Slovníček základních akcí v Magicu

Na kartách v Magicu se kromě schopností karet objevují i slova, která nepřipisují kartě nějakou schopnost, ale říkají, jakou máte ve hře provést akci. Vědět, k čemu vás hra vybízí, je nesmírně důležité. Proto si základní herní akce si vysvětlíme. Jestli s Magicem začínáte, tak tenhle článek musíte přečíst.

 

Herní akce často znamená fyzický pohyb s kartou, přesunutí karty do jiné herní zóny, zamíchání karet nebo jen pomyslnou akci, která ovlivní stav karet ve hře. Nebojte, nepůjde o žádnou gymnastiku, herní akce bude umět provést každý :-) A stačí si je párkrát vyzkoušet a budete si je pamatovat. Podíváme se na ty nejzákladnější, které se nejčastěji objevují na kartách. Jsou to

 

tzv. Keyword actions

Tato slova se objevují na kartách a narozdíl od trvalých schopností (popsaných ZDE) popisují, co se má provést za herní akci.

 

Nejběžnější jsou následující herní akce.

 

 

Activate

Activate se používá v souvislosti s aktivačními schopnosti a znamená vlastně aktivační schopnost použít (aktivační schopnosti jsou na kartě napsané ve tvaru „cena“ „:“ „efekt“). Schopnost aktivujete tak, že zaplatíte její cenu, vyberete cíle (pokud je schopnost má) a umístíte schopnost na stack, takže se v případě, že ji nic nepřekazí, provede. Schopnost karty může aktivovat pouze hráč, který kartu právě kontroluje (pokud karta neříká jinak).

 

Attach

Termín attach znamená, že danou kartu přiložíte k jiné kartě. To uděláte tak, že přiloženou kartu položíte pod kartu, ke které přikládáte. Přiloženou (spodní) kartu necháte alespoň částečně viditelnou, aby bylo zřejmé, jaké bonusy/postihy druhé kartě dává.

 

Attach se používá při hraní karet s typem Aura, Equipment a Fortifications.

 

Karty, které jsou přiložené k jiné kartě se netapují, pokud se tapuje karta, ke které jsou přiložené.

 

Příklad: k vaší 1/1 bytosti chcete přiložit Auru Holy Strenght, která ji dá bonus +1/+2. Z ruky vyložíte kartu Holy Strench a přiložíte ji (attach) k vaší 1/1 bytosti (ideálně, aby byla karta Holy Strenght alespoň částečně vidět).

 

Cast

Cast znamená hrát kouzlo (kouzlo je každá karta kromě země, kterou hrajete). To uděláte tak, že ho dáte ze zóny, kde právě je (nejčastěji ve vaší ruce) na stack (pomyslná zóna, kde kouzlo čeká na vyhodnocení) a zaplatíte jeho cenu. Když kouzlo nikdo nepřekazí, tak se úspěšně sešle a karta přijde do hry (pokud se jedná o permanent – Artifact, Creature, Enchantment, Planeswalker) nebo se provede jeho efekt (pokud se jedná o Instant nebo Sorcery) a odejde do hřbitova.

 

Příklad: v ruce máte kartu Grizzly Bear (2/2 bytost za 1G). Zahrajete ji tak, že ji vyndáte z ruky a dáte na stack (ukážete ji soupeři - můžete ji držet v ruce nebo klidně položit na stůl), zaplatíte její cenu a počkáte, zda se kouzlo úspěšně vyhodnotí (překazit ho mohou třeba kouzla, která na sobě mají napsáno „counter target spell“). Pokud se kouzlo Grizzly Bear úspěšně vyhodnotí, položí se k vám na Battlefield a stane se bytostí. Když tuto bytost hrajete, hrajete kouzlo! (nezaměňujte „spell“ kouzlo za Instant a Sorcery).

 

Counter

Counter („zrušit“) kouzlo nebo schopnost znamená, odstranit toto kouzlo/schopnost ze stacku a dát ho přímo do soupeřova hřbitova, aniž by se provedl jeho efekt nebo kouzlo vstoupilo na Battlefield (připomínáme, že i bytosti jsou kouzly ve chvíli, kdy je vykládáte z ruky). Pokud by mělo jít zrušené kouzlo do jiné zóny než do hbřitova, bude to uvedeno na kartě (po zrušení může jít kouzlo třeba do ruky, do exil zóny nebo třeba na vršek knihovny).

 

Kouzlo/schopnost je také zrušeno (takzvaně „zrušeno pravidlo“) pokud má na sobě napsáno „target“ a všechny své legální cíle ztratí před svým vyhodnocením (připomínáme, že i Aury mají v době, kdy je hrajete cíl, i když na nich není uvedeno slovo „target“).

 

Příklad: soupeř hraje kouzlo Grizzly Bears (2/2 bytost za 1G) - ukáže kartu, zaplatí za ni zelenou a nějakou další manu a položí kartu na stack (pomyslná zóna, kde kouzla/schopnosti čekají na vyhodnocení, v případě bytostí na příchod na battlefields). Vy zareagujete kouzlem Cancel (instant za 1UU s textem "Counter target spell"). Vaše kouzlo překazí "zruší" soupeřovo kouzlo Grizzly Bears a namísto do hry, je karta Grizzly Bears položena do hřbitova.

 

Destroy

Destroy (zničit) se vždy váže k nějakému permanentu (karta na battlefieldu) a znamená přesunout tuto kartu z Battlefieldu do vlastníkova hřbitova.

 

Jediná možnost, jak může být karta na Battlefieldu zničena (destroy), je pomocí efektu, který uvádí „destroy“ nebo jako následek smrtelného (nebo deathtoch) zranění. Pokud jde permanent z Battlefildu do hřbitova z jiného důvodu, nepovažuje se to za zničení (destroy).

 

Draw

Draw "líznout" kartu nebo víc karet znamená přesunout daný počet karet z vrchu vaší knihovny do vaší ruky. Za běžných okolností druhý hráč nevidí, co si z balíčku lížete.

 

Discard

„Discard a card“ (zahodit kartu) znamená přesunout ji z ruky do hřbitova jejího vlastníka.

 

Pokud není uvedeno jinak, vybírá si sám hráč, kterou kartu zahodí. Pokud je u discard uvedeno „random“, vybírá se karta z ruky náhodně.

 

Pokud není uvedeno target player/opponent discards a card, vztahuje se zahození karty vždy na hráče, který kontroluje kartu s tímto efektem.

 

Pokud by bylo na kartě napsáno třeba "target player discards 3 cards" a cílový hráč měl na ruce jen 1 nebo 2 karty, zahodí tolik karet kolik může.

 

Exchange

Pokud kouzlo vyzývá hráče k akci „exchange“, znamená to vyměnit si kontrolu nad uvedenými kartami (nebo třeba stav svých životů).

 

Pokud při vyhodnocení schopnosti nejde provést kompletní výměnu (například se měla vyměnit kontrola dvou bytostí, ale jedna z nich zemřela), neprovede se nic. Stejně tak se nic nestane, pokud se z nějakého důvodu provádí výměna dvou permanentů pod kontrolou toho samého hráče.

 

Pokud se mění stav životů (life total) mezi hráči, způsobí tato akce získání nebo ztrátu životů (pokud byste měli kartu, která něco způsobí při získání životů, její efekt se provede, pokud jste při výměně zvýšili svůj life total).

 

Exile

Exile znamená umístit kartu do exile zóny (jedna ze zón, kde se během hry mohou nacházet karty – hand, graveyard, library, battlefield, exile, stack). Karty v exile zóně se zpravidla už nedostanou zpět do hry. Dříve bylo pro „exile“ používáno sousloví „remove from the game“.

 

Fight

Fight znamená, že spolu budou dvě bytosti „bojovat“ aniž by se utkaly v průběhu combat fáze. Fight znamená, že si tyto bytosti navzájem udělí zranění podle své síly. V průběhu herní akce Fight se neberou v potaz některé schopnosti ovlivňující combat – flying, trample, first strike, double strike a další - protože se nejedná o klasický souboj. V průběhu herní akce Fight se berou v potaz vlastnosti bytostí spojené s udělením zranění – Lifelink, Deathtouch.

 

Play

„Play“ (zahrát) se na kartách objevuje ve třech významech. První je zahrát zemi (play a land), druhý je zahrát kouzlo/schopnost (play a spell, play an abillity) a třetí znamená hrát hru Magic nějakým modifikovaným způsobem (např. Play with your hand revealed – hraj s odhalenou rukou – vidí ji i soupeř).

 

Zahrát zemi znamená vyložit ji z ruky (nebo jiné zóny odkud ji můžete zahrát) na battlefield. Tato akce se provede bez možnosti kohokoli na ni reagovat (nepoužívá stack). Provést tuto akci můžete pouze v případě, že je vaše hlavní fáze, je prázdný stack (žádné kouzlo/schopnost nečeká na vyhodnocení) a ještě jste v tomto kole zem nehráli (pozor – put land into play je něco jiného než play a land). Zahrát zemi neznamená zahrát kouzlo.

 

Zahrát kouzlo/schopnost (Play a spell/abillity) je to samé jako Cast nebo activate. Jedná se o pojem, který se pro hraní kouzel/schopností používal dříve a proto se na novějších kartách už neobjevuje.

 

Regenerate

Regenerate je zpravidla uvedena jako "cena: Regenerate (jméno permanentu)" a popisuje akci, která se stane namísto toho, aby permanent byl zničen. Po svém vyhodnocení dá tato schopnost permanentu „regenerační štít“, který říká: v příští okamžik, kdy by měl být tento permanent zničen (nebo by tato bytost umřela na smrtelné zranění), místo toho odstraňte všechna zranění z tohoto permanentu (pokud je to bytost), odstraňte ho z combatu (pokud to byla bytost účastnící se combatu), tapněte ho a odstraňte z něj regenerační štít. Pokud by permanent neměl být zničen, zmizí mu regenerační štít na konci kola.

 

Zjednodušeně řečeno Regenerate umožní permanentu přežít jeho příští smrt tak, že se namísto toho pouze tapne (a případně odstraní z combatu). Pokud se permanent úspěšně zregeneruje, vůbec nejde do hřbitova, takže na něm např. zůstanou všechny jeho aury.

 

Pro každý další okamžik, kdy by měl být permanent zničen se musí použít nový regenerační štít.

 

Reveal

Reveal (odhalit/ukázat) znamená ukázat všem hráčům kartu/karty, kterou by jinak neviděli, protože je v zóně, kde jsou karty viditelné jen jednomu hráči nebo ani jendomu (např. karty ve vaší ruce, které běžně vidíte jen vy nebo vrchní karta z vaší knihovny, kterou běžně nevidí nikdo). Karta je ukázána po krátký přiměřený čas, aby druhý hráč mohl jasně identifikovat, o jakou/jaké karty se jedná. Když ukazujete nějakou kartu kvůli efektu reveal, neznamená to, že by měnila herní zónu, ve které se zrovna nachází (např. Ukázaná karta z vaší ruky je pořád ve vaší ruce).

 

Sacrifice

Sacrifice (obětovat) znamená, položit permanent ze hry do hřbitova. Hráč může obětovat pouze permanenty pod svou vlastní kontrolou a pouze ve chvíli, kdy mu to efekt nějaké karty říká (nemůže dát kartu ze hry do hřbitova jen tak). U herní akce Sacrifice je vždy uvedeno, jakého permanentu (např. Druhu karty) se tento úkon jedná. K herní akci Sacrifice vás mohou donutit i karty soupeře, které mají na sobě tento efekt napsaný.

 

Search

Search (prohledat) znamená podívat se na všechny karty v určené zóně (v knihovně, ruce, hřbitově) a najít kartu kterou efekt „search“ uvádí.

 

Pokud hledáte v zóně, kde běžně karty nevidíte (tzv. hidden zone – knihovna obou hráčů, karty v ruce soupeře), prohledáváte tak, že na karty vidíte.

 

Pokud hledáte v tzv. hidden zone (knihovna, ruka soupeře) nějakou kartu s konkrétními parametry, můžete ve vašem hledání dobrovolně selhat – kartu nenajdete, ani kdyby v dané zóně opravdu byla. Pokud není uveden konkrétní parametr karty (je uvedeno třeba jen „search for two cards“) musíte nějaké karty z uvedené zóny vybrat, i pokud byste nechtěli.

 

Pokud je u efektu „search“ uvedena karta s určitými kvalitami (třeba zem – land card), musíte po hledání v hidden zóne tuto kartu ukázat, aby bylo jasné, že se opravdu jedná o takovou kartu. Pokud je uveden pouze počet karet bez bližší specifikace, ukazovat je nemusíte. Pokud se hledá karta v knihovně kteréhokoli hráče, zpravidla následuje akce „Shuffle“.

 

Shuffle

Shuffle (zamíchat) se používá ve vztahu ke kartám v knihovně nebo ke skupině karet „face down“ (obrázkem dolů) a znamená změnit pořadí těchto karet tak, aby ani jeden z hráčů neznal jejich pořadí. Někdy jde třeba o zamíchání jedné/více karet do knihovny. Vždy prostě o důkladné zamíchání.

 

Scry

Schopnost Scry se vždy uvádí ve tvaru scry X a znamená, že při vyhodnocení této schopnosti (na kouzlu nebo na permanentu) se hráč podívá na X vrchních karet své knihovny, dá libovolný počet na spodek knihovny v libovolném pořadí a zbytek nechá na vrchu knihovny v libovolném pořadí.

 

Tap/Untap

Tap („tapnout“) permannet (karta ve hře) znamená otočit tuto kartu o 90 stupňů ve směru hodinových ručiček. Tato herní akce nemusí být vždy vysloveně napsána na kartě, abyste ji mohli provést – například bytosti se „tapují“ když je označujete jako útočníky. Že je permanent „tapnutý“ většinou znamená, že byl k něčemu použit (např. bytost se tapuje, aby se ukázalo, že útočí; země se tapuje aby se ukázalo, že vyprodukovala manu; určité schopnosti vyžadují tapnutí nějakých permanentů...).

 

Untap („odtapnout“) permanent znamená vrátit ho do svislé polohy (aby mohl být znovu tapnut). Permanent musí být odtapnutý, abyste ho mohli tapnout. Tato herní akce není vždy napsaná na kartě. Pravidla říkají, že jako první věc ve vašem kole „odtapnete“ všechny své permanenty.

Pokud není na kartě uvedeno jinak (nebo to nezpůsobuje efekt karty ve hře), vstupuje každá karta do hry „untaplá“, ve svislé poloze připravená k použití.


 

Mimo v článku uvedené akce existují i další, které se objevily v průběhu více než 20 leté histrorie Magicu. Nejsou na kartách tak časté a je možné, že se k vám ani nedostanou. Ale narazit na ně můžete, takže se kdyžtak podívejte oficiálních pravidel na této adrese (v angličtině), kde si dejte požadovaný termín vyhledat (je to jednoduší, než se prokousávat všemi více než 200 stranami pravidel).

 

Nebo se můžete zeptat přímé nás – naživo, na Facebooku nebo mailem na info@tolarie.cz a my vám rádi vysvětlíme, co daná karta dělá.


Ať vám jde hra odruky.

 

Tolarie.cz

 
na začátek