Theros archetypy aneb jak vyzrát na Prerelease

Jaké jsou nejlepší limited archetypy v Theros blocku a jaké karty se do nich hodí z Journey into Nyx se dozvíte od Petra Brožka. Ideální čtení před Prerelease. 

Prerelease nové edice se blíží a na poslední chvíli vám chci nabídnout můj pohled na sílu a základní stavební kameny jednotlivých limited archetypů tak, jak fungovaly v Theros limited doposud a jak je doplní karty z Journey into Nyx. Zaměřím se výhradně na commony, jelikož s těmi se v limited setkáte nejčastěji a budou o výsledném balíku podstatně rozhodovat. Věřím, že se vám zde poskytnuté informace můžou hodit při stavbě Prerelease sealed decku, zejména pokud třeba limited nepatří mezi vaše nejsilnešjí disciplíny.

V sealed formátu 3xTheros+3xBorn of the Gods mám odehráno hodně turnajů od nespočetných phantom sealed decků na Magic Online, přes 2 PTQ až po GP a rád se s vámi podělím o své dosavadní zkušenosti. Jako inspiraci doporučuji i mou nedávnou limited sérii, která začala ZDE.

Formát bude s přidáním Journey into Nyx od toho stávajícícho samozřejmě odlišný (a Prerelease formát bude vůbec unikátní), ale věřím, že z dosavadní podoby formátu se dá do velké míry vycházet. Na druhou stranu je velmi pravděpodobné, že se nezmíním o nějakém možném novém archetypu, který ještě není objeven. Nicméně na to je potřeba testing a ten bez karet nejdeJ

 

Samozřejmě platí, že pokud stavíte sealed deck, někdy vám karty přijdou tak, že tradiční dobrý archetyp nepostavíte a musíte improvizovat. Dle mých zkušeností je to ale téměř vždy možné a je obecně dobré se těchto archetypů držet, jelikož synergie karet v nich jsou výrazně lepší než v jiných.

Co mi pro Theros limited přijde navýsost specifické je, že ke stavbě dobrého balíku v podstatě nepotřebujete záplavu rae/mythic bomb, ale stačí vám dobré commony a uncommony. Proto na vás chci apelovat, abyste se nenechali unést a radši ve svém poolu hledali synergie namísto snahy za každou cenu hrát svou nejlepší kartu v barvě, která je jinak třeba málo koncepční v rámci výsledného balíku.

Také chci na vás apelovat, abyste nebrali mé názory jako dogma, ale jako příspěvek do diskuze. Zejména prosím berte v potaz, že u karet edice Journey into Nyx jde spíše o tipování, jelikož s kartami nemám momentálně vůbec nic odehráno. Hlavně si na Prerelease nenechte ničím omezovat svou kreativitu a dobře se bavte :-)

Pojďme se podívat na ty doposud nejlepší archetypy (WU, WR, GU, BU) a na to, co jim přidá Journey into Nyx na commonovém slotu. Karty, které se mi zdají jasné (např. za dvě many 2/2 s menší výhodou) a nebo skoro identické s těmi v Born of the Gods a v Therosu zařzuji do souhrnných kategorií.

 


 

WU Heroic

Tato kombinace byla, dle mé zkušenosti to vůbec nejlepší, co se dalo na limited hrát. Díky bílým heroic bytostem, co rostou, jste schopni vytvořit tlak na soupeře a díky modrým trikům (vracení, tapování, evasion) jste schopni udržet jeho hrozby pod kontrolou. Správný WU balík má nízkou křivku s co možná nejvíce heroic bytostmi (ideálně ty, které rostou), k nim má alespoň 8 cílování (combat triky, bestow bytosti, cantripové aury) a pak má nějaký removal (vracení do ruky, tapování). Ideálně pak nepotřebuje karty za 5 a více many, pokud nepočítáme bestow u vašich bytostí (Nimbus Nyad apod.).

Co přinese Journey into Nyx

Abilita Strive - považuji za hodně slušný příspěvek do Heroic balíků, jelikož spouští heroic na více bytostech. To do té doby uměly jen uncommonové karty. Pokud se doposud s theros limited špatně blokovalo, bude to s Journey into Nyx a Strive ještě o poznání těžší.

  

Ajani's Presence, Aerial Formation – skvělé triky, které podporují myšlenku balíku 

Akroan Mastiff – tapování je ve formátu plném monster a bestow aur silnou schopností, navíc pokud si jako bonus můžete aktivovat vlastní Inspire bez nutnosti útoku. Psíka bych do balíku zařadil, i když je pomalejší na seslání i provoz.

Lagona-Band Trailblazer – hodně kontroverzní karta, určitě to není Wingsteed Rider z Journey into Nyx ani Akroan Skyguard, jelikož nemá evasion a útok 0 hodně bolí, ale zas to taky není Yoked Ox a myslím, že by se vejít mohl pokud máte dost cantripových enchantmentů, strive karet, levných bestow, nějaký ten Ordeal nebo nedostatek rostoucích heroiců nebo bytostí obecně. Potíž je v tom, že ho musíte aspoň dvakrát zacílovat, aby byl relevantní hrozbou a to už radši budete cílovat něco jiného. Na druhou stranu je už po prvním zacílování schopen ublokovat v podstatě cokoli a nemusí se bát combatu. 

Oppresive Rays – další poměrně kontroverzní karta, jelikož je buďto hodně dobrá (early game) nebo podstatně horší (late game). Určitě lepší než Vipers Kiss, který se používal na „rušení“ monstrosity. Každopádně si vůbec nejsem jistý jaká bude a pokud bych měl jiný removal, zatím bych ji nechal v sideboardu..

Hubris – vracení je v theros limited hodně ceněné. Tohle bych hrál taky, ale přijde mi horší než Voayage End, jelikož auru většinou chcete z bytosti shodit a ne ji nechat soupeře znovu zahrát 

War-Wing Siren – tohle je dle mě Wingsteed Rider nové edice a tím pádem úžasná karta do WU heroicu

 

  • Fajn, ale zastupitelné karty (podobná karta je ve zbývajících dvou edicích) - Oreskos Swiftclaw, Stonewise Fortifier, Supply-Line Cranes, Cloaked Siren, Mortal Obstinacy, HarvestGuard Alseid

 

  • Nevhodné karty (ve smyslu, že bych je v tomto archetypu hrát v ideálním případě nechtěl, ale můžou být dobrá sidovka nebo super v jiném archetypu) – Armanent of Nyx, Font of Vigor, Countermand, Font of Fortunes, Godhunter Octopus, Pin to the Earth, Rise of Eagles, Sigiled Starfish, Thassa's Devourer, Triton Shore stalker, Eagle of the Watch

 

Skvělé do WU je samozřejmě bílé promo, jelikož v sobě zahrnuje „combo“ Wingsteed Rider+Hopeful Eidolon. Cělkově mi přijde, že WU si udržel svou pozici zejména díky dvěma strive trikům, vracení a modré náhradě za Wingsteed Ridera. Výplňové karty zůstaly víceméně na úrovni předchozích edic.

 


 

WR heroic

Nejagresivnější archetyp formátu, který dokáže vyhrát dřív než soupeř ačně něco rozumného dělat. Oproti WU má tradičně ještě nižší křivku a často nehrajete karty dražší než 3 many. Při stavbě se zaměřujete na dostatek one a dvoudropů a dostatek combat triků. Neduhem balíku bývá manabase, kdy hrajete málo zemí navzdory tomu, že stabilně potřebujete včas bílou i červenou manu a zároveň chcete mít zemí málo. Z červené hrajete zeména combat triky a removal, vše ideálně přes jednu červenou manu. Balík rozhoduje hru v úvodních kolech ajeho nevýhodou je, že když soupeř dokáže zastavit váš tlak, zastaví ho většinou nadobro, jelikož vaše karty jsou v late game podstatně slabší. 

Co přinese Journey into Nyx

Strive – tuto abilitu zde oceníte snad ještě více než v WU, jelikož většinou útočíte více bytostmi a je pro vás ideální využít jednu kartu jakožto dva a více combat triků najednou.

Kromě skvělé bílé Ajani's Presence nám červená přináší Rouse the Mob, který funguje jako malý Overrun azdá se být přesně tou katou, kterou ve WR chcete.

 

Oproti WU zde ztrácí karty typu Akroan Mastiff, který je možná až moc pomalý a obecně jinde dobré karty za 4 až 5 man. Z bílých karet naopak získává na síle Oppresive Rays, jelikož se stejně neplánujete dostat do late game a soupeř většinou musí něco dělat, aby zastavil váš tlak a nemůže si dovolit mít odtaplé 3 many. Lepší mi v WR přijde i Lagona-Band Trailblazer, který těží zejména z Bornového Nyxborn Rolickera a celkově většího počtu combat triků s může od druhého kola jezdit jako 2/6 s další možností růstu.

 

Červená přináší důležité karty, které umožňují protlačit posledních pár damage – Bladetusk Boar je obzvláště vypečené jelikož červená je často spíše doplňková barva a intimidiate je často regulérní unblockable. K protlačení DMG slouží i zmiňovaná Strive karta. Za zmínku zde stojí i enchantmentová Lava Axe, která mi přijde o trochu lepší, než by se mohla zdát a v případě, že bych v decku neměl nějaké karty na udělení posledních damage, bych ji hrál

 

Solidním přírůstkem je i další blesk za jednu červenou – Magma Spray, který se bohužel nerovná síle Fall of the Hammer ani Lightning Striku. Fajn blesk je i Starfall, který může sloužit jako vrchol křivky, ale často se neprosadí, jelikož je hodně pomalý a 3 dmg do hráče nejsou garantovány. 

Highlightem WR heroicu bude i Satyr Hoplite, který je díky svému agresivnímu manacostu naprosto ideální bytostí do tohoto archetypu. 

  • Fajn, ale zastupitelné karty (podobná karta je ve zbývajících dvou edicích) – Sigiled Skink, Pensive Minotaur

 

  • Nevhodné karty (ve smyslu, že bych je v tomto archetypu hrát v ideálním případě nechtěl, ale můžou být dobrá sidovka nebo super v jiném archetypu) – v bílé to samé, co bylo zmíněno u WR s výjimkou, že Eagle of the Watch je v WR lépe hratelný, v červené pak – Lightning Diadem, Gluttonous Cyclops, Flury of Horns, Flamespeakers Will

 

Skvělé je opět bílé Prerelease promo, naopak nehratelný je v tomto archetypu červený promo drak.Celkově mi přijde, že WR získalo několik důležitých karet, které cílují více bytostí najednou a ztráta kvalitnějšího červeného removalu je bohatě vynahrazena kartami, které umožní protlačit poslední potřebné damage. 


 

GU tempo

Archetyp, který má v podstatě vše, až na nefér kombinace karet. Přístup k GU je v podstatě dvojí, jeden je zaměřit se na heroic a druhý hrát bytosti dobré bez další práce a v obou případech hrát tempo karty (modré vracení a tapování). První přístup osobně moc rád nemám, jelikož je často kostrbatý a zdlouhavý. Každopádně kombinace zelených pašíků, kteří jsou dobří i bez posilování a zelených bestow bytostí většinou vytvoří dominantní pozemní sílu a modrá vám vrátí ztracené tempo, když vrátíte soupeřovi jeho naboostěnou bytost. Paradoxně v této kombinaci nejsou až tak zásadní „myšky“, tedy posilovací kombat triky, jelikož to většinou není potřeba a obecně v therosu platí, že použití triku na nerostoucí bytost není až tak úžasné. V heroic verzi jsou myšky samozřejmě podstatně lepší. Pokud už nějakou, tak bych se soustředil na karty typu Savage Surge, které umí posloužit jako zabíjení a tempo výhoda. 

Co přinese Journey into Nyx

Aerial Formation - je na první pohled ideální do UG, jelikož umožní poslat do vzduchu vaše pozemní pašíky. Osobně mi to jako taková výhra nepřijde, jelikož pašíkům je vesměs jedno jestli jdou po zemi nebo letí, když soupeře tak jako tak dříve nebo později rozšlapou. Fajn je formace jako obranná karta proti lítačkám a pak samozřejmě do heroic verze. 

Hubris – stejně jako v WU je to solidní karta

War-Wing Siren – u sirény hodně záleží na povaze vašeho decku, jak moc bude zářit. Ačkoli to nejspíš nebude stejná all-star jako v UW, bude i zde hodně solidní

Sigiled Starfish – v non-heroic verzi bych o hvězdici uvažoval, jelikož GU nechce primárně tlačit pomocí dvojdropů a hvězdice vás rychleji prolíže k potřebným tempo kartám

Golden Hind – skvělý doplněk a náhrada za Voyage Satyra, tuhle laň budete s vděčností hrát vždy, jelikož rampování je v zelené jedním ze základních kamenů úspěchu 

Font of Fertility – ačkoli je rampa fajn, tahle stojí tři many (ačkoli mohou být rozložené do více kol) a to ji dle mě odsouvá na samé pomezí hratelnosti 

Ravenous Leucrocota – solidní tělo s možností dostat se v lategame do monstrózních rozměrů, vigilance je dle mě v theros limited hodně dobrá schopnost, jelikož podstatně ulehčuje damage race matematiku, když můžete bytost něčím oenchantovat a útočit s tím, že zároveň zůstane do obrany

 

  • Fajn, ale zastupitelné karty (podobná karta je ve zbývajících dvou edicích) – Cloaked Siren, Rise of Eagles, Humbler of Mortals, Oakheart Dryads, Pheres Band Thunderhoof, Satyr Growdancer

 

  • Nevhodné karty (ve smyslu, že bych je v tomto archetypu hrát v ideálním případě nechtěl, ale můžou být dobrá sidovka nebo super v jiném archetypu) – Countermand, Font of Fortunes, Godhunter Octopus, Pin to the Earth, Thassas Devourer, Triton Shorestalker, Desecration Plague, Kruphix's Insight, Market Festival, Nature's Panoply, Renowned Weaver

 

Do UG se hodí i promo karty z obou barev. Zelené promo roste opravdu rychle a nepotřebuje pomoc jiných karet k tomu, aby opanovalo stůl a modrý kraken je fajn tempo karta, která by se měla na stůl dostat i rychleji než v sedmém kole díky zelené akceleraci. Jinak mi přijde, že Journey into Nyx tento archetyp celkově oslabil, jelikož je zde jen jeden comonový bounce spell/tapování a většina kvality je na bedrech zelené, která sama o sobě moc nezáří. 


  

UB kontrol

Můj osobně nejoblíbenější archetyp. Cílem je hrát defensivní bytosti a dostat se díky nim a removalu do lategame, kde soupeře překonáte velkým finisherem a karetní výhodou. Co se rychlých bytostí týká, tak z nich nehrajete v podstatě nic, co by mělo obranu menší než 3 (pokud to nemá deathtouch) a stranou necháváte agresivní bytosti typu Vaporkin. Trochu obtíž tohoto archetypu je, že si do něj nutně potřebujete otevřít nějaké kvalitní uncommony a rare, jelikož na commonovém slotu moc kvalitních finisherů není. Užitečný je i lifegain a karty, které produkují postupně určitou value (příkladem může být Servant of Tymaret). Nijak zvlášť důležité nejsou bestow bytosti s výjimkou Baleful Eidolona, který je super díky deathtouchi. Až tak silné jako jinde zde nejsou modré tempo karty typu Sudden Storm, ale vracení se vejde vždy, jelikož dokáže sundat auru ze soupeřovi bytosti.

Co přinese Journey into Nyx

Sigiled Starfish – naprosto ideální dvojdrop, který zastaví tlak agresivních bytostí a v průběhu hry přináší každé kolo výhodu, dělá přesně to, co chcete

Pin to the Earth – v kontrolu je dle mně tato karta slušně hratelná, jelikož vám nevadí, že očarovaná bytost může blokovat a tohle se dokáže zbavit v podstatě jakkoli velkého útočníka 

Hubris – v kontrolu bych tohle hrát nechtěl, jelikož nezužitkujete tempo výhodu a vaším cílem je díky cílování sundávat z bytostí aury, ne je umožňovat hrát znovu 

Font of Fortunes – solidní kartení výhoda, která by měla být v kontrolu zastoupena, dobře se kombí s černým Prerelease promem a v kontrolu máte většinou méně dvojdropů, takže můžete druhé kolo zahrát půl costu Fontu 

Aspect of Gorgon – karta, která udrží soupeřovi útočné snahy v řádných mezích pokud ji nalepíte v podstatě na jakéhokoli obránce, sice si říká o dva za jedna, ale je dle mě natolik silná, že za zařazení stojí 

Bloodcrazed Hoplite – jako oslabování soupeřových heroiců je málo efektivní a jinak se vůbec nehodí do koncepce kontrolu, kde nehrajete jiné agresivní karty a většinou máte málo cílování 

Feast of Dreams – hodně solidní removal, který si poradí s tím, co vám vadí – bytost oblepená aurami, za zmínku určitě stojí interakce s countripovými aurami vaší kontroly obzvláště pak Fate Foretold 

Font of Return – pokud nemáte Divination, Font of Fortunes nebo Read the Bones, je toto solidní náhrada, tím lepší, čím víc méte defensivních deathtoutch rychlých dropů, které chcete měnit 

Pharika's Chosen – skvělý přírůstek do obrany, sice to není Baleful Eidolon, ale svou práci odvede

 

 

  • Fajn, ale zastupitelné karty (podobná karta je ve zbývajících dvou edicích) – War-Wing Siren, Thassa's Devourer, Grim Guardian, Rotted Hulk, Cloacked Siren

 

  • Nevhodné karty (ve smyslu, že bych je v tomto archetypu hrát v ideálním případě nechtěl, ale můžou být dobrá sidovka nebo super v jiném archetypu) – Triton Shorestalker, Rise of Eagles, Godhunter Octopus, Countermand, Aerial Formation, Cruel Feeding, Deathbringer Lampads, Nyx Infusion, Returned Reveler, Cast into Darkness

 

UB kontrol určitě využije obě proma v barvách, kdy Kraken je prostě velké tělo a Giant to samé s tím, že se při správné konstelaci může proměnit v mašinu na smrt soupeřových malých potvůrek. Celkově mi přijde, že UB kontrol si svou pozici udrží. Získal více, než mu nabízel Born of the Gods a co se týče kvality ve srovnání s Therosem, vyjde to jen o malinko hůř.

 


 

Ostatní archetypy jsou za určitých okolností samozřejmě také hratelné, ale jde o to, že ve své průměrné verzi zdaleka nedosahují na úroveň těch zde uvedených nebo je velmi těžké je, obzvláště na sealed decku, posatvit (např.. monored je super, když ho draftujete sami, ale v sealed decku je prakticky nulová šance ho poskládat).

Co se týká samotných Prerelease promo karet, tak z nich určitě vede bílá, která se skvěle hodí do obou bílých heroic archetypů a je vskutku brutální. Modrý kraken se hodí jak do UG tempa, kde funguje podobně jako Sea God‘s Revenge a je fajn tělo i do kontrolu. Červený drak trpí tím, že červená bývá podpůrná barva a 7 man je hodně vysoká cena, ale pokud se vám povede poskládat heavy red kontrolnější balík, bude v něm zářit. Černé promo je velmi dobré do kontrolu, kde dokáže zastavit většinu velkých potvor a pár malých zabít a hodí se i do černého aggra, kde umí hodně vylepšit combat matematiku ve váš prospěch.

Na Prerelease vám přeju samé pěkné zážitky a budu rád, když se po Prerelease podělíte o své zkušenosti s kartami Journey into Nyx tady v komentářích. A pokud máte nějaký názor už teď, rád si ho přečtu.

 

Mějte se pěkně.

 

Petr Brožek

 

 
na začátek