Pro Tour Oath of the Gatewatch

V pátek 5. února startuje první Pro Tour letošního roku, který hostí americká Atlanta. Čeká nás nášup toho nejlepšího Magicu. Nenechte si ujít živou akci! Živý přenos startuje v pátek v 15h našeho času ZDE.

 

Oficiální video Wizards of the Coast:

 

Co je Pro Tour?

 

Nejvetší profesionální MTG turnaj, který se koná 4x do roka a není otevřený pro všechny zájemce. Je nutné se na něj kvalifikovat. To se vám může podařit několika způsoby:

- umístěním v top4/top8 na Regionálním PTQ

vítězstvím v Magic Online kvalifikaci, Magic Online Championship Series (MOCS)

- umístěním v top8 na Grand Prix, nebo skóre 13:2 na GP (pokud to nestačilo na top8), umístěním v top4 na týmovém Grand Prix (nebo alespoň 36 bodů, pokud to nestačilo na top4)

- členové národního týmu, který se umístil v top8 na WMC

- umístěním do 25. místa na předchozím PT

- díky levelu Pro Players Clubu (dostanete se do něj díky nasbírání dostatečného počtu profesionálních bodů na GP/PT) nebo Hall of Fame

speciální pozvánkou od Wizards of the Coast

 

Pro Tour turnaje se konají v různých místech světa a jsou vždy přehlídkou té nejvyšší úrovně hry, jelikož se na něj setkává kompletní Magicová špička. Formát je vždy kombinací limited (draft aktuálních edic) a constructed (Standard nebo Modern). Koná se vždy krátce po vydání nové edice, kdy je největší prostor pro vymýšlení nových balíčků a nalezení nejúčinnějších strategií na limited, takže jeho výsledky ovlivňují následnou podobu daného formátu. Příprava je náročná a je na ni poměrně málo času. I proto se hráči seskupují v týmech a testují společně. Profesionální týmy jsou fenoménem poslední doby a je vždy zajímavé s jakou strategií jednotlivá uskupení přijdou.

Kromě věčné slávy se na Pro Touru hraje o velké finanční částky (převzato z oficiálních stránek Wizards of the Coast, ceny jsou v USD):

 

A také o profesionální body, které se kumulují celou sezónu a mohou vám přinést členství a bonusy v Pro Tour Clubu.

 

 

Pro Tour Club

Body potřebné na jednotlivé levely sbíráte v rámci jedné roční sezóny. Llevel pak platí od získání statusu až do konce další sezóny, takže čím dřív ho získáte, tím lépe, jelikož můžete delší dobu čerpat jeho bonusy. Např. u Platinum levelu pak hráči mají proplacené letenky a ubytování na všechny PT a dostávají finanční odměnu jen za to, že se ukáží na velkých turnajích. Popis všech bonusů Pro Players Clubu je ZDE.

Na jednotlivé levely je potřeba nasbírat následující počty bodů:

 Silver level: 20 Professional Points

 Gold Level: 35 Professional Points

 Platinum level: 46 Professional Points

 

Struktura a formát turnaje

PT turnaj vždy začíná v pátek, kdy se hrají 3 kola draftu a poté 5 kol Modernu. Všichni hráči, kteří dosáhli alespoň 4 výher z 8 kol, kolpostupují do druhého hracího dne. V sobotu se hraje opět stejným systémem, 3 kola draftu a 5 kol Modernu. Prvních 8 hráčů v pořadí pak postupuje do třetího hracího dne, kdy se již hraje vyřazovacím způsobem (čtvrtfinále, semifinále, finále) formát Modern.

Turnaj začíná v pátek v 15h našeho času (9h místního času v Atlantě).

Turnaj v Atlantě se hraje ve formátu Oath of the Gatewatch/Oath of the Gatewatch/Battle for Zendikar draft a Modern.

 

Coverage z turnaje

Přenos z turnaje zajišťují sami pořadatelé, tedy Wizards of the Coast. Turnaj můžete sledovat naživo ZDE  nebo i sledovat psanou coverage, která se objeví ZDE. Kvůli časovému posunu se coverage protáhne do noci, takže pokud patříte mezi nejskalnější fandy a chcete vše vidět naživo, počítejte s koncem přenosu někdy kolem půlnoci.

 

Kdo vyřeší formát Modern?

Vydání nové edice se většinou formátu Modern příliš nedotkne, protože nové karty musí soupeřit s tím nejlepším, co vyšlo v edicích od roku 2003 (8th Edition a novější). Ale i tak nás žádná "nuda" nečeká, protože ke změně formátu přecijen došlo. V nejnovějším banlistu se totiž mezi zakázanými kartami pro formát Modern objevily základní karty hned dvou populárních balíků - Splinter Twin a Summer Bloom.

Oslabení balíku kolem karty Amulet of Vigor se čekalo, protože nebyl sice extrémně stabilní, ale dokázal dost často zvítězit během prvních 3 kol hry (včetně možnosti vyhrát i v prvním kole při ideální úvodní ruce). Navíc byl balík i poměrně rezistentní proti nejčastěji hranému zabíjení, takže občas hry nebyly moc interaktivní. Ban Twinu byl poměrně překvapivý, protože balík sice vyhrál 2 ze 4 Modernových Pro Tourů a často se jeho piloti umísťovali v top8 velkých turnajů, ale o nějaké dominanci se ve striktním slova smyslu mluvit nedalo. S banem Twinu Modern přišel o "hlídače formátu", tedy balík, který stál v cestě těm nejvíce lineárním strategiím (naprosto zaměřeným na jednu věc, kterou když soupeř neumí narušit, nemá většinou moc šancí). Twin totiž hrál jednak rušení a zabíjení, takže se uměl v úvodních kolech ubránit, ale zároveň uměl vyhrát během jednoho kola kombem Deceiver Exarch+Splinter Twin, takže balíkům zaměřeným v podstatě jen na svůj plán nedával moc času a uměl jim čelit už před sideboardem. Bez tohoto "hlídače" mnozí očekávají výrazný nástup v popularitě kombo balíků a lineárních balíků, které těží z toho, že bez patřičné přípravy ve vašem sideboardu je budete jen těžko porážet.

Ačkoli nová edice většinou starší formáty příliš nezmění, s Oath of the Gatewatch může i toto staré pravidlo padnout. Ještě před vydáním této edice se začal objevovat balík postavený kolem manové akcelerace ze zemí Eye of Ugin a Eldrazi Temple, které umožňují velmi brzy sesílat nové bezbarvé Eldrazi bytosti (Wasteland Strangler, Blight Herder, Oblivion Sower). A právě noví Eldrazi z Oathu by měli balík ještě posílit, jen si představte, že sesíláte karty typu Thought-Knot Seer nebo Reality Smasher o dvě kola dříve, než byste za normálních okolností mohli. Na druhou stranu se mnozí vyjadřují tak, že Eldrazi balík je často nestabilní a nemusí mu moc přát prostředí PT, kde se očekávají hlavně lineární balíky. Uvidíme, jak si tento celkem nováček modernové scény bude vést.

Na čem se naopak všichni schodují je to, že s banem Twinu a Bloomu posílily lineární balíky jako Tron, Affinita, Burn, Infect a snad i další kombo balíky typu Living End a Storm. Zajímavostí je, že mnoho z těchto balíků je tak nebezpečných právě díky své manabase - buďto manové akceleraci nebo zemi, která umí zabíjet často na jednu ránu.

Jak k formátu přistoupí jednotlivý účastníci PT se můžeme jen dohadovat, protože i "férové" balíky typu BGx nebo URx control nemusí být nejhorší volbou a často jsou mezi Pros oblíbené, protože vám nabízejí více možností, jak interagovat se soupeřem. Nicméně formát Modern je teď tak široký, že se jen těžko bude hledat správná konfigurace "férového" balíku, která by alespoň v několika z kombo balíků neměla vyloženou slabinu. Sice může pomoci sideboard, protože na formátu jsou karty v podstatě ihned "vypínající" určitý archetyp, ale sideboard není nafukovací a budete se muset rozhodovat, proti čemu do sideboardu moc karet nedáte.

Vzhledem ke zmíněné manabase lineárních balíků se jako dobrá volba mohou zdát karty zaměřené na obranu proti non-basic zemím, ale uvidíme kolik hráčů vsadí právě na tuto možnost.