Největší chytáky v Shadows over Innistrad deckbuildingu

Shadows over Innistrad je učebnicovým příkladem edice, která v sobě skrývá plno chytáků při stavbě balíku. Na několika příkladech si ukážeme, co na první pohled nemusí být patrné a všimneme si chyb, které lidé opakují s vydáním každé nové edice.

Stejně jako s každou novou edicí a novými kartami se nás snaží designéři „nachytat“. Dělají to tak, že vydají nějakou kartu, která na první pohled funguje úplně očividně - na první pohled patří do konkrétního balíku, spolupracuje s určitými kartami a je podstatně slabší, když se ve hře potká s určitou jinou kartou. A opravdu mnoho lidí nachytají.

 

Mnoho lidí totiž u prvního pohledu zůstane a už se nedostanou k pohledu druhému či třetímu. Nejdou za to očividné, spokojí se s iluzí, kterou jim designéři (zámerně?) předložili.

Důvodů je plno. Někdy prostě není čas promyslet všechny možné aplikace karty, někdy hodně poplete hlavu dřívější zkušenost s podobnou kartou a někdy opravdu první pohled není iluzorní (takže člověk se utvrdí v tom, že i v budoucnu přeci bude platit to na první pohled patrné).

 

Za příklad může posloužit jedna z notoricky známých (a drahých) karet.

 Když tahle creatura vyšla, nevzbudila příliš ovací. Osobně jsem si Goyfa hned po vydání oblíbil (a nakoupil). Nebylo to ale proto, že bych byl geniální v evaluaci karet. Důvodem bylo, že jsem v té době měl slabost pro rychle rostoucí dvojmanové bytosti a hledal jsem náhradu za svou milovanou Quirion Dryad (důkaz toho, že někdy se evaluace na základě minulých zkušeností může vyplatit) :-)

Potíží v Goyfově posouzení bylo několik. 

Jeho (na první pohled) nejpodobnější předchůdce Lhurgoyf, už dávno nebyl považován za super kartu (pokud vůbec někdy byl).

 

>> chyták č.1 - konkrétní creature type nebo podobnost s dřívější kartou

 

Obecná zkušenost s bytostmi s proměnlivými hodnotami útoku a obrany byla spíš taková, že se jedná o „vtipné cassual karty“, protože v turnajovém hraní je lepší mít jistotu efektu, než efekt náhodný/nejistý.

 

>> chyták č.2 – i když je lepší mít jistotu, čas od času je náhodný efekt natolik dobře ovlivnitelný, že vlastně až tak náhodný není (viz Cursed Scroll)

 

A nakonec, co je nejdůležitější, lidi si mysleli, že k tomu, aby byl Tarmogoyf dobrý, by se musel postavit „Tarmogoyf.deck“ tedy balík zkonstruovaný vyloženě tak, aby z Tarmogoyfa dobrou bytost udělal!

 

>> chyták č.3 – někdy prostě karta nepotřebuje, aby se kolem ní stavěl balík, aby byla fungující

 

Netrvalo dlouho a lidi zjistili, že Goyf až tak náhodný nebo vtipný není a že až takovou námahu k dobrým statistikám nepotřebuje. Po dlouhou dobu byl považován za nejlepší dvojmanovou bytost, kterou hrálo (hraje) hodně balíků jako jedinou zelenou kartu.

 

Opravdový potenciál v sobě karty často (většinou) odhalí až během hraní. Ale už během deckbuildingu je dobré umět rozpoznat jisté zákonnitosti a nenechat předčasně se chytit do nastražených pastí :-) 

A když už jsme u hraní, je férové připomenout, že ani nejlepší balík vám ve hře nebude k ničemu, když ho nebudete umět pilotovat. Ale o tom si můžete přečíst podrobněji jinde.

 


 


 

Některé chytáky nastražené designéry budu demonstrovat na kartách ze Shadows over Innistrad a současném Standardu.

 

Madness

Nová schopnost, nový balík. Madnessu jsem se věnoval v článku minulý týden a už jsem na určité nesnáze upozornil. Teď jen ukážu, že mnohé z těch nejlepších karet s "Madnessem" na sobě vůbec tuto schopnost napsanou nemají!