Kdy se (ne)držet strategie?

Jakub Bakule na 4 konkrétních situacích rozebírá, kdy je potřeba se rozhodnout, zda se držet všeobecné strategie pro daný matchup, nebo od ní upustit s ohledem na konkrétní herní situaci. A jako bonus rozebírá warning za Slow Play, který dostal na WMCQ.

Vybrané situace jsou z posledního WMCQ. Závěrečné WMCQ bylo poslední šancí zahrát si rotující Standard. Podařilo se mi odolat vábení UG devotion Petra Brožka a měl jsem tak na výběr mezi BW midrange (které na posledních dvou WMCQ dopilotoval Honza Brožek vždy do top8) a UW controlem. Během kraťoučkého testingu jsem zjistil, že se s BW často dostávám do situací, kdy si nejsem stoprocentně jistý, jak pokračovat.

Ve výsledku jsem tak šáhnul po UW, které se mi v úvodních kolech odvděčilo třemi remízami. První hru jsem většinou prohrál a další dvě o fous nestihl. Jako bonus jsem ještě dostal warning za slowplay v mirroru UW controlů, který souvisel spíše s tím, že jsem s třemi remízami vypadal dost podezřele. Nutno podotknout, že jsem na své poměry hrál dost svižně a v mirroru jsme stihli 2,5 hry, přičemž ale v první hře soupeři došly karty v knihovně.



Tento článek se zaměří na rozpor mezi celkovým plánem hry a řešením momentální situace. V Magicu nejde pouze o to nedělat hrubky, ale i o správnou volbu strategii pro celý zápas.

1. situace

První situace je hned z úvodního kola, kdy jsem potkal UGR toolbox. V první hře jsem musel řešit na 16 životech situaci, kdy soupeř měl ve hře Courser of Kruphix a v pátém kole hrál Young Pyromancer s tím, že jsem věděl o planeswalkerovi-Xenagosovi na ruce. Já byl na 16 životech, nepoložil jsem pátou zemi a na ruce jsem neměl ani Verdict ani Jace, zato jsem držel Dissolve.

Obecný postup je stejný jako proti Jund planeswalkerům: šetřit rušení na planeswalkery a nechávat se ohlodávat menšími bytostmi.

V této situaci ale bylo jasné, že mé odpovědi na celkovou současnou situaci na stole by stály 4 many (Verdict + Jace) a Dissolve by tak byl k ničemu, jelikož bych se stejně musel ve svém kole zatapovat. Naopak po Dissolvu jsem měl možnost ve scry a draw najít další odpověď na Xenaga (3 Dissolve, 2 Syncopate, 1 Negate) nebo alespoň pseudoodpověď (4 Detention Sphere, 1 Banishing Light nebo alespoň 4 Jace). Zároveň jsem alespoň mohl bluffovat další rušení.

Oproti obecné strategii jsem tedy Young Pyromancera zrušil Dissolvem.

Ačkoliv vršek knihovny odpověď ani pátou zemi nepřinesl a Xenagos mě nakonec zabil, tak si myslím, že šlo o správné rozhodnutí.


2. situace

Naopak ve třetím kole po sideboardu proti Monoblue jsem na 14 životech nezrušil Hall of Triumph (soupeř měl další 3 karty a ve hře jen Judges Familiar, já na ruce dvě rušení).

Obecně jde o to, že hráč Monoblue tradičně siduje hodně rušení a já to své budu potřebovat na protlačení své hrozby, která mi vyhraje hru (Revelace, Elspeth aj.), nebo na další relevantní bytost.

Držel jsem se tak osvědčené strategie a Sovička mě nakonec udolala, jelikož jí stačilo sedm kol místo čtrnácti a já jsem na ní nedolíznul žádnou odpověď (Verdict, Jace, Azorius Charm, Last Breath, případně revelace).

S dalším rušením na ruce jsem měl obecnou strategii opustit, Hall zrušit a koupit si tak čas, který by mě dostal do fáze hry, kdy jsem jasným favoritem já.

 

3. situace

Posledním zajímavým momentem z mých her byl mirror proti UW Cleansing controlu, kde jsem v první hře byl asi deset kol zaseklý na šesti zemích (nutno říct, že jsem si jednu chvíli zbytečně naběhl s Mutavaultou do Last Breathu). Soupeř mezitím položil 15. zemi a protáčel velké Revelace a aktivoval Jace.

Situace by tradičně vypadala na přesun k sideboardu, abych stihl další dvě hry. Nicméně již v první aktivaci Jace soupeř poslal Elixir of Immortality na spodek balíku. Mým plánem tak bylo vytáhnout z něj všechno rušení, udržet Jaceovu ultimátku na uzdě Mutavaultou a doufat, že mu Elixír zruším a tím prohraje na dolízání.

Soupeř naštěstí první tři Jace pouze prolíznul a vždy zahrál dalšího. Stejně tak rušil mé menší Revelace a Elspethy.

Výhodou bylo, že jsem ze zahozených přebytečných karet věděl, že hraje Cleansingovou verzi a já se tak bez starostí mohu tapnout ve svém kole. Nakonec začal soupeř Jace nabíjet, nicméně mi prákrát nechal příležitost Jace Mutavaultou snížit o jeden loaylty counter (když zatapoval své mutavaulty a zbylou manu si nechával na rušení místo Last Breathu).

Současně se svými Mutavaultami neútočil, aby si nenabíhal do mého Last Breathu. Nakonec se mu podařilo Jace nabít na ultimátní schopnost a odpálit, ale v tu dobu již líznul svůj Elixír z knihovny a já žádný nehrál. Ten jeho se mi podařilo zrušit, jelikož jsem již předtím spočítal, že pokud nehraje Negate v základu má pouze poslední rušení (oproti mým dvěma). Můj vlastní Aetherling mě tak o kolo nestihl zabít a vyhrál jsem.

Soupeř celou dobu předpokládal, že již nemůže prohrát a ve hře nikam nespěchal, protože v souboji dvou UW je jasné, že další dvě hry se nestihnou.


Slow Play bonus

S tímto zápasem souvisí i můj warning za slowplay v posledním nastaveném kole třetí hry. Rozhodčí si k nám přisedl a viděl, že celou dobu naše kola trvají minimum času, jelikož v mirroru kontrolů není příliš akce.

V poslední hře jsem ale byl napomínán za 25 vteřinový Scry, který byl pro mě zásadní, jelikož jsem na stole byl pod tlakem a na ruce jsme se soupeřem oba měli sedm karet (to, že do konce oficiální herní doby zbývaly dvě minuty by nemělo hrát roli).

Myslím, že v tu chvíli se rozhodčí rozhodl, že mi dá warning za slowplay a čekal, kdy mi ho může udělit. Na druhou stranu se mu zas tak nedivím, když se podíval na mé skóre a viděl dvě remízy (ačkoliv jsem v předchozích hrách hrál stejně svižně jako soupeři).

V posledním nastaveném kole mi hrozila ultimátní schopnost Elspeth, útok tokenů z Elspeth, Aetherlinga a Mutavaultů a rušení soupeře (které navíc ruší jen různá kouzla jako např. Dispel). Já k Jaceovi a Detention Sphere dolízl Negate a musel jsem spočítat, jestli s Jaceovou +1 schopností v posledním nastaveném kole neumřu a co je tedy relevantní play. Navíc jsem na okamžitě zahranou Detention Sphere, která mohla cílovat více věcí (Elspeth nebo tokeny. kdyby mě zabíjeli i bez ultimátní +2/+2 schopnosti planeswalkera) dostal po soupeřově přemýšlení Gainsay. S devíti zeměmi jsem mohl zahrát jen Jace nebo Negate a ne oboje.

Musel jsem tak přemýšlet, jestli zahrání Jace má nějaké výhody oproti Neagte (Má-obchází právě Dispel). Celé mé poslední nastavené kolo nepřesáhlo minutu a půl. Na konci jsme remizovali a já dostal warning za slowplay, který považuji za nefér.

V zápase jsem nevyčerpal více času než soupeř a za všechny hry jsem se dvakrát zamyslel a ani jednou na zásadně dlouhou dobu (například se hrami na prvních stolech, kde hráči trvalo minutu a půl vytvoření další Pack Rat ve třetím kole proti GW s rozhodčím za zády).

Za podstatné také považuji fakt, že rozhodčí celý zápas stál za soupeřem a nevěděl, jaké mám karty. Nemohl tedy posoudit, nakolik byla má rozhodnutí složitá. Jeho argument, že vím, že hraji v balíku rušení a měl jsem během soupeřova přemýšlet, co se stane, když jedno dolíznu, mi přijde přitažený za vlasy. v Balíku hraji 5 různých rušení za různý mana cost a další relevantní karty. Musel bych mít místo mozku počítač, abych stihl všechno promyslet během minutového soupeřova kola, kdy ještě musím reagovat na jeho hru.


 

4. situace

Poslední herní situací je Monoblack Devotion dalšího z Tolarijských hráčů a jeho souboj s GW aggrem. Ve druhém kole s rukou 2 Bille Blight, 2 Lifebane Zombie, 1 Pack Rat, 1 Swamp, hraje krysu proti soupeřovu Experiment One.

Obecnou strategií proti GW je snaha přemnožit ho krysami, ale zde bylo jasné, že pokud má soupeř Loxodon Smitera, přestáváme stíhat, jelikož naše zabíjení je už jen situační a krysy rostou bez Mutavulty příliš pomalu. Tím, že jsme ve druhém kole hráli krysy namísto removalu, ztrácíme value ze Zombies, a iniciativu, kterou nám přináší.

GW ve druhém kole hraje Fleecemane Lion.. Jaký by byl další herní plán?

Ideální je dle mého názoru zahrát Zombie, jelikož se mění 2 za 1 a zároveň je odpovění na soupeřova 4/4 Loxodona, na kterého nemáme zrovna odpověď. Krysy můžeme množit poté. Pokud navíc soupeř krysu zabije Oblivion Ringem, ztratí definitivně iniciativu a ziombies ve spolupráci s Bile Blightem ho dorazí.

Hráč Monoblacku pokračoval ve svém "krysa plánu". Zahozením karty a vytvořením krysy se však dostal o jedno kolo pozadu a Loxodon (s notnou pomocí 5/5 wurmů) ho porazil.

 

Na příkladech jsem se snažil ukázat, že ačkoli se hra může zdát odehraná bez zjevné chyby, špatně zvolená strategie může i přesto znamenat rozdíl mezi výhrou a prohrou. A také, že hranice mezi zachováním/opuštěním "obecně správné" strategie pro daný matchup je hodně tenká linie.

Těším se u dalšího článku.

Jakub Bakule

 

 
na začátek