Limitovaná příprava #1

Petr Brožek má pro vás připraven cyklus rozborů sealed decku jako přípravu na PTQ a další blížící se limited turnaje.

Vítám vás u série rozborů sealed decků, kterým se v poslední době věnuji na Magic Online. Činím tak v procesu přípravy v rámci vrcholící limited sezóny (GP Vídeň, PTQ Portland - Ostrava, PTQ Portland – Praha, Prerelease Journey into Nyx, GP Varšava). Celá sezóna se nese ve znamení Theros limited, tedy sealed decků a draftů. Pokud se taky na některý z limited turnajů chystáte a zrovna máte limitovaný čas na přípravu, snad vám budou mé postřehy ku prospěchu. Stejně tak, pokud je vaše příprava ničím nelimitovaná, budu rád za vaše názory a polemiky.

 

Magic Online využívám z toho důvodu, že je na něm možné v krátké době nahrát podstatně více limited turnajů než v reálu. Pro porozumění limited prostředí je to dle mého názoru skvělý prostředek. Pro zábavu nebo zlepšování se ve hře samotné už tolik ne. Ale o tom třeba někdy jindy.

 

Jelikož na Magic Online nehraji constructed a digitální karty jsou mi tak k ničemu, dávám přednost tzv. Phantom sealed eventům, které mají výhodu nižšího vstupného výměnou za to, že vám karty ze sealed decku nezůstávají a nemůžete je, krom daný turnaj, využít. Turnaj se hraje vždy na 3 kola, takže máte dost příležitostí ozkoušet různé varianty balíku. K tomu, abyste byli v plusu (poměr startovné - ceny), musíte uhrát 3:0. K tomu, abyste mohli s minimálními náklady hrát dál, stačí uhrát 2:1.

 

Oproti sealed decku v reálu je nespornou výhodou Magic Online to, že nemusíte karty sepisovat a můžete využívat různého filtrování svého poolu, což umožňuje poměrně dobrou orientaci ve všech vašich kartách. Stejně tak je to i trochu nevýhoda, jelikož možnosti filtrování a operování s kartami nejsou nekonečné. Musíte počítat i s tím, že disponujete kratším časem na stavbu balíku než máte v reálu, což mi zpočátku i s ohledem na pořizování print screenů dělalo trochu potíže.

 

V tomto prvním článku budu rozebírat zvlášť barvu po barvě. Od druhého už budu z časových důvodů dávat jen komplet pool a potenciální balíky.

 

Konstrukce obecně

Co se mého postupu při konstrukci týká, tak ani nefiltruji karty podle rarity, abych viděl, zda nemám nějakou rare bombu nebo silný uncommon. V Theros bloku je totiž tolik common, které jsou lepší než většina rare, že je to skoro zbytečné a navíc vím, co v které barvě hledám, takže se dívám rovnou do jednotlivých barev.

 

Začínám vždy bílou, jelikož chci vědět, zda budu moci postavit nejlepší balík (podle mně jsou nejlepší bílé heroic balíky) s tím, že hledám hlavně heroic bytosti, co rostou (Wingsteed Rider, Akroan Skyguard, Phalanx Leader, Hero of Iroas, Favored Hoplite) a cílování (triky a bestow bytosti).

 

Pak se dívám do modré, které je skvělá díky nejlepšímu removalu (vracení, tapování) a dobře svými triky a aurami doplňuje bílé a zelené heroicy. Navíc má v obou edicích solidní commonové bestow bytosti a pár agresivních lítaček. Výhoda modré je, že jde hrát i kontrolně zejména (vlastně téměř výlučně) v kombinaci s černou. Tam se pak dají dobře využít karty typu Divination a rušení, popřípadě velcí finisheři jako Tromokratis, Horizon Scholar nebo Sealock Monster.

 

Pokud mám dobrou kontrolní modrou, následuje černá, ze které jde postavit v podstatě jen kontrol, kvůli absenci dobrých agresivních karet. Hledám hlavně removal typu Asphyxiate a Sip of Hemlock, obranné bytosti Servant of Tymaret, Returned Phalanx, Disciple of Phenax a pak nějaké uncommon a rare bomby, ideálně Keepsake Gorgon.

 

Červená barva by měla být ideálně doplňková (k bílé). Jako hlavní barva většinou nemá dostatek použitelných bytostí (ty si od hlavní barvy slibujete, abyste je mohli dávat po křivce) a ty, které byste hrát chtěli, jsou přes dvě červené, což je u sekundární barvy potíž. Hlavní předností červené jsou agresivní combat triky přes jednu červenou, které souští heroic (Rise the Challenge, Titan's Strenght, Coordinated Assault), aury spouštějící heroic (Dragon Mantle, Fearsome Temper) a removal (Lightning Strike, Fall of the Hammer – spouští heroic). Použitelný removal je common i Bolt of Keranos, ale u něj platí potíž, že je přes dvě červené, Rage of Purphuros a Spark Jolt, který bych však hrál pouze s heroic bytostmi ve svém balíku (aby získal i funkci pump spellu).

 

Ke hraní zelené mě většinou přesvědčí pouze její dobrá synergie s modrou, kdy zelená k modrým tempo kartám dodá bytosti, které většinou nepotřebují vylepšovat (Nessian Courser, Nessian Asp, Agent of Horizons). Nebo to, když dodá combat triky a několik heroic bytostí a jde pak dohromady i s bílou (ačkoli většinou nedosáhne kvalit Wu a Wr). Jen je pak potíž, že nejrychlejší zelený heroic stojí 1GG a dost ostatních bytostí budou bílé. A nebo když dodá dobré rarity, uncommony a Voyaging Satyra.

 

Z multicolor karet mě nejvíc zajímají ty v dobrých barevných kombinacích UW, RW, UG a UB. Z uncommon UW Ephara's Enlightenment a Battlewise Hoplite, RW Akroan Hoplite a Akroan Phalanx, UB Shipwreck Singer a Siren of Silent Song a z UG Kiora's Follower a Horizon Chimera. Z rare multicolorů je většina hratelných a některé jsou vyloženě bomby (Anax and Cymede, Xenagos God of Reveals, Prophet of Kruphix, Kiora the Crushing Wave, Polis Crusher). Co se bohů týká, tak u nich jsem spíše skeptický a rozhodně bych je všechny nezařazoval automaticky nebo je nebral jako argument pro hraní jejich barvy nebo se je dokonce nesnažil splashovat.

 

Co se zemí týká, tak scry landy hraju vždycky, když mají aspoň jednu z mých barev, když nemají společnou barvu, tak je nehraju. V poslední době jsem si celkem oblíbil i Unknown Shores, ale u ní jsem stále ve fázi experimentování.

 

Když znáte má východiska, můžeme se konečně dostat k poolu pro dnešní den.

 

Sealed deck 1

 

Bílá

 

Bílá nenabízí příliš kvality. Zejména chybí dobré heroic bytosti a vlastně bytosti vůbec. Za zmínku stojí pěkná spolupráce Elite Skirmisher, Emissaře a Glimpsy s 2xExcoriate. Avšak nic, co by mě do bílé lákalo.

 

Modrá

 

Modrá je na pomezí mezi kontrolem (Nulify, Scholar, Triton, Eternity Snare) a útočným balíkem (Vaporkin, Sudden Storm, Chorus, 2xbestow). Úplně však chybí vracení do ruky nebo nějaká další přesvědčivá karta. Za zmínku stojí Eternity Snare v kombinaci s bílým tapováním, ale UW už od prvního pohledu hrát nejde.

 

Černá

 

V černé bohužel chybí kvalitní removal (pseudoremoval typu Necrobite, Weight of the Underworld, Shrike Harpie se moc počítat nedá), ale vyčnívají zde 3 létající harpie (ta čtvrtá, trojmanové je špatná), Erebos's Emissary a v kombinaci s modrou i Returned Phalanx a do kontrolu se v kombinaci s Harpiemi dá i Marshmist Titan. Taky ale žádná hitparáda.

 

Červená

 

Potíží červené je, že nemá co podporovat, jelikož ostatní barvy nemají rychlé bytosti a ani v červené samotné jich moc nenajdeme. 3 blesky vypadají lákavě, stějně jako 2 Rise a Akroan Consciptor, ale to je vzhledem k vysláblosti ostatních barev na dobrý balík zatraceně málo.

 

Zelená

 

V zelené je Satyr, Nemesis a Hunter's Prowess, což jsou individuálně silné karty, ale sami o sobě na základ balíku nestačí. Anthousa a dva heroici nemají dost cílovací podpory v samotné zelené ani v ostatních barvách. Křivka bytostí je taky dost žalostná..

 

Multicolor, artefakt

 

Tady jasně vyčnívá Kiora, u které je škoda, že samotný UG deck nemá dostatek karet a z ostatních barev není moc co splashovat. Jednorožec je taková znouzectnost a Medomai je fajn, ale nic, z čeho bych jásal.

 

 

Celkově tento pool vnímám jako podprůměrný. Nejde postavit rozumný rychlý balík, který by mohl doufat, že využije soupeřova zaváhání, jelikož je napříč barvami jasná absence rychlých bytostí. Těžko se staví i něco s výraznou synergií, jelikož pro heroic chybí cílování a vlastně i samotné heroicy. Do kontrolu zase chybí kvalitní removal a finisheři.

 

Jako nejsilnější barva mi přijde černá díky harpiím a emissařovi, ale moc jí nedoplňují ostatní barvy a má i sama dost výplní, které v kontrolnějším balíku nechcete. Ono obecně to vypadá, že žádná dvojbarva nebude mít dost playablů.

 

Nejvíce v úvahu připadá UW, která má dobrou křivku bytostí (i když ne kdoví jakých) a nějaký ten removal s tap/exile kombem a Medomaie, který si s tapováním dobře rozumí díky bonusovému útoku. Nebo je zde možnost hrát UB kontrol, který využije tetectva a bude doufat v dolíznutí Sudden Stormu, kdyby soupeř stíhal damage race. Splashování Kiory nebo něčeho jiného jsem se chtěl vyhnout i přes lákajícího jednorožce, jelikož s černou se to nedalo kvůli jejím početným BB v manacostech a UW zas chtěla hrát bytosti po křivce a nekazit si manu foresty.

 

Nakonec jsem se rozhodl pro UB kontrol, kam jsem zařadil i Thoughtseizu, jakožto „removal“ a ochranu mých lítaček.

 

 

S touto kreací jsem odehrál všechna tři kola, kdy jsem jednou splashoval Kioru, přes dva foresty, ale nepodařilo se mi ji seslat. Uhrál jsem překvapivých 2:1, což přičítám tomu, že jsem měl štěstí na lízání hejn lítaček a soupeřova horší draw.

 

Zajímavým momentem byla první hra proti skvělému UW heroicu (Skyguard, Wingsteed Rider, Hopeful Eidolon, Ornitarch, 2xOrdeal, Gods Willing, Glimpse of the Sun God, bytosti po křivce..), kdy jsem v první hře dokázal rozchodit 7/7 lifelink Wingsteed Ridera s odpáleným Ordeal of Heliod a Hopeful Eidolonem. Nejprve jsem mu ho na dvě kola tapl Sudden Stormem a pak uzamkl Eternity Snare. Pomalu jsem začal získávat převahu, ale při soupeřových chumpblocích na 25 životech a 6 zemích začal tušit nějakou zradu. A na 7 manách to opravdu přišlo. Soupeř zahrál Fated Retibution..

 

To bych v základu WU agresivního balíku opravdu nečekal. Dokonce bych tuto kartu nedoporučoval zařadit do žádného sealed balíku, jelikož je zaprvé hrozně pomalá, zadruhé je kontrol s bílou na pováženou, zatřetí v aggru wrata (a už vůbec ne za 7) hrát nechcete a za čtvrté jsou to wrata dost situační vzhledem k přítomnosti bestow bytostí. Přišlo mi to jako zbytečné zhoršování jinak skvělého balíku.

 

Naštestí jsem byl připraven Necrobitem ochránit Marshmist Titana a z další bytosti mi spadl bestow krabík, takže ani po vratech nebyla situace zlá. To by však v následujícím kole nesměl přijít na stůl soupeřův Tromokratis.. V tu chvíli jsem si říkal, jestli jsem nezaspal výměnu soupeře, jelikož to byla další karta, která by se do dobrého WU aggra neměla vejít.. Vzhledem k mým 6 životům a Tromokratisovi jsem nemohl útočit a poté, co mi soupeř v následujícím kole tapl bytost, mi nemohl pomoci ani přichystaný Boon of Erebos.

 

Tímto příběhem bych se pro dnešek rozloučil a zanechal jen apel, abyste se snažili pokud možno nezařazovat do svých skvělých agresivních balíků takovéhle sedmimanové nádhery. I když občas můžou vyhrát hru (jak jste ostatně viděli), tak vám většinou budou jen překážet na ruce, o antisynergii s vaším balíkem nemluvě.

 

Příště se budu věnovat rovnou dalšímu sealed poolu.

 

Dejte prosím vědět, jak se vám formát článku líbí a zda informace v něm využijete, ať už na PTQ nebo třeba „jen“ na Prerelease.

 

Zítra se těším.

 

Petr Brožek

 

 

 
na začátek