Standardní interakce
Petr Brožek přináší přehled nejdůležitějších interakcí na Standardu, jejichž znalost může být rozdílem mězi vaší výhrou a prohrou.
V dnešním článku se chci věnovat některým zapeklitějším interakcím karet na Standardu, jelikož to vnímám jako problematiku velmi aktuální. Původně jsem myslel, že toto téma nebudu muset znovu otevírat, protože jsme ho celkem obsáhle rozebrali ve videu před loňským GP Vídeň a formát Standard už v současné podobě hrajeme dost dlouho. Ale objevilo se několik faktorů, které mě k napsání tohoto článku vedou. Od natočení videa vyšla nová edice a je v ní pár karet, které si komentář zaslouží a na PTQ Atlanta jsem se k ménu překvapení setkal s poměrně vysokou hladinou nejistoty ve Standardových interakcích. A to nejen u hráčů, ale překvapivě i u rozhodčích. Rozhodl jsem se tedy interakcím na Standardu věnovat znovu v tomto článku a poté i průběžně vždy s vydáním další edice. Věřím, že toto téma bude užitečné velké většině hráčů i některým rozhodčím, kteří třeba sami aktivně aktuální firmát nehrají a některé interakce jim tak unikají.
Znalost všech podstatných interakcí považuji za důležitou část přípravy na hraní daného formátu, jelikož je zbytečné, když hráč prohraje na neznalost možností svých karet nebo neznalost soupeřových karet a jejich interakcí s jeho vlastními.
Samozřejmě je možné se vždy zeptat rozhodčího před tím, než něco zahrajete, ale to mi přijde jako zbytečné plýtvání silami a zbytečné poskytování informací soupeři. Ćasto také neznalost vede k nevyužití plného potenciálu vaší karty, což si nemusíte vůbec uvědomit a všechny tyto drobné chybky se nakonec téměř jistě někde projeví. Ještě problematičtější je taková neznalost v případě rozhodčího, jelikož u něj neznalost interakce a následné chybné rozhodnutí neovlivňuje jeho samotného, ale hráče, který kvůli tomu může třeba i prohrát celý zápas (bohužel i toho jsem byl svědkem).
Chápu, že je mnoho faktorů, které k tomu vedou a určitě nikoho na základě chyb neodsuzuji. Vím, že plno z vás má určitě jiné starosti, než studovat celou metagame a často si balík berete na poslední chvíli bez ozkoušení. Navíc je současný Standard formát specifický tím, že díky Nightveil Spectře často nehrajete karty jen svoje, ale i soupeřovi a znalost „vašich“ karet se tak často rozšiřuje i na karty předem netušené.
Článkem vám chci ulehčit práci a budu rád, když v něm naleznete alespoň pár pro vás neznámých interakcí a pomůžu vám tak k tomu, abyste se mohli soustředit na hru samotnou místo tápání nad tím, co vlastně které karty dělají. Pokud vše v článku znáte a považujete za samozřejmé, tím líp!
Nejdřív se podívejte na video, kde jsme již plno důležitých karet (bez Born of the Gods) zmínili.
Máte dokoukáno? Super.
Tak se podíváme na to, jak se nám Standard zamotal s příchodem Born of the Gods
Brimaz, King of Oreskos – funkce karty samotné je sama o sobě celkem jasná, jen připomenu, že si můžete vybrat, kam bude token útočit. Nemusí útočit na stejný cíl (hráče, planeswalkera) jako Brimaz sám. V interakci s ostatními kartami mě napadá upozornění na to, že když si uděláte token v bloku a máte na stole Epharu, tak si ve svém upkeepu líznete kartu. A nejzajímavější je pak interakce se soupeřovým Jace, Architect of Thought a jeho +1 abilitou. Pokud soupeř použil tuto abilitu Jace a vy útočíte Brimazem, mějte na paměti, že token, kterého při útoku vyrobí nebude oslaben -1/0 do útoku. Je to tím, že Jaceva abilita trigeruje při deklarování útočníků a Brimaz dává token do hry již útočící a token se tak deklaraci útočníků vyhne.
Kiora, the Crashing Wave – bytost „v bublině“ pouze nedává damage a může stále útočit a pomoci třeba k batallionu nebo skočit do Celestial Flare. Pamatujte taky, že bytost nedává žádné damage, tudíž ani pomocí Monstrosity (Polukranos, Stormbreath Dragon) ani v případě Domriho fightu či kary Flesh Blood. Z toho plyne, že pokud má soupeř Domriho, nesnažte se do bubliny chytit jeho, jelikož on sám žádné damage nedává.. Stejně tak můžete do bubliny hodit třeba soupeřův Burning Earth a bezbolestně si kolo tapovat země.
Courser of Kruphix – to, že jde pořád hrát jen jedna zem za kolo snad už ví každý. Co je trochu složitější, je to, že když hrajete dualu z vrchu balíku, musíte se rozhodnout jestli zaplatíte 2 životy ještě před tím, než uvidíte další kartu. Je to z toho důvodu, že země nepoužívají stack a není tedy kdy vrchní kartu vidět. Relevantní je to když si můžete následující horní kartu líznout třeba Jacem a ještě ji v tom kole zahrát. Doporučuji také, abyste nehráli untaplou dualu na dvou životech tak, že automaticky počítáte s tím, že vám přeci Courser jeden vrátí a zůstanete naživu.. U Coursera se jedná o klasický trigger a život přidá až poté, co zem přijde do hry. Fajn vědět je taky to, že kdybyste náhodou někdy drželi na ruce Unravel the Aether a přes soupeřova Coursera viděli, že si soupeř aktivací Domriho lízne kartu, co vás zabije, můžete mu ho s Domriho abilitou na stacku zamíchat a doufat, že na vršku bude něco jiného.
Bile Blight – zde je třeba zdůraznit, že ačkoli karta může zmenšit několik bytostí najednou, má pořád pouze jeden cíl. Pokud tedy ztratí svůj původní cíl, neuškodí nikomu dalšímu, což se hodí jednak v interkaci s vaším vlastním zabíjením na svou bytost a bytostmi typu Judge's Familiar, které můžete při zacílení obětovat a druhou tím zachránit. Pamatujte také na to, že efekt Bile Blightu funguje i na vaše bytosti, pokud mají stejné jméno jako soupeřovi. Zajímavá je interkace s kartou Turn/Burn. Nezkoušejte na soupeře vyzrát tím, že si svou cílovanou bytost Turnem změníte na Weirda bez abilit, a budete se tvářit, že jejích původních jmenovců se efekt týkat nebude. Bytosti se Turnem mění její craeture type, nikoli název. A snadno přehlédnutelná interakce je s abilitou Evolve. Evolve se dívá, zda má bytost větší útok/obranu dvakrát. Jednak při příchodu bytosti do hry a poté při vyhodnocení Evolve ability. Můžete tedy nechat dát soupeře evolve na stack a před vyhodnocením bytost zmenšit o -3/-3, což může stačit aby při vyhodnocení ability nebyla větší než ta s evolvem. Důležité je vědět i to, že se toto týká i případu, kdy příchozí bytost na Bile Blight zemře. Hra se při vyhodnocení evolvu dívá na poslední známý údaj o bytosti než opustila hru a v případě Bile Blightu byla bytost pravděpodobně málo/0 (pozor na to, že removal, co říká destroy nebo dává dmg nemění útok a obranu bytosti a pokud ji zabije před vyhodnocením evolvu, hra stále vidí její poslední proporce na battlefieldu).
PRO Tip – Eye Gouge zabije oživenou Mutavaultu, jelikož má i Cyclop creature type ;-)
Co ve videu nebylo a týká se to edic před Born of the Gods.
Ještě jednou Cloudfin Raptor – ve videu jste se dozvěděli, jak stackovat trigery pro příchodu Mastera a v článku, že vám počítání s evolve může rozhodit Bile Blight. Na GP ve Vídni jsem ale viděl ještě jinou evolve lahůdku.
Situace: Máte devotion k modré 4, do čehož se počítá Raptor „se čtyřma“, Thassa a Tidebinder Mage. Máte odtaplé 3 ostrovy, v ruce druhou Thassu a je pro vás životně důležité dostat pátý žeton na Raptora a útokem vyhrát hru. Vyložíte Thasu, která spustí evolve, jelikož přijde jako bytost a vše vypadá jednoduše. To však jen do chvíle, než musíte jednu z bohyň obětovat a dle výrazu soupeře hodně záleží na tom, co řeknete..
.
.
.
.
.
.
Pokud jste se rozhodli obětovat tu ve hře, prohráli jste na malého Raptora. Pokud jste obětovali tu příchozí, udělali jste dobře a 5/6 raptor letí pro vítězství. Pokud i víte proč to tak je, tím líp :-)
Jak už bylo řečeno dríve, hra se na evolve dívá dvakrát. Při příchodu větší bytosti do hry a při vyhodnocení ability. Thassa přišla jako 5/5 jelikož máte devotion 5, což spustilo evolve. Pokud obětujete příchozí Thassu, odejde do hrobu jako 5/5 bytost a s těmito čísly bude hra poměřovat Raptora při vyhodnocení evolvu a on vyroste. Pokud jste obětovali Thassu ve hře, při vyhodnocení evolvu vidí hra ve hře permanent, který evolve zpustil (příchozí Thassu), ale při vyhodnocení ability nemá útok a obranu (vaše devotion je pouze 4) a Raptor vyrůst nemůže.
A Raptor naposledy. Pokud máte raptora se dvěmi žetony a Master of Waves ve hře, příchod druhého Mastera Raptorovi přidá žeton, jelikož Elementálové budou dvakrát posílení na 3/2.
Pack Rat – pamatujte na to, že krysy mění svou velikost průběžně a že zranění se léčí až na konci kola. Pokud vaše 3/3 krysa dostala v combatu 2 damage a její kolegyně umřela, změnší se na 2/2 a umírá také. Stejně tak nezapomínejte, že v combatu first strike může zabít např. Mutavaultu a krysa se vám hned zmenší.
Checkování Devotion
-
u triggerů Gray Merchant of Asphodel a Fanatic of Mogis se Devotion počítá při vyhodnocení ability. Počítejte s tím, že vám soupeř může odstranit některé vaše permanenty s abilitou na stacku a pak bude výsledný efekt slabší než jste čekali.
-
Naopak u Nykthos, Shrine to Nyx se na přidávání many za Devotion reagovat nedá, jelikož se jedná o mana abilitu
-
a aby to bylo zamotanější, tak u planeswalkera Xenagose se na +1 abilitu reagovat dá a bytosti se počítají až při vyhodnocení, jelikož se o mana abilitu nejedná (loayality abilita není manová ability, ačkoli je jejím výsledkem produkování many)
Obzedat, Ghost Council a Aetherling – pokud nějakým způsobem získáte kontrolu nad soupeřovým exemplářem některé z těchto dvou bytostí (třeba díky Nightveil Spectře nebo ultimátce Jace) hlavně je neexilujte ze hry. Vrací se totiž pod kontrolu jejich vlastníkovi a to je vždy ten, komu karta fyzicky patří (kdo ji měl na začátku hry v balíku).
Obzedat plus Whip of Erebos – snad taky víte, že pokud „vykopete“ bičem Obzedata, můžete ho na konci kola exilnout do jeho ability (ne do té od Whipu, tu nechte na stacku) a pak se vrátí v dalším upkeepu místo toho, aby kvůli biči zůstal navždy v exilu. Je to tím, že whipu stačí, že je splněno exilnutí Obzedata místo toho, aby šel do některé jiné zóny a to, že je to do jeho vlastní ability neřeší.
Tidebinder Mage – pokud vám soupeř „zamkne“ něco tímhle mágem a vy hrajete Domestication, vězte, že pokud si mága ukradnete, bytost se vám bude odtapovat jako normálně. Abilita mága je podmíněna jeho kontrolou, nestačí pouze to aby byl ve hře.
A když už jsem zmínil tu Domestication – síla 4 nutná k obětování se checkuje na konci kola, takže když ukradnete bytost s větší silou, aspoň se na jeden útok zbavíte blokera. Důležité je i to, že pokud si ochočíte Nightveil Spectru, která vám něco exilnula, můžete své karty hrát. A pokud ukradnete něco Domestikací a soupeř si to zpět vezmu svou vlastní Domestikací, vaše Domestikace vám pořád patří a aspoň se počítá do devotion.
Ostatní tipy a vysvětlení jsou ve videu. Doufám, že jsem si vzpomněl na vše nejdůležitější. Pokud by mě ještě nejaké zajímavé interakce napadly, doplním je v příštím vydání.
Pokud víte o nějaké intearkci, kterou jsem nezmínil, podělte se s ostními v komentářích. Díky!
Přeju, ať vám jde karta.
Petr Brožek