených jsem zařadil ze dvou důvodů. Je potřeba odtaplé zelené zdroje na první kolo Elvish Mystic a na to basic Island moc nevyužijete. A výhodou modré scry landy je to, že produkuje červenou manu na Burning-Tree Emisaře, kterého byste přes Island těžko hráli. Proto jsem taky uvítal vydání UR templu, který hned nahradil původní UB.

Mana - bytosti

Z bytostí, které produkují manu je samozřejmostí Elvish Mystic, který se skvěle hodí do křivky i kvůli scry landům.

Na dvojdropech už je to zajímavější. Zdálo by se, že 4x Sylvan Cariatid je základ (opět můžeme být pod vlivem blokového PT, kde tvořila základní dvojici s Courser of Kruphix), jenže zde zas tak skvělá není. A to hlavně kvůli matchupům s kontroly, kde je nejhorší kartou, jelikož v podstatě nic nedělá. A v první hře to na kontroly tak dobré není.

Tam je naopak super Kiora's Follower, který je shcopný útočník. Útok dva je jeho hlavní výhodou oproti tradičnímu Voyaging Satyrovi. Proti kontrolu totiž umí s pomocí Boon Satyra zabít Jace, po jeho plus jedna abilitě, což satry nedokáže. Vymění se také s mutavaultou a dalšími X/2 bytostmi. A vyšší útok se hodí v poměrně běžném scénáři, kdy zahrajete Cyclonic Rift a sjedete soupeře vaší manaakcelerací. Možnost odtapovat i nonland permanent není až tak zásadní, ale občas se hodí, např. Když po sidu může vaše vělká bytost 2x fightovat při Setessan Tactics.

Modrá v manacostu je trochu problematická, ale 11 zdrojů a 3 Caryatidy by stačit mělo.To, že se nedá hrát přes BTE tolik nevadí, jelikož toho si klidně zahrajete o kolo později, protože nejste tlačák a 2 dmg většinou na konci hry nechybí.

 

Poslední mana bytostí je Prophet of Kruphix, který, jak už jsem psal, vám zdvojnásobuje manu a je jedním ze dvou hlavních důvodů, proč splashovat modrou. Díky němu stíháte engine rojet mnohem rychleji a získat zpět ztracený čas, který trávíte hraním nevýrazných Eidolonů. S Prophetem na stole hrajete v podstatě dvě kola po sobě, což se hodí zejmén as monstrositou, kterou můžete u Polukrana aktivovat hned v tom kole, kdy jste ho seslali.

 

Mezi manabytosti by se dal zařadit i Burning-Tree Emissary, který s Nykthosem na stole slouží jako Dark Ritual. Jinak moc výrazný není, ale pořád dokáže tlačit na kontrol a bránit vás proti aggru. Také chrání vaše bytosti před Devou Flashem. A opět je to bytost, co útočí po Cyclonic Riftu. Bez Emissaře bych balík rozhodně nedoporučoval zkoušet. Je to jeden je základních stavebních kamenů vašich nejexplosivnějších draw.

Win condice

A proč vlastně chceme mít tolik many? Protože Garruk! Garruk je skvělý, jelikož líže každé kolo další karty, které vám produkují manu a také zabíjejí soupeře. Díky němu si můžete dovolit hrát tolik karet, které „nic nedělají“, jelikož vás nakonec k těm, co něco dělají, prolíže. Důležité je také občas využít jeho -3 abilitu, která v podstatě produkuje manu. Ideální je to zvláště v případě, kdy máte Polukranose a chcete mít víc many na monstrositu, nebo se chcete vyhnout soupeřově counterspellu.

 

Samotné wincondice balíku jsou pak Polukranos a Nylea. A Cyclonic Rift. Obě zmíněné bytosti jsou super samy o sobě a jejich zahrání ve třetím kole určite neurazí. Smrtící pak jsou s Nykthosem, kdy dokážou skvěle zužitkovat vaši přebytečnou manu. Polukranos pak sám o sobě dokáže vyčistit soupeři stůl. A když jsme u čištění stolu, jsme u druhé karty, kvůli které hraji v balíku modrou.

Cyclonic Rift je v podstatě další wincondicí. Po jeho zahrání za overload by jste měli mít takovou výhodu, že pokud soupeře nezabijete hned, podaří se vám to v několika nejbližších kolech. Rift dokáže udělat wincondice i z vašich 2/2 bytostí, které by jinak jen těžko procházely skrz soupeřovu obranu. Ideálně tak zapadá do strategie, kdy plníte stůl a hromadíte devotion. Rift je odpověď na strašne moc situací a je rozhodující zbraní ve všech midrange přetlačovaných.

 

Engine

Ostatní karty jsou pak jen engine, který slouží k nasbírání devotion a prolízání se ke kombo částem. Po peripetyjích s Kiorou a Courserem konečně vyšla karta, která se do balíku skvěle hodí – Eidolon of Blossoms.

Po Garrukovi je to další draw engine, který je navíc ve formě bytosti, což spolupracuje s Garrukem a Prophetem. Je také ospravedlněním opětovného zařazení Courser of Kruphix. Ten díky Eidolonovi nabírá zcela nový rozměr. Je to totiž enchantment, takže se dá v late game přes Eidolona procyklovat. Také je díky Eidolonovi mnohem snažší pracovat s vrškem balíku a pokud tam není zem, zahrát enchantment a mít další pokus na trefení země přes Coursera.

 

"Karta pro štěstí"

Poslední kartou, která se mi do balíku vešla je Boon Satyr. Může se zdát jako takové náhodné doplnění na 60 karet, ale není tomu tak. Satyr plní v decku funkci finishera (umí vyrobit velkou bytost) a zároveň zapadá do enchantmentového draw enginu. Umožňuje překvapivé triky a je dobrou kartou proti Monoblacku i kontrolům, jelikož se ho soupeř musí zbavit dvakrát.

V balíku není víckrát, jelikož mimo tyto dva matchupy až tolik nezáří a nedělá přímo to, o co se balík primárně snaží. Nicméně jsou další 3 kopie v sideboardu na matchupy, kde je třeba upravit herní styl. Zde bych rád upozornil na to, že při stavbě balíku je třeba dívat se na deck spolu se sideboardem. Turnajový balík nikdy nemá 60 karet, ale 75.

Při přípravě na turnaj s odhadnutelnou metagame doporučuji nestavět zvlášť maindeck a sideboard, ale stavět v podstatě několik balíků – ideální verze na nejdůležitější matchupy s přihlédnutím ke hrám před sidem i po sidu – a pak je všechny vecpat do výsledných 75 karet. Nebude se vám tak třeba stávat, že budete chtít sidovat víc karet, než kolik chcete vyndat apod. Toto téma jsem už jednou v článku rozebíral a můžu se na něj znovu blíže podívat třeba někdy jindy.

 


Nenoste na turnaj 60 karetní balík a 15 karetní sideboard, ale několik 60 karetních balíků.


 

 

Sideboard a matchupy

 

V sideboardu jsou karty, z nichž by některé mohly aspirovat i na maindeck. A skutečně by v maindecku být mohly. Jen by nezapadaly do primární herní strategie. Nicméně po sideboardu se strategie dost často mění v závislosti na soupeři a povětšinou už balík nechce vyhrávat na „kombo“, které se soupeři snaží narušit z různých směrů. Podívám se teď na některé matchupy a na to, jak se v nich balík chová před i po sideboardu.

 

 


 

Kontroly (Esper, UW, UWR)

 

Co si budeme povídat, Supreme Verdict je pro balík spoléhající na vysázení co největšího počtu bytostí na stůl dost nepříjemný. Navíc musíme přihlédnout k tomu, že bytosti jsou většinou dost nevýrazní útočníci s vyšším manacostem a nižšším útokem. Zde nedoporučuji pokoušet se o explosivní starty, s výjimkou případu, kdy toto umožní rychlé seslání Garruka.

Před sideboardem jsou naše highlighty právě Garruk a pak Nylea a Boon Satyr. V podstatě vždy je třeba hrát to trochu odzadu a sbírat pomalou výhodu z každé karty a vynutit si Supreme Verdict přesně kolo předtím, než můžeme zahrát Garruka. A nikdy se neunáhlit např. s Boon Satyrem. Dobré je hrát Coursera až v kole, kdy můžeme vyložit zem, kterou ukáže. Občas se dá také vyhrát na dobře načasovaný Cyclonic Rift, který na konci kola vrátí soupeřovi Elspeth Tokeny a několik Detention Sphere, ale to je spíše výjimka a Rift sajdujeme ven.

 

Po sideboardu se vše výrazně zlepší. Jelikož vyndáme špatné karty a začneme na soupeře útočit z více směrů. Velkou výhodou je 7 haste bytostí (Hydra a Satyr za Bestow), které dokážou řešit Jace i po jeho plus 1 schopnosti. Obzvláště Boon Satyr je skvělý, jelikož umožní zvýšit tlak na soupeře bez nutnosti přihodit bytost do Verdictu. Jinak než za bestow cost bych ho nehrál v podstatě nikdy, jelikož cílem je udržet soupeře pod tlakem a nenechat mu nikdy dobrou příležitost k zahrání planeswalkera nebo Revelace. Ven jsou karty, které nic nedělají (nemusíme být rychlý ani hrát víc věcí za kolo).

 

- 3xSylvan Cariatid, 2xProphet of Kruphix, 2xCyclonic Rift, 1xPolukranos

+ 3xMistcutter Hydra, 3xBoon Satyr, 2xKiora

 


 

Monoblack Devotion

 

V tomto matchupu dost záleží na draw soupeře a na tom, zda hraje maindeck Lifebane Zombie. My se snažíme o to, zahrát co nejrychleji celou ruku, respektive to, co nám v ní zbyde po soupeřově discardu. Nejlepší kartou je Garruk, kterého monoblack nedokáže moc dobře porazit. Výhodou je, že dost z removalu monoblacku nedokáže řešit naše důležité hrozby – Bile Blight, Abrupt Decay ani Devour Flesh nezničí Polukrana ani Garruka a soupeř se tak spoléhá pouze na 4xThoughtseize a 4xHeroes Downfall.

Výhodou je, že máme odpovědi na všechny soupeřovi plány – Pack Rat plán dobře řeší Cyclonic Rift a ten také dokáže o kolo oodálit Merchanta – s abilitou na Stacku soupeři vše vrátíme na ruku. Ani Desecration Demon není moc kvalitní, jelikož dost času nic nedělá. Výhodou proti Nightveil Spectře je, že s Courserem často nenecháme na vrchu balíku zem a soupeř tak nemá šanci naše karty hrát. Na druhou stranu ví, zda nás má nechat líznout nebo ne a Spectrou to může pěkně ovládat. Dobré je, že pokud soupeř pouze odpovídá na naše karty a nijak netlačí, máme velkou šanci prolízat se díky Eidolonům a časem zahrát Garruka.

 

Po sideboardu se situace zhorší, jelikož už najisto bude mít soupeř Lifebane Zombie a možná i přidá lepší removal typu Doom Blade. Každopádně jsem se setkal s různými přístupy soupeřů a nemůžu tak říct, co přesně budou dělat. Zda nechají Demony, zda nechají Connekce, zda nechají Bile Blight nebo zda nasajdují Duresy. My každopádně dáme Boon Satyry do plných a přidáme Kioru, které je úžasná na zamykání Lifebane Zombie. A furt si jedeme to svoje. Ven jsou Rifty, jelikož si většinou nedokážem vybudovat pozici, ve které by něco zásadního dělaly a stejně tak nepotřebujeme Propheta, jelikož nemáme moc co hrát. Stejně tak jde ven Nylea, která nemá tolik šancí na oživení.

 

- 2xCyclonic Rift, 2xProphet of Kruphix, 2xNylea

+ 3xBoon Satyr, 3xKiora

 


 

 

Midrange (Junk, Rg monsters, Naya)

 

Proti Midrange strategiím je balík vcelku dobře uzpůsoben. Hážu tady všechny do jednoho pytle, jelikož hra i sideboardování proti nim jsou dost podobné. My si v podstatě jedem to svoje, jelikož soupeř nemá moc disrupce a není ani moc rychlý. V lategame dokážeme podstatně lepší věci než soupeř díky Nykthosu a Garrukovi.

All Star v midrange Matchupu je Cyclonic Rift, který většinou instatně ukončuje hru. A do late game se schopní se dostat dřív než soupeř díky vetšímu počtu akcelerace, Nykthosu a Prophetovi. Soupeřovi nejlepší karty jsou Xenagos, který ho umí rychle dostat do lategame a Mizzium Mortars, které dokáže s Overloadem podchytit náš nápor. V sideboardu by mohl být další Cyclonic Rift, který trestá i bloodrush Ghor-Clan Rampagera namísto Setessan Tactics a nějaký Negate (řeší obě soupeřovi nejlepsí karty).

 

Při uvedeném sideboardu bych klidně nechal balík tak, jak je a nic nesidoval.

 


 

RW burn

Tento matchup je dost nepříjemný, jelikož soupeř je často rychlejší než my a dokáže nás jednak zpomalit i vyřešit naše velké bytosti. Navíc jsou dost problematické obě z dvojmanových bytostí, které se objevují maindeck – Eidolon of Blossoms i Satyr Firedancer. Nám zbývá jen doufat, že si díky Courserovi přidáme pár životů a bude to stačit na získání k času k ukončení hry. Naše draw enginy – Eidolon i Garruk jsou většinou příliš pomalé a na scénu musí přijít sideboard.

 

Po sidu snížíme křivku a budeme chtít soupeře raceovat. K tomu hodně pomáhá Nylea's Disciple, se kterým si musíme dávat pozor na Skullcrack. Soupeř už bude mít nejspíž k dispozici Satyr Firedancera, kterého však nemá cenu nějak cíleně hatovat. Polukranos musí stačit. Stejně tak bude mít nejspíš v plném počtu Chained to the Rocks a je třeba počítat i s tím, že může nasaidovat Harness by Force, který však až tolik nebezpečný není. Kvůli Satyrovi i Chained to the Rocks nechávám po sidu Rift, který jinak poslouží i k přidání životů vrácením Phoenixe. Kdyby byly v sidu Negate, tak jsou dovnitř taky.

 

- 4xGarruk, 3xEidolon

+ 4xNylea's Disciple, 3xBoon Satyr

 


 

Aggra (Wx, monored, monoblack, monogreen)

 

Při soubojích s aggro decky hodně záleží na tom, kolik si líznou removalu. Nejlepší způsob jak porazit naši Green Devotion je dostat ji rychle pod tlak a zároveň jí narušovat hru removalem. Výhodou našeho decku pak je možnost rychle zahrát Polukrana a solidně se bránit pomocí Sylvan Cariatid a Courser of Kruphix a ideálně v průběhu podhodit zadarmo zahraného Burning-Tree Emisaře. Pokud se podaří hru stabilizovat a dostat se na monstrositu Polukrana nebo Overload Cyclonic Riftu, je po hře. Nejdůležitejší je vždy s rozmyslem ne/měnit manové bytosti za soupeřovi útočníky a pamatovat na soupeřovi možnosti evasion damage (Brave the Elements, Mogis Marauder, blesky).

 

Proti aggro balíkům je většinou moc pomalý Garruk, i když se zas hodí jako wincondice a hledání Discipla, když dokážeme stabilizovat. Pomalý je i Eidolon a nejspíš je správné oba vysajdovat. Po sideboardu máme více způsobů, jak se dostat do lategame, kde by měly zářit naše karty. Jenže většinu late game karet vysajdujem, takže je třeba pokoušet se spíše o damage race, ve kterém pomáhají Disciplové a nehnat se příliš do blokování. Po sidu přibyde další plošné zabíjení ve formě Setesan Tactics, která by měla po zahrání komplet vyčistit soupeři stůl. A to je další důvod, proč se příliš nehnat do výměn v combatu. Dobrý je Prophet, jelikož skvěle zapadá do strategie damage race a navíc se do něj hodně špatně útočí, když může v combatu vyskočit velký bloker.

 

- 4xGarruk, 4xEidolon

+4xNylea's Disciple, 2xSetessan Tactics, 2xBoon Satyr

 


 

Logická otázka

Při popisu sideboardu si určitě všimnete, že skoro na každý matchup jde dovnitř nějaký počet Boon Satyrů. Logicky by se tak mohla nabídnout otázka: „proč nejsou v základu“?

Toto určitě není jev specifický jen pro tento balík. Občas se prostě stane, že po sideboardu musíte změnit svůj herní plán a reagovat na to, jak se k matchupu postaví soupeř a svůj deck transformovat. Zde je nicméně důležité všimnout si, jaké karty jdou místo Boon Satyrů vem. A hned je jasné, že je to pokaždé jiná skupina karet.

 

Nejde tedy jednoduše říct, že dáme Satyry maindeck a něco místo nich vyhodíme, jelikož v podstatě není co, aniž by se várazně nezměnila myšlenka balíku. Možné by to však bylo, pokud bychom například čekali, že více než polovina fieldu bude Monoblack a Kontroly. Pak by stálo za zvážení, zda nevyndat Rifty a Prophety a nedat místo nich maindeck 4 Satyry. O této variantě jsem přemýšlel, ale nakonec jsem ji zavrhl, jelikož mi současná metagame přijde více pestrá.

 

Jelikož je to z velké části předpokládaná metagame, která určuje finální podobu balíku, doporučuji ji vždy brát v úvahu a adekvátně měnit maindeck i sideboard, pokud se pro hraní Green Blue Devotion rozhodnete.A pokud se pro něj nakonec rozhodnete, věřím, že si s ním užijete dost zábavy, i když zpočátku může být dost komplikované hrát ho optimálně a hlavně dost rychle, jelikož je vždy hodně možností a je třeba zautomatizovat si procesy generování maximálního počtu many za kolo při současném vyložení co nejvíc permanentů.

 

Pokud máte s balíkem zkušenosti, budu rád, když se o ně podělíte v komentářích. Stejně tak rád zodpovím jakékoli s balíkem související dotazy.

 

Těším se příště.

 

Petr Brožek

 

 

 
na začátek