Jak na Prerelease Khans of Tarkir

O čem vlastně Prerelease je. Jak bude probíhat Prerelease Khans of Tarkir. Na co všechno se můžete těšit v Prerelease packu a jak se vypořádat se stavbou sealed deck balíku v trojbarevné edici. To vše v článku.

Co je to vlastně Prerelease

Prerelease jsou turnaje, které se konají po celém světě týden před uvedením nové MTG sady do prodeje. Díky Prerelease mají hráči jediněčnou příležitost zahrát si s novými kartami jako první a získat s předstihem nové přírůstky do svých balíků a sbírek. Důvodem, proč hrát na Prerelease je, kromě poznání nové edice, i to, že se jedná o turnaj s unikátní atmosférou a štědrými cenami. Naprostá většina hráčů se jde na Prerelease hlavně bavit a turnaj je tak skvělým místem k setkávání začínajících hráčů s těmi turnajově zkušenějšími v rámci přátelské atmosféry. Prerelease je i ideálním způsobem, jak se seznámit s limited formátem a s novými lidmi z vaší MTG komunity.

 


Tolarie pořádá tradičně 3 Prerelease turnaje. V sobotu 20.9. v Pardubicích a v neděli 21.9. v Hradci Králové a v Pardubicích.


Víc než turnaj

Prerelease v poslední době přináší, krom samotných turnajových duelů, i doprovodný program, který často spojuje hráče ve společném úkolu a přináší mimoherní zážitky. Atmosféra programu se vždy týká příběhu dané edice a na hráče čekají speciální úkoly, za které mohou získat další extra ceny. Z posledních Prerelease můžeme vyzvednout například Avacyn Restored a otevírání Hellvaultu, na kterém se podíleli společně všichni hráči nebo guildovní zápolení v co nejrychlejším průchodu labyrintem. V tom soutěžili hráči v rámci zvolených Guildovních příslušností na Prerelease Dragon's Maze. I turnaj s Khans of Tarkir bude něčím ozvláštněm, ale k tomu se teprve dostaneme.

 

Formát turnaje

Prerelease turnaje se vždy konají ve formátu sealed deck. To znamená, že hráči staví svůj balíček z produktů, které dostanou při registraci. Konkrétně jde o 6 boosterů, v různých kombinacích edic a hráčům všechny karty samozřejmě zůstávají i po skončení turnaje. Z karet v těchto 6 boosterech (celkem 84 karet) si každý postaví herní balík, který má minimálně 40 karet včetně basic landů, které jsou k dispozici k zapůjčení.

 

Oproti jiným sealed deckům je Prerelease produkt ve speciálním složení. U posledních edic se tradice drží toho, že krom klasických 5 boosterů obsahuje váš herní kit i tzv. Seeded booster, ve kterém je promo karta zvolené barvy. Promo kartu ze seeded boosteru můžete zařadit do svého balíčku a tudíž se vyplatí výběr barvy prerelease packu pořádně zvážit. Na druhou stranu vás nikdo nenutí zvolenou barvu packu hrát a když v boosterech otevřete dobré karty do jiných barev, na promo se dostat ani nemusí.

 

Základní rady, jak stavět sealed deck balík a jaká specifika přináší Khans of Tarkir se dozvíte na konci článku.

 


 

Jak se hraje v Tolarii

Každý z klubů, který Prerelease pořádá, má přístup k turnaji trochu jiný, ale o nijak zásadní rozdíly se nejedná. V Tolarii je průběh následovný:

Každý hráč odehraje všechna kola turnaje a po posledním kole se rozdělí ceny (2 boostery nové edice za každého účastníka v turnaji) mezi cca polovinu herního pole s nejlepšími výsledky. Hraje se zpravidla 5, 6 nebo 7 kol, přičemž na každé se dá odhadnout zhruba hodina času. Počítejte proto s tím, že turnaj může končit někdy kolem páté či šesté.

 


Registrace do turnaje začíná v 10:00 a turnaj samotný 10:30. Starovné je 600 na osobu.


 

Svůj balík můžete v průběhu turnaje měnit i mezi koly. Když se vám nějaká karta neosvědčí nebo na nějakou pecku při stavbě balíku zapomenete, můžete další kola hrát už s jinak poskládaným balíkem. Všechny karty, které nemáte v balíku pro první hru fungují jako váš sideboard a na druhou a třetí hru můžete balík vždy upravit. A to nejen v rámci původních barev, ale klidně můžete hrát po sideboardování jinou barevnou kombinaci nebo dokonce komplet jiný balík.

 

Při dodržování pravidel funguje poměrně velká benevolence. Ne snad v tom smyslu, že by se pravidla porušovala, ale že se neudělují jinak obvyklé postihy za herní pochybení či neznalost karet a jejich interakcí. V podstatě by se nemělo stávat, že vás někdo tzv. „vytrikuje na pravidla“.

 


 

Jak je to přesně s Khans of Tarkir Prerelease packem

Při registraci do turnaje dostanete tzv. Prerelease Pack, který obsahuje téměř vše potřebné, pro vaši cestu turnajem. Na výběr je 5 trojbarevných kombinací korespondujících s jedním z klanů světa Khans of Tarkir (více o klanech i jejich schopnostech se dočtete ZDE), kdy každý klan nabízí náhodné promo se svým vodoznakem (v seeded boosteru bude náhodně jedna z 8 klanových karet). Promo můžete na Prerelease hrát. Vzhledem k tomu, že jsou všechny druhy Packů rovnoměrně zastoupeny, je jasné že ne každý může reprezentovat stejný klan a výhodu výběru tak získají ti, kteří se do turnaje předregistrují.

 

 

Pack obsahuje následující:

  • 5 Khans of Tarkir boosterů

  • 1 Seeded booster s promo kartou

  • 1 aktivity kartu s kódem do Planeswalker bodů

  • 1 počítadlo životů (kostka)

  • 1 samolepku klanu

  • 1 odznak klanu

 

Krom Prerelease Packu dostane v Tolarii každý účastník malé občerstvení (nápoj, sušenka). Basic landy budou na půjčení na místě a jediné, co doporučujeme vzít si z domu, jsou obaly. Předejdete tak poškození svých karet. Užitečné je také vzít si pár dalších kostek nebo žetonů: Je tu jistá šance, že je budete potřebovat, i když si třeba náhodou neotevřete nějakého Planeswalkera:-)

 


 

Doprovodný program Khans of Tarkir - souboj klanů

Klany jsou ústředním motivem světa Khans of Tarkir. Hráči budou mít možnost podpořit ten svůj v doprovodném programu Prerelease, kdy po splnění achievementu mohou nalepit svou samolepku na klanový plakát a ukázat tak, jaký klan má nejúspěšnější zástupce.


Karty z Khans of Tarkir

Pokud se chcete na Prerelease pořádně připravit, doporučujeme vám seznámit se s novými mechanikami, které nám edice přináší - popsány v článku ZDE - a projít si všechny karty edice v oficiálním obrázkovém spoileru ZDE.

 


 

Jak stavět sealed deck a jaká specifika přináší Khans of Tarkir

Pro stavbu sealed decku existuje několik základních pravidel, která se vyplatí alespoň rámcově dodržovat s tím, že čím víc máte se sealed deckem zkušeností, tím více si můžete dovolit je "porušovat". Kromě toho je vždy důležité posuzovat každé pravidlo v kontextu dané edice, jelikož podle její povahy je možné tato pravidla "ohýbat". Zrovna Khans of Tarkir je jednou z těch vyjímečnějších edic, což se budeme snažit zohlednit tam, kde to bude aktuální.

Základní pravidla stavby sealed decku:

 

0. hospodařte dobře s časem

První zásada je spíše logistického rázu a vychází z toho, že při stavbě sealed decku máte vždy málo času na stavbu balíku. Ať už stavíte balík 30 nebo 40 minut, pořád je to málo času na promyšlení všech kombinací a zvážení zařazení všech karet. O to více to pocítíte, když se sealed deckem nemáte příliš zkušeností. Tato potíž je trochu kompenzovaná právě seeded boosterem v prerelease packu, který vám má pomoci s výběrem barev, ale ne vždy to vyjde a někdy prostě budete hrát jinou barvu, než jste si na prerelease zvolili.

 

Každopádně je důležité neztrácet čas zbytečnostmi. Třeba ilustrace karet si můžete prohlédnout později.. Vyfotit se s čerstvě rozbaleným planeswalkerem taky.. Utěšovat kamaráda, co si "nic neotevřel" snad stejně nemá cenu.. atd.

 

Při stavbě balíku jde o to, co nejrychleji identifikovat barvy, které budete hrát a pak se soustředit na tento balík a jeho dolaďování. Existuje na to více postupů, ale takový základní je, že si:

 

- rozdělíte všechny karty na kupičky podle barev (zlaté karty na samostatnou).

- vyřadíte karty, které určitě hrát nebudete (unplayably typu 1/1 bez schopností za manu nebo za 5 man přidej si 8 životů), abyste se jejich procházením již nezdržovali.

- identifikujete nejsilnější karty vašeho poolu a podíváte se, zda jejich barvy nabízí i něco dalšího

- pokusíte se poskládat balík v nejsilnější barevné dvojkombinaci

- když to nepůjde, zkusíte doplnit nejsilnější barvu jinou než druhou nejsilnější barvou azvážíte případnou splash a v kombinacích pokračujete dokud balík nebude mít slušnou manovou křivku (viz. níže) a nebude zároveň manově stabilní (viz. níže)

 

U Khans of Tarkir pravděpodobně narazíte na to, že nebude možné hrát pouze dvojbarevný balík (budete mít silné trojbarevné karty nebo málo karet v samotných dvou barvách) a budete se od začátku potýkat s trojbarvou nebo dokonce více barvami. Nemějte z toho strach. Fenoménu barevné stability balíku se věnuje bod 5 těchto pravidel.

 

1. hrajte v balíku přesně 40 karet

Důvodem je to, že při dodržení minimálního možného počtu karet v balíčku, máte větší šanci, že si líznete své nejlepší karty. A také se vyhnete tomu, že byste v balíku hráli nějakou špatnou kartu jen proto, že je ve vaší barvě. Pokud se vám zdá, že už z balíku není co vyndat, přemýšlejte dál. Vždycky je co vyndat a vždycky se to vyplatí.

 

2. přibližte se ideálnímu poměru druhů karet

Pro normální balík je typické zhruba následující rozložení jednotlivých druhů karet - 17xland, 15xcreature, 8xnon-creature spell. Za normální balík se považuje ten, který se nesnaží o nějakou neobvyklou strategii (kontrol, hyperagresivní aggro) a má standardní manovou křivku. 17 zemí vám umožní poměrně pohodlně sesílat bytosti po křivce, kdy chcete položit ideálně zemi každé kolo až řekněme do pátého. 15 bytostí zajistí to, že budeme mít čím útočit na soupeře a čím se bránit (a neplýtvat tak removal). 8 non-creature kouzel zahrnuje "removal" a nějaké "combat triky". Může zde být také mana-akcelerace nebo karetní výhoda.

 

3. hlídejte si manovou křivku

Váš balík by měl mít rozumně rozložené manacosty karet, abyste se hry účastnili v celém jejím průběhu. Myslí se tím to, abyste mohli karty hrát ideálně už od druhého kola a nestalo se třeba to, že budete mít v balíku sice samé silné karty, ale budou stát všechny 4 many a víc a než je stihnete všechny zahrát, soupeř vás přejede svými slabšími, ale manově nenáročnými kartami. Křivka je důležitá zejména u bytostí, kdy by měly jejich manacosty začínat už na dvou manách (některé formáty jsou rychlejší a nutí vás zaměřit se na levné bytosti, jiné dovolují více prostoru i dražším bytostem).

 

Rozložení manacostů bytostí může být třeba následující:

2 many - 4x

3 many - 4x

4 many - 5x

5 a více many - 3x

 

V Khans of Tarkir je výhoda v tom, že některé karty můžete zahrát za jejich morph cenu a tím vyplnit prostor v křivce, když je potřeba. Pamatujte na to, že můžete v balíku hrát i bytost s Morphem, kterou kvůli jejím barevným nárokům nemůžete nikdy normálně seslat nebo odmorfovat, ale i jako 2/2 za 3 many se do balíku může vejít.

 

V Khans se často setkáte se schopností Delve. Ta je s ohledem na manovou křivku poměrně zrádná. Většinu karet s Delve byste totiž bez možnosti jejich manacost zlevnit zcela jistě nehráli. Otázkou je, na jaké místo v manové křivce je zařadit. Jisté je, že se jedná spíše o lategame karty a v běžném balíku můžete počítat s tím, že je dost často nezlevníte víc než o 3 many (hodně bude záležet na počtu vašeho zabíjení, rychlých bytostí a combat triků). Také je dobré pamatovat na to, že jakmile využijete Delve pro jednu z karet, uberete tím možnost zlevnění té další.

 

Doporučoval bych proto vyhnout se zařazení většího počtu karet s Delve, které se svým manacostem nepřibližují "normální kartě". Hrát víc než 3 karty, které bez zlevnění Delvem nezahrajete je asi už moc. Situace může být odlišná, pokud máte v balíku více karet, které vám odemílají karty z knihovny do hrobu. Ty tím v podstatě přidávají manu na hraní Delve karet, ale i tak bych se držel spíše nižšího počtu Delve karet a bral karty v hrobě navíc spíš jako bonus něž jistotu.

 

4. hrajte bomby, ale není to jen o rárech

Když se rozhodujete jakou barevnou kombinaci zvolit, je vhodné identifikovat vaše nejsilnější karty. Těmi jsou zpravidla:

 

a) planeswalkeři a jiná opakovaná karetní výhoda,

b) velké bytosti schopné ovládnout hru samy o sobě,

c) zabíjení (ideálně to bez omezení nebo tvořící karetní výhodu - zabije víc bytostí najednou).

 

  

Je dobré mít v balíku nějakou takovouhle "bombu", za kterou jste rádi v každé partii a chcete si ji lízat co nejčastěji. Důležité je však pamatovat na to, že ne vždy se jedná o rare kartu - v některých edicích jsou takovéhle bomby třeba už na commonovém slotu. Při rozhodování o barvách vašeho balíku je dobré zvážit, zda se vám vyplatí hrát v průměru slabší barvu, která však nabízí třeba dvě bomby, které jsou opravdu ultimátní, nebo raději zvolit jinak průměrně silnější barvu, která však žádné vyloženě zvratové karty nenabízí. A nebo zda třeba takovou kartu tzv. "splashovat" pokud není ani v jedné barvě, které tvoří základ vašeho balíku.

 

5. manová stabilita aneb "splash" radši ne (v Khans of Tarkir naopak splash ano)

Pravidlem bývá, že se na sealed decku vyplatí hrát dvojbarevnou kombinaci. Maximálně dát nějakou kartu/y na splash (hrajeme silnou kartu mimo naše barvy s tím, že v balíku máme alespoň dva zdroje many potřebné na její seslání, např. basic land její barvy a způsob jak si ho najít). O splashi je však dobré vždy hodně přemýšlet, protože je zde riziko, že nám balík často spíš pokazí - nedojdou nám zdroje na její seslání nebo nám dojdou zdroje a buce nám chybět druhá mana naší základní barvy. Někdy je splash v podstatě zadarmo, když si třeba otevřeme dvojbarevnou zemi nebo jiné dvojbarevné zdroje. Karty na splash by měly mít v manacostu maximálně jednu barevnou manu od barvy, kterou nehrajeme jako primární a měly by to být karty dobré v pzdější fázi hry, kdy se předpokládá, že nám k nim dojde potřebný manový zdroj.

 

Klasická dvojbarva se 17 basic zeměmi pak hraje poměr zdrojů podle náročnosti manacostů (kolik obsahují barevných man) v jednotlivých barvách, kdy je potřeba přihlédnout i k tomu, v jaké fázi hry potřebujete jednotlivé barevné karty hrát. Přitom se dívejte hlavně na manacosty svých bytostí, protože ty chcete hrát co nejdřív máte patřičný počet zemí. Kouzla většinou chvíli počkají. V normálním balíku se tak hraje poměr basiců 9-8 nebo 10-7.

 

V Khans of Tarkir je situace jiná než v jiných edicích, jelikož je hodně zaměřen na klanové trojbarvy. Často tak budou vaše nejlepší karty trojbarevné nebo se bude nabízet více karet na "splash" a dvojbarvu prostě nepostavíte. To vám však nemusí působit vrásky. Vývojáři nám v edici poskytli velké množství manové fixace. Jednak cyklus základních zemí, kdy má svou kombinaci každá dvojbarva, pak klanové uncommon trojzemě a nakonec i rare fetchky. Spolu se zeměmi jsou k dispozici i artefaktové klanové bannery, které produkují všechny 3 barvy. A nakonec je v edici i několik dalších karet, které jsou schopné vám najít basic land nebo produkují různé barvy many.

 

   

                      

 

Většinou by se vám mělo podařit postavit trojbarevný balík se solidní manovou základnou. I když bude balík trojbarevný nemělo by to znamenat, že v něm budete mít všechny barvy rovnoměrně zastoupené a hrát zařadit třeba dvojmanové bytosti od každé barvy. I v trojbarvě mohou být dvě barvy dominantní a od té třetí mít třeba kolem šesti karet. Na takovou trojbarvu by měla pohodlně stačit manabase třeba 9-8-6, kterou postavíte díky 2 dvojbarevným zemím, 1 trojbarevné zemi a 1 banneru. Samozřejmě čím víc fixace, tím líp s tím, že lepší je vždy vícebarevná zem než banner a trojbarevnou zem hrajte i když vám dává jen dvě barvy many z vašeho balíku.

 

Nabízí se i otázka, zda je možné hrát více barev než klanové 3. I to je samozřejmě možné, pokud vám to manabase a zejména pak nezákladní země dovolí. Klidně můžete hrát všech 5 barev, když se vám podaří vytvořit manabase třeba 9-8-8-4-4 s tím, že v pětibarvě už je lepší 1 až 2 barvy jen splashovat (hrát od nich max 2-3 karty).

 

Podobná situace už se v historii vyskytla v trojbarevném Shards of Alra bloku, kde patřil pětibarevný kontrol k nejlepším archetypům (minimálně na draftu, kde můžete skladbu manabase víc ovlivnit). U 4 a 5 barevných balíků pak většinou platí to, že jsou kontrolnější-pomalejší a potřebují tak více removalu, aby se dočkaly pozdější fáze hry, kdy poskládají svou manu. Také jim chodí do hry více zemí taplých a musí nějak kompenzovat karetní nevýhodu z bannerů a případného hledání zemí. Ale o to by se měly postarat jejich bomby, kvůli kterým vlastně 5 barev hrají.


 

Dodržování těchto základních pravidel by vám mělo orientaci v Khans of Tarkir sealed decku usnadnit. Pokud vás k nim ještě něco napadá, klidně dejte vědět v komentářích. A také pokud máte nějaké další otázky k průběhu našeho Prerelease, určitě se ptejte, rádi vám dotazy zodpovíme. A nezapomeňte, že je dobré se na Prerelease předregistrovat, abyste měli jisté místo na turnaji i barvu Prerelease Packu.

 

S přáním příjemých zážitků na Prerelease.

 

Tolarie.cz

 
 
 
 
na začátek