Úvod do formátu Modern - část druhá
Pokud nevíte, s čím můžete ve formátu Modern počítat, nepřehlédněte závěr série, kde vás Dan Tocháček seznámí s nejhranějšími modernovými balíky.
První část série si můžete přečíst ZDE.
Ve druhém článku o modernových balíčcích si představíme zbytek balíčků, na které určitě na větším turnaji narazíte. Opět budeme vycházet převážně z GP Richmond a zároveň si představíme jeden balíček, který vytěžil z posledního un/bannu nejvíce - Zoo.
Prvním balíčkem je rozhodně největší zástupcem combo-buildů na modernu. Jelikož byl v poslední době i vidět balíček založený na kartě Living End, přesto se více hráčů stále klaní právě ke Splinter Twinu. Není se čemu divit, protože při soupeřově špatné play, tento balíček odmění právě vás, a to rychlou výhrou. Proto vzniklo spousty a spousty buildů a hned prvním deklist bude hard-core combo, který se hrál hned na jeho zrodu.

3 Steam Vents
3 Sulfur Falls
2 Mountain
3 Misty Rainforest
4 Island
4 Scalding Tarn
1 Desolate Lighthouse
1 Stomping Ground
2 Tectonic Edge
4 Deceiver Exarch
4 Pestermite
2 Kiki-Jiki, Mirror Breaker
3 Spellskite
3 Snapcaster Mage
4 Serum Visions
3 Sleight of Hand
4 Splinter Twin
3 Lightning Bolt
1 Izzet Charm
3 Remand
1 Flame Slash
1 Cryptic Command
1 Gitaxian Probe
Smysl balíčku je velmi jednoduchý, na konci soupeřova kola vyndáte buďto Deciever Exarcha nebo Pestermite a ve svém kole ho oblečete Splinter Twinem nebo vyložíte Kiki-Jiki, Mirror Breaker. Očarovaná nebo cílená bytost od Kikiho může za tapnutí položit do hry svojí kopii, která spustí efekt odtapnutí originálu - čili můžete udělat nekonečno kopií s hastem a zadupat soupeře.
K obraně slouží buďto rušení, jako Cryptic command nebo brzdící Remand, který zároveň slouží jako proliz a možnost rychleji se dolíznet ke kartám, co potřebujete. K obraně slouží také tři kopie Spellskite. Pokud vám bude chtít soupeř zabít potvoru, kterou očarováváte, tak stačí jen lechce za 2 životy nebo modrou manu kouzlo přecílit. Tento decklist jsem si sám oblíbil, protože ideální draw - turn 2 Spellskite, turn 3 - Exarch a turn 4 - Splinter Twin, znamená vaší výhru, i přes soupeřův removal na vaší potvoru. Pokud ovšem plán A nevyjde, jsou tu ještě Bolty a Snapcaster. Těmi budto zdržujete soupeře než ho zabijete, či jednoduše přejdete do tlaku a po 2 damage ho pomalu ukoušete.
Sideboard je řešen 50 na 50. Pilot balíčku buďto nechá celé combo uvnitř a nasaiduje karty na obranu komba. Může také zvolit counter - saidbordovou taktiku, neboli odsaiduje combo karty, povětšinou se nechává jedna až dvě kopie Twinu a nasaiduje Batterskully a Blood Moony. Čili vás hodně zpomalí Blood Moonem a pomalu ale jistě přejde do tlaku podpořený rušením a "prudícím" tapování vaších potvor v útoku. Proto se rozhodně vyplatí saidbordovat Torpor Orb a zabíjení potvor.
Jelikož se s tímto balíčkem rychle dostanete do bodu, kdy musíte soupeře prostě udupat potvorama, spousty hráčů šáhla k nejsilnější potvoře co modern skýtá - Tarmogoyfova. TarmoTwin pilotoval na PT Patrick Dickman a zkušený Todd Anderson později na GP skončil v TOP16.
4 Island
1 Mountain
1 Breeding Pool
2 Hinterland Harbor
4 Misty Rainforest
4 Scalding Tarn
3 Steam Vents
1 Stomping Ground
2 Sulfur Falls
3 Deceiver Exarch
3 Pestermite
2 Scavenging Ooze
4 Snapcaster Mage
4 Tarmogoyf
2 Cryptic Command
4 Lightning Bolt
4 Remand
2 Flame Slash
2 Gitaxian Probe
4 Serum Visions
4 Splinter Twin
Decklist je jasně zaměřený spíš na tlak, položitě Goyfa, podpoříte ho rušením a pokud ho soupeř přesto zabije, odměníte ho combo-killem. Další možností je místo zelené rát bílou barvu, kde získáte Restoration Angela, který je jak dobrý do tlaku, tak neztratíte možnost zabít soupeře duem Kiki-Jiki + Restoration Angel.
Dalším balíčkem co si představíme je Scapeshift. Balíček jenž má v sobě trocha kontrolu, trocha rampy a trocha comba. Sic není tak slavný jako výše zmíněný Splinter Twin, přesto by jste měli počítat, že na něj narazíte a být připraveni.

3 Forest
3 Island
2 Mountain
1 Breeding Pool
2 Flooded Grove
1 Halimar Depths
2 Misty Rainforest
4 Steam Vents
4 Stomping Ground
2 Valakut, the Molten Pinnacle
4 Sakura-Tribe Elder
3 Snapcaster Mage
4 Cryptic Command
1 Electrolyze
3 Izzet Charm
2 Lightning Bolt
4 Peer Through Depths
4 Remand
1 Anger of the Gods
2 Explore
4 Scapeshift
4 Search for Tomorrow
Princip je jednoduchý, mít ve hře co nejvíce zemí v co nejkratší čas, k tomu vám pomáhají karty typu Sakura-Tribe Elder, Search for Tomorrow a Explore. Poté Scapeshift, kdy seknu vše co můžu a najdu Valakut, the Molten Pinnacle, ten bude trigerovat za každou Mountainu co k němu najdete, čili je v plánu soupeře zabít jedinou ranou. Balíček je právě náročný na manu, protože musíte najít spoustu zemí pro trigger Valakutu. Co se týče obrany, stačí mít nějaké rušení v záloze, protože tento balíček moc plánu B nemá, takže vás neohrozí. Někteří hráči hrají ještě Primeval Titana buďto jako plán B nebo klasicky jako další rampu pro Valakut.
Posledním z představovaných combo balíčků je Storm. Deck velmi odměňuje za dobrou play, ale také vás dokáže hodně dobře potopit a vaše chyby se s vámi budou táhnout celou hru. I přestože se zdá jako pohodová skládačka, přesto není zcela jednoduchý.

4 Scalding Tarn
3 Misty Rainforest
2 Steam Vents
3 Shivan Reef
3 Island
1 Mountain
4 Goblin Electromancer
4 Desperate Ritual
4 Pyretic Ritual
4 Manamorphose
3 Thought Scour
4 Serum Visions
4 Gitaxian Probe
4 Sleight of Hand
3 Past in Flames
3 Grapeshot
3 Faithless Looting
4 Pyromancer Ascension
Wizárdi se po celou dobu Modernu snažili tento archetyp potopit a zakazovali mu co to jde. První to odnesli jednomanové "rituály" a balíček ztratil na své rychlosti. Po vydání Goblin Electromancera se opět vyrojily různé buildy, některé založené na kartě Epic Experiment nebo Pyromancer Ascension.
Balíček s prvně jmenovanou kartou dokázal zabít ve třetím a stabilně ve čtvrtém kole, proto se dostal opět na mušku Wizárdům a byl na řadě ban třímanového rituálu. Jelikož už nemá spousty rituálů a pokud se Wizárdi budou držet svého kopyta, tak nás čeká ban posledních dvoumanových rituálů :-) Princip je jednoduchý, v jednom kole zahrajete spousty rituálů, draw enginu, vše otočíte pomocí Past in Flames a poté zabijete soupeře Grapeshotem.
Obrana na modernu je několik, ale i málo. Velmi se osvědčí removování hrobu, aby soupeř nemohl opět protočit svá kouzla, také zabráníte Ascesi aby se nabíjela. Rušení vůbec nepomáhá, kromě overloadu Counterfluxu. Bílá obrana je v populárním Ethersworn Canonist, který soupeři zabrání v hrání více kouzel najednou.
Když se zabanoval Wild Nacatl, spousta hráčů kroutilo hlavou a nechápalo proč. Nyní se Wizárdi nechali zvyklat a Nacatla odbanovali, protože chtěli podpořit aggro hráče novými balíčky. Což se stalo skutečností a hned na PT Born of the Gods se objevil v TOP16 Tribal Zoo.


1 Mountain
3 Scalding Tarn
2 Marsh Flats
4 Arid Mesa
2 Misty Rainforest
1 Verdant Catacombs
1 Breeding Pool
1 Temple Garden
1 Steam Vents
1 Stomping Ground
1 Sacred Foundry
1 Hallowed Fountain
1 Blood Crypt
4 Kird Ape
4 Loam Lion
4 Wild Nacatl
1 Goblin Guide
4 Tarmogoyf
3 Ghor-Clan Rampager
2 Experiment One
3 Geist of Saint Traft
4 Lightning Bolt
4 Path to Exile
3 Lightning Helix
4 Tribal Flames
Princip je jednoduchý, zadupat soupeře do země dřív než se stačí rozkoukat. Sic je to pomalejší archetyp než dříve představená Affinita, přesto má lepší potvůrky a umí se i lépe bránit. Balíček hraje všechny jednomanové "opice" a křivku zakončuje vynikajícím Geist of Saint Traft. Tato verze hraje Tribal Flames, domainový blesčík za 5dmg za dvě many, což je solidní poměr. Build je vhodný pro piloty jako Conley Woods - crack, fatch, take two. Prostě i když budete tlačit, tak se soupeřem budete udržovat krok, protože si to každé kolo dáte za 3dmg od zemí :-)
Přesto domainová verze má něco do sebe - získéte bohatý sideboard a máte obranu dostupnou obranu proti všem archetypům. Obrana je zcela jednoduchá jako proti všem agresivním balíčkům, spousty zabíjení typu Wrath of God nebo Supreme Verdict.
I když má Tribal Zoo několik kladů, přesto se hraje i trojbarevná, pomalejší Naya verze. Javier Dominguez se svojí trobarevnou verzí vyhrál Modernové SCG Elite.
2 Forest
1 Plains
4 Arid Mesa
2 Horizon Canopy
1 Kessig Wolf Run
1 Marsh Flats
4 Misty Rainforest
1 Sacred Foundry
2 Stomping Ground
1 Temple Garden
3 Verdant Catacombs
1 Birds of Paradise
4 Knight of the Reliquary
3 Loxodon Smiter
4 Noble Hierarch
2 Qasali Pridemage
3 Scavenging Ooze
4 Tarmogoyf
1 Thundermaw Hellkite
4 Wild Nacatl
1 Ajani Vengeant
2 Domri Rade
4 Lightning Bolt
1 Lightning Helix
4 Path to Exile
Balíček vsází na silnější potvory jako jsou Loxodon Smiter, Knight of Reliquary a Thundermaw Hellkite. Jelikož silné potvory jsou vykoupeny vyšším manacostem, k urychlení poslouží Birds of Paradise a Noble Hierarch. Přecijen Domri ve druhém je vždycky dobrá play ;-) Ať už se jedná o Tribal Zoo nebo jen klasickou Naya midrange, je dobré se na tento typ archetypů připravit, protože určitě potkáte soupeře s agresivním buildem. Nejlepší kartou proti těmto typům balíčku je napříhlad Lightning Helix, Wrath of God nebo Supreme Verdict.
Dalším balíčkem, se kterým je rozhodně dobré počítat, že se setkáte, je klasický controlní UWR. I přesto, že jeho popularita pomalu ale jistě uvadá a nepředpovídám mu dlouhou budoucnost, tak je dobré počítat s tímto matchupem. Stále se jedná o deck, který nemá vyloženě špatný matchup se vším, ale na druhou stranu hráči už vemi dobře vědí, kde jsou slabiny a jsou velmi dobře připraveni v sideboardu. Představíme si build Shauna McLarena, který vyhrál PT Born of the Gods ve Valencii:

2 Island
1 Mountain
1 Plains
4 Scalding Tarn
3 Arid Mesa
4 Tectonic Edge
4 Celestial Colonnade
2 Sulfur Falls
2 Steam Vents
1 Sacred Foundry
2 Hallowed Fountain
4 Snapcaster Mage
1 Vendilion Clique
4 Mana Leak
4 Lightning Bolt
3 Electrolyze
2 Sphinx's Revelation
1 Spell Snare
4 Lightning Helix
3 Path to Exile
3 Cryptic Command
2 Remand
1 Anger of the Gods
2 Ajani Vengeant
Základní smysl je zcela jasný, soupeři vše zrušit. K tomu pomáhá osvědčená klasika Mana Leak, Remand a skvělý Cryptic Command. Soupeře můžeme zabít více způsoby, pokud nám nebude stačit Snapcaster Mage (ano, tady je to bíjec numero uno) :-), musíme soupeře ujezdit zeměmi - Celestial Colonnade. Aby to netrvalo dlouho, pomáhá nám kupa fritů, Lightning Bolt, Lightning Helix. Ty ovšem budeme ze začátku smažit do potvor, aby jsme vůbec přežili, protože každý controlní hráč chce hru přenést do late game, kde má velikou karetní výhodu ve dvojkové Sphinx Revelation.
Jak už vás určitě napadlo, základem je UWR soupeře zabít dřív než, než něco udělá a dostane se do late game :-) Velmi dobrý je discard, Thoughtseieze nebo Inquisition of Kozilek. Pokud se hra protáhne, je velmi užitečné ničit Celestial Colonnade. Dobrá je na to Tectonic Edge, kterou soupeř nezruší. Pokud ovšem sáhnete po Blood Moonu nebo Spreading Seas, rozhodně taky neuděláte chybu. Musíte si ovšem dát pozor, abyste byly stále v tlaku a soupeř musel řešit problémy na více frontách.
Posledním balíčkem, který si zde v rychlosti představíme je novinka Craiga Wescoa. I když se nejdná o takovou novinku, jsou to přepracovaní WB Tokens.

4 Arid Mesa
3 Fetid Heath
4 Godless Shrine
3 Isolated Chapel
4 Marsh Flats
2 Plains
1 Swamp
3 Tectonic Edge
1 Vault of the Archangel
4 Squadron Hawk
4 Doom Blade
2 Engineered Explosives
4 Honor of the Pure
2 Inquisition of Kozilek
4 Lingering Souls
4 Path to Exile
4 Spectral Procession
3 Sword of War and Peace
4 Thoughtseize
Dle slovy Cragia, tento build je stavěn přímo proti agresivním deckům, jako jsou Zoa a Affinita, které očekával ve velkém množství. Balíček těží z karetní váhody Squadron Hawků, Lingering Soulsů a Spectral Procession. Abyste soupeře nemuseli kousat tunou 1/1, jsou tu tři kopie nejagresivnějšího z mečů - Sword of War and Peace a trochu toho posilování v podobě Honor of the Pure.
Dle mého bych přesunul Explosives do sideboardu a rozhodně bych hrál Hero of Bladehold. Z novinek z Born of the Gods by jsme měli mít na paměti ještě Brimaze, který velmi dobře zapadá do synergie decku. Právě proti těm agresivním balíčkům, je tento build opavdu skvělou volbou. Jediná nevýhoda je v podobě combo decků. Kde pokud i přestože vy ukontrolujete hru a myslíte si, že už je všechno v pohodě, soupeř si lízne dvě karty a zabije vás z ničeho.
Tento archetyp se hrával i dříve, ale jeho popularita klesla velmi rychle, důvodem byla obliba karet jako Maelstrom Pulse a Engineered Explosives, což znamená jednostrané wrata a soupeř si vesele tlačí dál. Uvidíme co budoucnost přinese tomuto balíčku dál, ale myslím si, že ještě neřekl poslední slovo.
Formát Modern je velmi velký a představit vám úplně všechny balíčky by vydalo pomalu na román. Snažil jsem se ukázat nejhranější buildy, co můžete očekávat na větších turnajích a dva vcelku nové decky, které si myslím, že mají veliký potenciál a ještě o nich určitě uslyšíme. Pokud vám nějaký balíček zde chybí a myslíte si, že by měl být zmíněn, určitě neváhejte a zmiňte se v komentářích a můžeme si ho detailněji rozebrat i s matchupy.
Jelikož nás čeká další rozšiřující sada Journey into Nix, ve které bude jistě spousty krásných a skvělých karet :-) , tak se na ní podíváme zblízka a představím vám karty s potenciálem, o kterých si myslím, že se budou na Modernu hrát.
Daniel Tocháček