Křižovatky magicových her - GP Krakow

Jakub Bakule na konkrétních herních situacích rozebírá otázky strategie a plánů proti jednotlivým balíkům. Ty výrazně ovlivňují jak konstrukci balíku, tak i různá herní rozhodnutí, kterým budete čelit.

 

GP Krakow následovalo ihned po PT Dragons of Tharkir a bylo prvním GP nového standardu. Proto zde bylo možné najít mnoho hvězdných hráčů, kteří si prodloužili výlet do Bruselu (nebylo například možné jít na záchod bez toho, aby tam na Vás čekal Patrick Dickman). Současně turnaj nabídl mnoho zajímavých situací, jelikož se formát pozměnil a obohatil o nové balíky.

 

V tomto článku však půjde spíš o zamyšlení se nad otázkami strategie a plánů proti jednotlivým balíkům. Ty totiž výrazně ovlivňují jak konstrukci balíku, tak i různá herní rozhodnutí, kterým budete čelit. Strategie v různých matchupech je totiž něčím, co přichází až po delším testingu balíčku.

 

Vaši strategii je nutné zvážit i pro sideboardování. V dnešní době jsou sideboardy spíše roztříštěným souborem jednotlivých karet (není výjimkou, že jich najdeme třeba 12 rozdílných). Takové sideboardy většinou slouží pouze k jemným úpravám (ponechme stranou balíky, které mají přístup k vyhledávání určitých karet [např. Sidisi], nebo plánují opravdu dlouhé hry jako současné UB s „Dicky“ v některých matchupech).

Zcela transformační sideboardy pak využívají většinou jen kombo-balíčky. Pokud patříte k lidem, kteří do své strategii mezi první a druhou hrou výrazněji nezasahují, tak můžete následující odstavec přeskočit. Stačí Vám totiž si uvědomit často opomíjený fakt, že je nutné přemýšlet i o kartách, co vysidujete.

 

Pokud však sidujete více stejných karet, je nutné již začít přemýšlet i o tom,

 

jakým způsobem se promění soupeřův balíček

 

s ohledem právě na Vaše nově zařazené karty. (pokud totiž sidujete rozdílné karty po jednom kusu, je malá pravděpodobnost, že se naopak trefí do soupeřova sideboardu).

Je tedy důležité přemýšlet o tom,

 

jakou strategii soupeř očekává od Vás.

 

Příkladem může být originální verze Jeskai Dragons, které jsme s Petrem Brožkem hráli v Krakowě. Soupeři nás často přečetli chybně jako klasické Jeskai Aggro (ačkoliv vždy viděli jen draky).

 

Nejhorší na faktu, že jsme postavili balíček ležící mimo mainstream, byla nepředvídaná reakce soupeřů.

 

V posledním rozhodujícím kole prvního dne jsem proti RDW (k Mantis Riderům a drakům) nasidoval Soulfire Grand Mastery. Soupeř mě ale zaškočil nasidovanými Wild Slashi a zejména Searing Bloody, které nemohou v mém balíku trefit nic jiného než právě Grand Mastery.

 

Ti však poctivě dorazili a soupeř proto držel skvělé odpovědi. Nutno říct, že zároveň vyndal karty jako Hordeling Outburst, které jsou pro můj balíček extrémně nepříjemné.

 

Petr naopak v druhém dni potkával RG draky, které jsou velice příznivým matchupem. Ovšem jen do chvíle, než soupeř na vaše neexistující Rabblemastery a Seeker of the Way nasiduje Hornet Nest a Roast a ty se mu pochopitelně sejdou několikrát na ruce. Naše nasidované Disdainful Stroky smutně přihlíží hejnu vosiček. Racionálně se ještě jedná o slušný sideboard (ačkoliv 2 Hornet Nest + 3 Roast musí dorazit spolu), ale všichni soupeři přiznali, že to nebylo v jejich plánu..

 

 

 

Další situace se týká souboje UB kontrolu s Abzan (delve) midrange, který využívá Satyr Wayfindery k naplnění hrobu, aby posléze mohl zahrát některá svá kouzla levněji (Murderous cut, Tasigur), nebo případně reanimoval některé bytosti díky Whip or Erebos. Zbytek balíčku tvoří klasické jádro Abzanu a nová Sidisi, která umožňuje hrát některé karty jen jednou, jelikož je možné je pomocí ní vyhledat. Má tak velký počet hrozeb, se kterými se UB musí vyrovnat, pokud chce hru stabilizovat. K tomu kontrolu slouží karetní výhoda a draci (Silumgar, the Drifting Death především).

 

Příklad je inspirován situací z 14. kola GP, kde Kumano (Jakub Havelka) s Abzanem potkal pozdějšího čtvrtfinalistu Martina Millera (UB).

 

Oba hráči mají skóre 12:1 a hrají tak o přímý postup do top8. Kumanovou značnou výhodou je, že i přes tlak, který na něj hra na předních stolech vytváří, se mu celý druhý den daří udržet spíše pohodový přístup ke hře. Předminulé kolo navíc již podobné UB porazil, když se soupeř pokaždé zaseknul na čtyřech zemích a nestihl „ukontrolovat“ tlak Kumanových bytostí (především Siege Rhina).

 

Oba hráči mulliganují, Kumano pro jistotu hned do čtyř po té, co nenechá tuto ruku:

 


 

Napište do komentářů, co si o tomto rozhudnutí myslíte a zda byste vy ruku nechali či také mulligenovali do 4.

 

Hra se dostává do fáze, kdy se Kumanovi podaří ve čtvrtém kole zahrát Siege Rhina. Na ruce má už jen Sylvan Carriathid a další kolo dolízne a před útokem (životy 22:19 pro Kumana) zahraje Thoughtseize.

Martin Miller s pěti zeměmi ve hře nijak nereaguje a ukazuje ruku: Dragonlord´s Prerogative + Hero´s Downfall + Ultimate Price.

 

Zde se ukáže zásadní rozpor mezi strategií obou hráčů.

 

Martin mohl zahrát Hero´s Downfall a vědět, že Kumano drží jednu neohrožující kartu v ruce (dle vývoje hry bylo jasné, že to může být maximálně zem, Caryatida nebo zabíjení). Přišel by ale o Dragonlord´s Prerogative a zbyla by mu pouze Ultimate Price (zabíjí Tasigura a Coursery, neodpovídá na Whip od Erebos, Siege Rhina, Elspeth).V topdeck módu si pak proti Kumanovu balíčku nestojí příliš dobře.

 

Kumano má naopak ke hře agresivní přístup, který je podpořen zkušeností z minulého zápasu s UB, kde soupeře porazil velice rychle. Bere proto Hero´s Downfall aby mohl útočit Siege Rhinem a nechal soupeři s pěti zeměmi dvě kouzla, co nemůže zahrát. Po útoku má Martin Miller 14 životů a Kumano mu předává kolo. Miller ale okamžitě dolízně „scry land“ a příští kolo si lízne 4 nové karty (mezi nimi i Dig through Time) a hru zcela obrátí.