Magic 2015 - první dojmy #2

Nová edice, nové dojmy. Čtěte o, dle názoru Petra Brožka, nejlepší červené kartě v Magic 2015.

Brzy vychází nová edice Magic 2015 a spekulace o tom, jaké karty nakonec vyjdou, střídají dohady nad tím, jak budou jednotlivé karty hratelné.

 

Prostor pro dohady je obrovský a názory na “zaručené pecky” a “naprosté propadáky “ kolují po celém internetu. Spíš než “pravdivost” těchto názorů (tu potvrdí nakonec stejně až praxe) mě baví sledovat myšlenkové pochody jejich autorů a argumentaci, kterou používají. Dost často se vyskytují názory založené na premisách, nad kterými zůstává rozum stát. Jiné se zdají bezchybné a až praxe ukáže, jak moc se jejich autor mýlil. A pak jsou takové, které praxe potvrdí. A to se mi na Magicu líbí. Ten obrovský prostor pro různé názory. Pro vlastní objevování. Pro “zaručené” pravdy. Pro chyby.

 

A když už mluvím o těch premisách, tak dneska začnu představení své karty z Magic2015 tímhle:


Třímanová bytost, která bez další pomoci zabije soupeře na tři útoky, je prostě skvělá.”


 

A nechám na vás, zda to vyhodnotíte jako platné či jako scestné a nebo jako situační. Každopádně minimálně ty části o třech manách a třech útocích platí. Většinou..:-) Pokud vám hned hlavou neproletěla karta, kterou mám na mysli, tak tady ji máte.

 

 

 

 

Momentálně hledám vysvětlení pro skutečnost, že tato karta ještě nevzbudila všeobecné pozdvižení. Za tři many totiž dostáváme bytost, která každé kolo tvoří karetní výhodu a zároveň produkuje neuvěřitelné množství damage. Damage, které bez odpovědi soupeře způsobí, je počínaje kolem, kdy ji zahrajete, následující “1-6-8-10”. To je po třech útocích 25 zranění.. A vy máte na stole 5 bytostí.. Z jedné karty za 3 many!

 

Dosavadní absence pozdvižení může být způsobena dvěma hlavními důvody.

 

1- červení mágové od zveřejnění karty nepřetržitě slaví a nedostali se tak ještě k internetu.

 

2 - někteří škarohlídové vidí na této kartě i její chyby a hned chtějí argumentovat praxí. Tam totiž přeci žádná bytost s dvojkou dozadu nepřežije. Schytá první zabíjení nebo ji soupeř jednoduše blokne. A navíc vám nechá pomřít ostatní Gobliny, protože je nutí útočit. A ono vlastně není na standardu dost goblinů, takže ho nemá cenu hrát. A vždyť takovej Goblin Piledriver si dával ne jedna ale dva k útoku za Goblina, takže tohle je slabota. A tak podobně.

 

Uznávám, že roli hraje spíš ten druhý důvod a bude nutné jednotlivé námitky projít a zjistit, nakolik jsou relevantní. Námitek může být určitě víc (třeba vstřícnost metagame k archetypu, kde by šel hrát apod.), tyto jsem vybral jako takové ty nejtradičnější. Pojďme se na to podívat postupně.

 

Umře na každý removal..

Tohle je tradiční argument proti všem bytostem a pokud bytost nemá třeba Hexproof nebo neudělá něco hned při příchodu/odchodu do/ze hry, musí se zkrátka přijmout. Na druhou stranu to, že funguje proti většině bytostí, mu ubírá na důležitosti. To by pak všechny bytosti, co jdou zabít, nebyly moc dobré.

 

Rubblemaster navíc přinese výhodu už v kole, kdy ho zahrajete, takže proti neinstantnímu removalu udělá alespoň malou výhodu. Obrana dva říká, že umře na opravdu každé zabíjení, ale to je holt daň za to, že se tenhle panáček cvičil spíš na útok.

 

Soupeř ho jednoduše blokne..

Ano, bytosti jdou blokovat a blokování probíhá dnes a denně. Ale červená je dobře vybavena k tomu, aby tuto možnost soupeři co nejvíc ztížila. Jednak tu máme removal (blesky), který blokery umí odstranit trvale a pak máme na současném Standardu obrovské množství karet, které blokování samotné hodně ztěžují nebo úplně zakazují. Momentálně je těchto karet nebývale mnoho a praxe již teď účinnost některých potvrdila.

 

Máme tu jednak klasickou “heroic package” Legion Loyalist, Madcap Skills, Rubblebelt Maaka, Titan's Strenght, která blokování hodně znepříjemňuje a pak i karty, které blokování úplně zakazují (jedné bytosti) Firefist Striker a Frenzied Goblin (dále i Hammehand, Blinding Flare, Seismic Stomp..). Za zmínku určitě stojí to, že dvě bytosti z tohoto seznamu jsou také Goblini a ráni si s Rubblemasterem zaútočí.

 

Nechá pomřít ostatní gobliny..

Dostáváme se k nevýhodě, která je přímo napsaná na kartě. Vyložíte Rubblemastera a hned vám pomřou ostatní goblini. Tady se hned nabízí otázka, že pokud nechcete s gobliny útočit, tak proč je vůbec hrajete?

 

V monored aggru slouží k útočení všechny bytosti a co vás nutí útočit není Rubblemaster, ale povaha balíku. Obzvláště v těch hyperagresivních buildech. Navíc ho můžete vyložit po útoku, kde sice přijdete o token, ale můžete nechat ostatní gobliny doma a chystat se na příští velké kolo. V Magic 2015 také vyšel velmi kvalitní blesk, který frázi “must attack” skvěle obchází a navíc se kombí s produkcí tokenů – Stoke in Flame.

Není k němu dost goblinů..

Tenhle argument je mimo sám sobě z jednoho prostého důvodu. Rubblemaster další gobliny nepotřebuje, on si je vyrobí sám. Vzpomínáte na “1-6-8-10”? To je počet damage, které Rubblemaster vyprodukuje sám, bez podpory dalších goblinů, které byste museli zahrát.

 

Navíc jsou mezi staple kartami agresivních monoredů hned dva goblini – Legion Loayalist a Foundry Street Denizen, kteří navíc s Rubblemasterem dobře spolupracují. A v Magic 2015 vychází Frenzied Goblin, který se zdá být také slušně hratelný. A nezapomínejme na Mutavault;-) Ale ten se do monoredu tolik nehodí.

 

Není to Piledriver..

Ne, to není. A toto tvrzení taky vůbec o ničem nevypovídá. Je to úplně jiná karta a jsme v úplně jiné době.. Toto je jeden z kamenů úrazu při hodnocení nových karet. Jejich srovnávání s kartami dříve vydanými, které se zdají být funkčně nebo jinak podobné.

Většinou jsou taková srovnání hodně mimo. Z nedávné historie můžu uvést třeba nepříliš úspěšné srovnávání Courser of Kruphix s Oracle of Mull Daya nebo Brimaze s Hero of Bladehold.

Je pro něj místo v existujícím balíku (a přeje mu metagame)..?

A když ne v existujícím, tak jde kolem něj postavit nový balík? Tahle otázka bývá většinou ta nejzásadnější. Hodně nadějných karet prostě vyšlo ve špatné době a nikdy se na výsluní nedostaly, ačkoli by v době jiné patřily k tomu nejlepšímu, co formát může nabídnout. Bylo to způsobeno tím, že pro ně prostě v dané době nebyl balík nebo, že balík byl, ale vůbec mu nesvědčila tehdější metagame.

 

V případě Rubblemastera toto snad nehrozí. Monored se v poslední době v různých podobách pravidelně umisťuje na velkých turnajích. A agresivní trojdrop se skoro vždycky vejde, i když by to měl být vrchol křivky. Rubblemasterovi navíc hraje do karet červenými balíky často využívaná schopnost batallion, se kterou si skvěle rozumí (dokáže ho zajistit sám o sobě). A taky jeho zmiňovaná dobrá spolupráce s monored staple kartami.

 

V současnosti se snažím najít pro tohodle goblina optimální build, ale hratelných červených karet je teď opravdu plno, takže je to činnost nadmíru obtížná. Takhle vypadá můj aktuální build po týdnu rekreačního testingu:

 

Monored "Goblins"
20 Mountain
4 Foundry Street Denizen
4 Legion Loyalist
4 Frenzied Goblin
4 Burning Tree Emissary
4 Firefist Striker
4 Ash Tealot
4 Goblin Rubblemaster
4 Rubblebelt Maaka
4 Madcap Skills
4 Stoke of Flame

 

Podle mně je Rubblemaster jednou z nejlepších karet v Magic 2015 a předpokládám, že se to brzy potvrdí. A že moje premisa z úvodu článku je platná. A nebo se to vůbec neukáže a tento můj názor se zařadí mezi ty šlápnutí vedle při evaluaci karet. A to je na Magicu to krásné:-)

 

Věřím, že jste si z článku odnesli nejen nadšení z Goblin Rubblemastera, ale I aspoň nějaké podněty k hodnocení nových karet obecně.

 

Ať se vám líbí na Prerelease a pokud na něj jdete k nám do Tolarie, budu rád za váš názor na tohodle goblina:-)

 

Mějte se fajn.

 

Petr Brožek

 

 

 
na začátek