Jak hrát karty, které si teprve líznete?

Při hraní Magicu můžete buďto hrát pouze karty, které máte v ruce nebo můžete "hrát" i s kartami, které vám teprve přijdou. Druhý způsob je sice náročnější, ale vede k vyššímu počtu vašich výher. Jak to může vypadat v praxi si ukážeme na konkrétní situaci.

Nehrajte jen s kartami v ruce, ale i s kartami v balíku

Už jste asi slyšeli, že jednou z důležitých dovedností v Magicu je schopnost hrát do svých "autů" (playing to your outs).

To znamená následující:

 

Při rozhodování o tom, jak hrát v konkrétním kole karty z ruky a na stole (karty, které máte aktuálně k dispozici), berete v úvahu i karty, keré vám teprve mohou přijít. Tím, že zahrajete své aktuální karty určitým způsobem připravíte situaci, která při líznutí správné karty stále může znamenat vaši velkou výhodu.

 

Tento koncept se nejčastěji používá v situaci, kdy vám nezbývá než vytvořit takovou situaci, která bude znamenat buďto výhru (při líznutí správné karty) nebo prohru (při líznutí jakékoli jiné karty).


 

Například:

Hrajete monored aggro s malými bytostmi a přímým zraněním do soupeře.

- máte prázdnou ruku, 14 životů, na stole 4 2/1 bytosti

- soupeř má 3 4/4 bytosti, 4 karty v ruce a 4 životy.

Vy víte, že si z balíčku můžete příští kolo líznout jednu z 8 karet, které jsou schopné soupeři přímo způsobit 2 nebo 3 zranění (4x Shock, 4x Incendiary Flow).

Rozhodnete se pro zdánlivě nevýhodný útok vašimi bytostmi, který vymění téměř celou vaši armádu na battlefieldu za 2 damage do soupeře. Za jiných okolností je to nevýhodná výměna - víte, že pomocí bytostí tak už zcela jistě nevyhrajete a navíc vás soupeř během 2 kol přejede svými útočníky.

Soupeře však dostanete na dostatečně malý počet životů, aby vám následně líznutý blesk přinesl výhru. Získáváte tak šanci 8 ku počtu karet ve vašem balíku na výhru, zatímco bez útoku by se hra zřejmě dostala do situace, ze které byste už nemohli vyhrát žádným způsobem.

 


 

 

Tím, že určitou situaci vytvoříte, samozřejmě nutně nezpůsobíte, že si potřebnou kartu opravdu líznete.

To ale vůbec nenamená, že jste vyhodnotili herní situaci špatně!

Vaším cílem v Magicu by mělo být maximalizovat vaši šanci na výhru - vyhodnotit situaci tak, že z 10% šance na výhru se vaše šance zvýší třeba na 16%. Právě takovéhle maličkosti se nakonec nasčítají a způsobí, že třeba namísto 5 her z 10, budete vyhrávat 6 z 10.

Rozhodně vás teď nechci vybízet k nějakému "gamblování" častěji, než je to nutné :-) Vždy je také důležité situaci správně vyhodnotit a nevsázet vše na jednu kartu, když je třeba jiná cesta k výhře sice delší, ale pravděpodobnější.

 

Hrajte hru Magicu jako celek

Stejný koncept, který je poměrně snadno rozpoznatelný při "hraní do svých autů kolo před smrtí", ale platí i v ostatních fázích hry.

Vaše herní rozhodnutí by neměla vycházet pouze z karet, které aktuálně vidíte, ale měla by zahrnovat i karty, které si můžete během hry teprve líznout.

A dokonce by měla zahrnovat i karty, které si líznout nemůžete.

Třeba, když při hře v draftu držíte v ruce své poslední zabíjení a víte, že když ho použijite nyní, už si žádné líznout nemůžete a je možné, že nebudete umět vyřešit pozdější soupeřovu super bytost.

Díky tomu budete moci dělat mnohem kvalifikovanější rozhodnutí a bude pro vás snažší maximalizovat užitek z každé vaší karty.

Je jasné, že praktikovat takovéto úvahy během celé hry, je prakticky nemožné, protože každá hra Magicu zahrnuje neuvěřitelné množství proměnných.

Je ale dobré takovéto přemýšlení občas vyzkoušet a postupně ho začít do své hry zahrnovat.

Začít se dá třeba od toho, že budete přemýšlet nad tím, jaká je šance, že si líznete potřebné zabíjení na soupeřovu bytost a zda je rozumné ještě jedno kolo počkat s nepříliš výhodným dvojblokem.

 

Pomocná ruka od MTG designérů

V současnosti k přemýšlení o tom, jak se hra může vyvinout během nejbližších kol, přímo vybízí nová schopnost Cycling a Exert. Skoro to až vypadá, jako kdyby designéři hráče chtěli nenásilně přivést právě k promýšlení hry aspoň na kolo dopředu :-)

Cycling

Karty s Cyclingem vás vybízí k rozhodnutí, zda je užitečnější náhodná karta z balíku nebo konkrétní karta, kterou držíte v ruce, ale budete ji moci použít třeba až za několik kol.

Exert

Bytosti se schopností Exert vás pak vybízí k tomu, abyste se rozhodli, zda je výhodnější způsobit efekt navíc už v tomto kole (výměnou za ztrátu útočníka/blokera pro kolo následující) nebo počkat na jinou situaci.

 

Nejvíce se k těmto otázkám dostanete při limited hraní (drafty, sealed decky), kde se vám do ruky karty s Cyclingem a Exertem dostanou zřejmě ve vyšším počtu než na constructed. Už jen z tohoto důvodu Amonkhet limited formát velmi doporučuji. Je opravdu velmi zajímavý a čeká vás plno rozhodnutí, která budete moci promýšlet.

Jako příklad uvedu svou hru z Prerelease.

Situace:

 

 

 

Od začátku hry jsem soupeře, který se zasekl na 3 manách, dost tlačil, ale podařilo se mu můj nápor ustát a na stůl se dostal drak..

Soupeř ve svém kole zaútočil s Glorybringrem a exertoval ho, aby mi zabil bytost, takže se mu příští kolo neodtapne.

Já jsem si lízl a Brute Strength a přemýšlím, jak své kolo odehraju.

V tomto případě je jasné, že dostupné informace (situace na stole a karty v ruce) jsou pro rozhodnutí o odehrání kola nedostatečné.

Když neberu v úvahu karty v balíku, nabízí se linie hry, že:

zaútočím za 2 bez exertu a příští kolo soupeř nebude blokovat mého exertovaného Warriora, který ho díky Brute Strength zabije.

 

Tomu, že soupeř příští kolo nezablokuje, ale moc nevěřím, protože soupeř ví, že díky drakovi vyhraje pozdější hru a bude se k ní chtít za každou cenu dostat (bude mého warriora blokovat).

Zároveň je pravděpodobné, že hra nebude příliš dlouho trvat a o vítězi se rozhodne do dvou kol.

K odehrání kola tak musím vzít v úvahu i karty, které mi mohou přijít a mít zásadní vliv na hru v krátkém časovém úseku.

Těmi kartami jsou:

V balíku pak mám ještě 12 dalších bytostí, které mají všechny obranu max 4 a všechny jsou lepší než můj Bitterblade Warrior (respektive jsou manově náročnější a mají lepší útok a obranu). Zbytek balíku tvoří 10 basic landů, které už mi k užitku moc nejsou. V balíku tak mám celkem ještě 26 karet.

Otázka je, jak své kolo odehraju a proč?

.

.

.

Zkuste si na ni odpovědět sami, své řešení přidám níže.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Moje úvaha byla následující:

Předpokládám, že hru musím rozhodnout do dvou kol, jinak mě drak a karty v ruce soupeře přejedou.

Pro odehrání kola existují jen 4 scénáře (pokud pominu neútočení).

1. zaútočím za 2 bez exertu - soupeř bude na 6 životech

2. zaútočím za 3 s exertem - soupeř bude na 5 životech

3. zaútočím bez exertu s Brute Strength - soupeř bude na 3 životech

4. zaútočím s exertem a Brute Strength - supeř bude na 2 životech

 

Každý ze scénářů má svá pro a proti a ústí v trochu odlišné možnosti průběhu hry.

Společné všem možnostem bylo to, že pokud si líznu Fling, vyhraju už následující kolo. Takže Fling jsem do úvah brát nemusel.

Rozhodl jsem se takto:

Zaútočím s exertem a stáhnu soupeře na 5 životů, což je přesný počet pro to, abych soupeře dokázal za dvě kola zabít zabít útokem warriora s exertem a Brute Strength, když soupeř zablokuje jen jednou bytostí.

Jak vidíte, tak tato play zdánlivě zahrnuje hodně věcí, které se musí stát v můj prospěch.

- abych mohl za dvě kola útočit, musí můj Warrior přežít útok Glorybringera, který se odtapne dřív než on,

- soupeř nesmí mít jiné zabíjení,

- za 2 kola nesmí warriora blokovat dvěma bytostmi (to bych si musel dolíznout nějaké posilování).

Vycházel jsem z toho, že šance warriora na přežití je poměrně vysoká, když si líznu jakoukoli bytost, protože ta se při troše štěstí stane cílem Glorybringerovy exert schopnosti. Všechny bytosti v balíku byly větší než Warrior na stole a mohly tak snadno svést k tomu, že je soupeř zabije radši než warriora. A šance na líznutí bytosti je 12 ku 26.

Mám tak šanci 2 ku 26, že vyhraju hned následující kolo (líznu Samut nebo Fling). A pokud se to nestane, tak stále šanci na líznutí jedné z 12 bytostí. Celkem tedy 14 ku 26 na výhru respektive "hodně pravděpodobnou výhru".

Ostatní možnosti jsem vyloučil, protože:

3. + 4.

Pokud zahraju Brute Strength již v tomto kole, sníží se má šance na výhru o 2 kola později, protože už nebudu moci projít skrz soupeřovi obránce.

Také se sníží má šance na okamžitou výhru, pokud si líznu Samut a zároveň soupeř dá 2 blokery.

1.

Zaútočím-li bez exertu a soupeř vyloží blokera (což očekávám), následující kolo stejně nevyhraju, pokud si nelíznu jedno ze 2 posilování (neposílený Warrior projde jen za 5 a soupeři zůstane život) nebo konkrétně Samut nebo Fling. Warrior navíc v útoku zemře a Glorybringer sundá další bytost, kterou si eventuálně líznu. Má šance na výhru je v tomto případě 4 ku 26. Výhodou je, že oproti zvolenému řešení č. 2, má tato play menší "ale" a znamenala by výhru hned v následujícím kole.

 

Řešení je důležité

Na celé ukázkové situaci na konec není nejdůležitější, zda je správné řešení 1., 2., 3. nebo 4. O tom by se nakonec ještě dalo polemizovat.

Důležitý je PROCES HLEDÁNÍ ŘEŠENÍ. A to takový, který zahrnuje i úvahu nad tím, jak hrát s kartami, které si teprve líznete.

V této situaci by totiž bylo největší chybou to, že své kolo odehraju bez přemýšlení o tom, co si ještě můžu líznout a jak se hra může dál vyvíjet.

Nejde až tolik o to, zda z možných řešení hned vyberete to nejlepší (na něj vždy nepřijdete). Pokud se ale naučíte, že je třeba nad řešeními herních situací přemýšlet a co je třeba vzít v úvahu - v dnešním příkladu karty, které vám můžou pžijít - , budete řešení sami postupně nacházet častěji a častěji.

 

Mějte se pěkně a hrajte Amonkhet limited, je fakt super! :-)

 

Petr Brožek

 

 

 
na začátek